Bedre varmeoverførsel?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Bedre varmeoverførsel?

Indlæg af jancar »

Hej

Nu behøver dette ikke specielt at være en løsning til en Baxi, men nu er det sådan en at vi har. Jeg læste den her artikkel, og tænkte på om man med fordel kunne isætte nogle køleribber i brandkammeret for at overføre mere varme til vandet. Måske man ikke behøver at rense så tit, hvis mere af varmen blev overført igennem sådan nogen, og i en mindre grad i røgkanalerne.

Læs artiklen og ikke mindst se billederne
http://www.fyens.dk/bolig/Turbo-og-toer ... kel/600653

Mvh Jan

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Bedre varmeoverførsel?

Indlæg af Bigfoot »

nu har jeg selv en baxi, og den har altså ikke problemer med at overføre varmen til vandet. Problemet ved den, er at styringen er afhængig af 90 graders røgtemp mindst hver halve time.

Så jeg ved ikke hvad ideen skulle være i at svejse et utal af ribbe på indersiden af brændkammeret, især fordi det kun er loftet af brændkassen (de to skrå flader over tændbuestenen) som er afledende til vandet. Der er jo ikke vand i siderne eller bundet, eller bagvæggen for den sags skyld.
Den største afgivning af varme til vandet, er igennem røgkanalerne.

Men hvis du får succes med det, så lad mig endelig høre, jeg tror dog ikke er afledningen er så god, når vi taler påsat metal, kontra hvis det er lavet ud i et stykke.

hvis du vil spare lidt på varmen, så smid en shunt på fremløbet til huset...... har lige shuntet mit ned fra 75 til 50......... damm en besparelse
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Bedre varmeoverførsel?

Indlæg af jancar »

Hej

Et utal er din fortolkning, men som jeg skrev så kunne en bedre overførsel i kammeret måske medvirke til at der ikke behøves at renses så tit.

Jeg har ikke tid eller udstyr til at udføre det,- det var bare en ide jeg kastede ind i forummet.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Bedre varmeoverførsel?

Indlæg af Bigfoot »

jeg var nu ikke negativ overfor det.... ideen er nu god nok.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar