Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi bøvl og spørgsmål

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Bigfoot » 11 okt 2016 20:50

men hvordan vil du få flowet igennem dem, da skal ilten jo være væk, for at pumpen kan flytte vandet.... Det bliver lidt svært med de drenge der.

Så måtte du hellere finde nogle gamle olietanke og svejse om til akkutanke.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Gravoren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 05 okt 2016 13:31
Mit fyr: Baxi 2.5 1999 25kw
Areal: 350+overetage+250m2
Brændsel: Morfinpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4733

Re: Baxi bøvl og spørgsmål

Indlæg af Gravoren » 12 okt 2016 12:50

Jeg tror måske at jeg ikke har forklaret mig ordentligt :)

Tankene skal være separate enheder med stillestående vand, som bliver varmet op med eksterne varme vekslere og varmen bliver overført til oliefyret ligeså.
georg gearløs varme.jpg
Jeg tænker at varmevekslere (gamle radiatorer eller lastbil kølere) i vand kan afgive og optage varme ret hurtigt, men der skal nok en del overflade til. Der skal nok nogle heftige beregninger til for at se hvor stort areal varmeveksler der skal til, men hvis alt andet fejler er det jo et dejligt simpelt og åbent system og man smider bare nogle ekstra vekslere i hvis temp er lav og ved reparation behøver man ikke at tømme anlægget men bare hive f.eks vekslerne ud.
Til varme gør det ikke så meget hvis temperaturen er lidt lav men til varmt vand skal det så ikke helst være 60°?
Jeg kunne jo selvfølgelig sætte min 100L vvb med varmespiral og el efter fyret for en sikkerheds skyld.

Palletank manden sagde at de var normeret til 70 grader.. . så måske de kunne presses til 80 uden at deformere for meget. :roll:

Stratificering (lagdeling) af tanken burde være nem at opnå når der ikke er flow, men næste dilemma er så; når der er 70° i toppen vil varmen så begynde at bevæge sig nedad når nu at der ikke er flow på eller skal der en termisk ventil på der leder vandet ned i et sæt varmevekslere længere nede.. .

Jeg ved at det hele lyder lidt langt ude men jeg gider ikke rigtigt at købe nyt hvis jeg selv kan lave et funktionelt system og samtidigt have flere strenge at spille på i tilfælde af manglende varme og så kunne det jo være sjovt hvis det virkede :wink:

Besvar