Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Helmuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2016 21:05
Har takket: 1 gang

Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af Helmuth »

Hej Stokers,

Jeg overtog sidste vinter et hus med en baxi multiheat med iltstyring. Det er første gang jeg har eget et pillefyr og jeg har kørt med den forrige ejers indstilligner, men de forsvandt i forbindelse med et strømsvigt jeg oplevede. På daværende tidspunkt var det blevet maj måned og jeg besluttede mig for at lukke det hele ned og kigge på det når fyrings sæsonen startede igen.

Nu er det oktober og jeg har eksperimenteret med forskellige indstillinger, og på nuværende tidspunkt stegfremløbstemperaturen stille og roligt op til en set temp på 77 grader. Det tog omkring en time plus minus. Efterfølgende står den og veksler mellem pause og lav ydelse. Desværre en hel del mere på pause end lav ydelse.

Den varmer et hus på 240 kvm op. ca. 40 kvm. er gulvvarme. Resten er fordelt på varmtvandsbeholder og 5 ud af 8 radiatorer som står på maks mens de resterende tre er slukkede.

Når den når set temp. begynder flammen ved pausefyring at kravle tæt på sneglens spids og jeg ved ikke om det er fordi der ikke skubbes nok piller ud når lav ydelse slår til eller også brænder det hurtigere end der kan leveres piller.
Det har også været en A1 alarm efterfulgt af en tilbagebrand med vand og våde piller. Har fulgt forummets anvisninger til rengøring af kedel og pillebeholderen når dette sker.
Jeg har skrabet, banket og boret en hel del slagger og sod ud af hhv. brændkammer og kedel. Men den der sidder stadig en del og røget veksler mellem hvis/gennemsigtig? og nogle gange sort. Det hele soder til forholdsvis hurtigt.

Håber en venlig sjæl herinde kan kaste mig et kødben så jeg kan fortsætte fejlsøgningen og få mig et fyr der kører stabilt.

Kører ligenu med disse indstillinger.

Driftform knap slukket
20
H. 0.9
L. 0.7 (har haft denne op på 1,1 for at prøve at skubbe flere pille ud for få flammen lidt væk fra sneglen)
P 0,4
No
4 turbolatorer i de øverste rør.

Kører med Barlinek 8mm træpiller
Senest rettet af Helmuth 07 okt 2016 22:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Velkommen her på Blue Stue af børnehaven på Stoker Pro !

Jeg vil indledningsvis lige forslå, at du udfylder din profil lidt mere,
herunder især om det er en Baxi 1.5 eller 2.5 du kører med, om det
er træpiler, korn, flis, cornflakes, kravlenisser, ... eller hvad du nu fyrer med.

Jo, røgen skal i princippet være usynlig på en varm dag, i koldt vejr hvidlig, aldrig sort,
for så er din blanding alt for fed, altså for meget brændsel i forhold til ilt.

Nej, det gør ikke noget at bålet i brændkammer ligger tæt på snegleenden.

Godt, at driftsform knappen er slukket, den må aldrig være tændt, når du kører
med iltstyring.

Barlink er generelt fine piller, i god kvalitet, så fint med det.

Hvad med trækstabilisator, har du en sådan fætter monteret ?

Giver du lidt flere oplysninger, så vil selve Dr. Thy sikkert komme forbi denne tråd,
og give dig recept på ændrede indstillinger, men hey, det kræver så lidt flere data.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Helmuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2016 21:05
Har takket: 1 gang

Re: Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af Helmuth »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Velkommen her på Blue Stue af børnehaven på Stoker Pro !

Jeg vil indledningsvis lige forslå, at du udfylder din profil lidt mere,
herunder især om det er en Baxi 1.5 eller 2.5 du kører med, om det
er træpiler, korn, flis, cornflakes, kravlenisser, ... eller hvad du nu fyrer med.

Jo, røgen skal i princippet være usynlig på en varm dag, i koldt vejr hvidlig, aldrig sort,
for så er din blanding alt for fed, altså for meget brændsel i forhold til ilt.

Nej, det gør ikke noget at bålet i brændkammer ligger tæt på snegleenden.

Godt, at driftsform knappen er slukket, den må aldrig være tændt, når du kører
med iltstyring.

Barlink er generelt fine piller, i god kvalitet, så fint med det.

Hvad med trækstabilisator, har du en sådan fætter monteret ?

Giver du lidt flere oplysninger, så vil selve Dr. Thy sikkert komme forbi denne tråd,
og give dig recept på ændrede indstillinger, men hey, det kræver så lidt flere data.

Dixi Baxi !
Hej Brandsen

Tak for hurtigt svar:)
Ved visuel inspektion ligner det ikke umiddelbart at der er trækstabilisator. Men jeg er nødt til at forhøre mig hos den forrige ejer før jeg tør give et endegyldigt svar.

Googlede baxi mulitheat 2,5 og meget sod og fandt en anden tråd som dig og Thy havde været indeover, så jeg vil prøve at eksperimentere lidt Jeres feedback der.

Fortsat god aften
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af thy »

Helmuth skrev:Hej Stokers,

Jeg overtog sidste vinter et hus med en baxi multiheat med iltstyring. Det er første gang jeg har eget et pillefyr og jeg har kørt med den forrige ejers indstilligner, men de forsvandt i forbindelse med et strømsvigt jeg oplevede. På daværende tidspunkt var det blevet maj måned og jeg besluttede mig for at lukke det hele ned og kigge på det når fyrings sæsonen startede igen.

Nu er det oktober og jeg har eksperimenteret med forskellige indstillinger, og på nuværende tidspunkt stegfremløbstemperaturen stille og roligt op til en set temp på 77 grader. Det tog omkring en time plus minus. Efterfølgende står den og veksler mellem pause og lav ydelse. Desværre en hel del mere på pause end lav ydelse.

Den varmer et hus på 240 kvm op. ca. 40 kvm. er gulvvarme. Resten er fordelt på varmtvandsbeholder og 5 ud af 8 radiatorer som står på maks mens de resterende tre er slukkede.

Når den når set temp. begynder flammen ved pausefyring at kravle tæt på sneglens spids og jeg ved ikke om det er fordi der ikke skubbes nok piller ud når lav ydelse slår til eller også brænder det hurtigere end der kan leveres piller.
Det har også været en A1 alarm efterfulgt af en tilbagebrand med vand og våde piller. Har fulgt forummets anvisninger til rengøring af kedel og pillebeholderen når dette sker.
Jeg har skrabet, banket og boret en hel del slagger og sod ud af hhv. brændkammer og kedel. Men den der sidder stadig en del og røget veksler mellem hvis/gennemsigtig? og nogle gange sort. Det hele soder til forholdsvis hurtigt.

Håber en venlig sjæl herinde kan kaste mig et kødben så jeg kan fortsætte fejlsøgningen og få mig et fyr der kører stabilt.

Kører ligenu med disse indstillinger.

Driftform knap slukket
20
H. 0.9
L. 0.7 (har haft denne op på 1,1 for at prøve at skubbe flere pille ud for få flammen lidt væk fra sneglen)
P 0,4
No
4 turbolatorer i de øverste rør.

Kører med Barlinek 8mm træpiller
her er der nogle ganske grove fejl der går at det driller...
du kører dobbelt så mange piller ind som standart og ca 7 gange så mange som,er nødvendig på lav..
du kører uden iltstyring aktiveret..

dit problem er at du kvæler ilden og pausefyrer hele tiden...

alarmreset+driftformsknap ca 3 sek samtidigt,der bladres efter ændring med driftformsknap og til sidst afslut med on/off knap
-30
høj0,2
lav 0,1
ilt 7
p05
au
*********************
alarmreset+menuknap
høj 15
lav 40
blæs 50
r0,0

ovenstående er til iltstyring....

******************************************************************************
her under hvis du kører uden iltstyring
-20
høj0,2
lav 0,1
p05
no

samtidig skal

100% ændres til
sek 20
blæs 20

30/100%
sek 20
blæs 10

som du ser er dine snegletider betydelig høje..

sender nr i pb,da du skal ændre ret meget,hvis du lige skal guides lidt i justeringen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Helmuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2016 21:05
Har takket: 1 gang

Re: Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af Helmuth »

thy skrev:her er der nogle ganske grove fejl der går at det driller...
du kører dobbelt så mange piller ind som standart og ca 7 gange så mange som,er nødvendig på lav..
du kører uden iltstyring aktiveret..

dit problem er at du kvæler ilden og pausefyrer hele tiden...

alarmreset+driftformsknap ca 3 sek samtidigt,der bladres efter ændring med driftformsknap og til sidst afslut med on/off knap
-30
høj0,2
lav 0,1
ilt 7
p05
au
*********************
alarmreset+menuknap
høj 15
lav 40
blæs 50
r0,0

ovenstående er til iltstyring....

******************************************************************************
her under hvis du kører uden iltstyring
-20
høj0,2
lav 0,1
p05
no

samtidig skal

100% ændres til
sek 20
blæs 20

30/100%
sek 20
blæs 10

som du ser er dine snegletider betydelig høje..

sender nr i pb,da du skal ændre ret meget,hvis du lige skal guides lidt i justeringen
Hej Thy

Mange tak for dit svar. Kan godt se jeg har ramt helt ved siden af med mine indstillinger. Jeg har kørt med dine indstillinger i 1,5 døgn nu og det kører bare helt perfekt nu. Kan jeg køre med disse indstillinger henover vinteren, eller er der noget jeg skal ændre på når det bliver koldere? Igen, mange mange tak.

//Helmuth

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 Flamme tæt på snegl, a1 alarm og meget pause fyring

Indlæg af thy »

Helmuth skrev:Hej Thy

Mange tak for dit svar. Kan godt se jeg har ramt helt ved siden af med mine indstillinger. Jeg har kørt med dine indstillinger i 1,5 døgn nu og det kører bare helt perfekt nu. Kan jeg køre med disse indstillinger henover vinteren, eller er der noget jeg skal ændre på når det bliver koldere? Igen, mange mange tak.

//Helmuth
Godt at høre,ja det kan være lidt lumsk i starten når man skal lære at indstille...

Kører du med iltstyring nu eller uden...?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar