Side 3 af 7

Re: Tilbagebrand

: 07 okt 2015 16:31
af thy
KimP skrev:
Stabil.jpg
Trækstabilisatoren er godt åben i dette blæsevejr, men det er vel meget normalt?
ilt.jpg
Ser fornuftig ud normalt isolerer man skorstensrøret ned til sonden.
Står trækstabilisator til 10...

Glo hullet bør være spændt fast giver også muelighed for falsk luft..

Den er normalt ikke utæt ved røgføler..

Der hvor det røde er ved samling af fyr og røgrøret er det helt tæt..

Det sker nogle steder at trækstabilisator ikke kan følge med og derfor suger luft gennem blæser selv om den er nede og vise 0 i displayet (-30 kører den jo så..kun ved pausefyring hvor der står OFF er den slukket)

Re: Tilbagebrand

: 07 okt 2015 17:03
af KimP
thy skrev: Ser fornuftig ud normalt isolerer man skorstensrøret ned til sonden.
Står trækstabilisator til 10...

Glo hullet bør være spændt fast giver også muelighed for falsk luft..

Den er normalt ikke utæt ved røgføler..

Der hvor det røde er ved samling af fyr og røgrøret er det helt tæt..

Det sker nogle steder at trækstabilisator ikke kan følge med og derfor suger luft gennem blæser selv om den er nede og vise 0 i displayet (-30 kører den jo så..kun ved pausefyring hvor der står OFF er den slukket)
Den stod til 15, men har lige drejet den på 10 nu.

Røgføler er bare skubbet ind i et hul der er boret, så den slutter ikke 100% tæt, hvordan er de normalt monteret?

Der er helt tæt ved den røde samling omkring røret.

Re: Tilbagebrand

: 07 okt 2015 17:27
af KimP
Nu har jeg lige læst lidt rundt på forummet ang. trækstabilisator.

Jeg har vist ikke nævnt at min sidder placeret næsten 1 meter under røgrøret fra fyret. Har det nogen betydning?

Re: Tilbagebrand

: 07 okt 2015 17:45
af thy
KimP skrev:Nu har jeg lige læst lidt rundt på forummet ang. trækstabilisator.

Jeg har vist ikke nævnt at min sidder placeret næsten 1 meter under røgrøret fra fyret. Har det nogen betydning?
det sku ikke have nogen nævneværdig forringelse :great:

Re: Tilbagebrand

: 07 okt 2015 20:59
af Brandsen
Halløj i forum,

Korrekt, røg temp føler sidder bare i et boret hul i røgstuden,
og slutter derfor ikke 100% tæt, men det er fint nok.

Det røde 'snask' i samlingen mellem røgtud og skorstensrør, er brandsikker fugemasse.
Rød fugemasse eller rødt skum, angiver det er brandsikkert.

Korrekt, de fleste Baxi kører med 10Pa som indstilling på trækstabilisator,
og den vil ganske rigtigt stå nærmest vandret i det blæsevejr vi havde i går og i dag.

Trækstabilisator monteret 1 meter under røgrørets indløb i skorstenen er også fint nok.

Re: Tilbagebrand

: 08 okt 2015 13:23
af KimP
Den har kørt siden i går, uden problemer endnu.

Dog kæmper jeg lidt med en ret lav returtemperatur.

Fyrret står i laden, som ligger omkring 20 meter fra huset. Jeg har nu en fremløbstemperatur på de 80 grader, men om morgenen ligger min returtemperatur på 47grader. Jeg har allerede en ESBE 60 graders shunt på, men mistænker den for at stå åben konstant. Jeg er nød til at lukke på hanen, for ellers virker det til at det render lige igennem.

Er det ikke et stort fald i temperaturen fra 80 til 45, det er jo ikke engang rigtig koldt om natten endnu ?
DSC_0215.jpg
DSC_0222.jpg
DSC_0211.jpg

Re: Tilbagebrand

: 08 okt 2015 14:46
af Brandsen
Halløj i forum,

Synes der mangler en kedelshunt på billederne, altså en shunt der sidder lige efter kedlen,
og forbinder fremløb og retur, sådan det kolde vand fra huset, lige bliver spædet op med lidt
varmt vand fra fremløbet, sådan returen kommer op på mindst 60 grader, lige inden det rammer kedlen.
( Min kedelshunt er bare en ganske simpel kuglehane, og det har mange andre også )

Algoritmen er : Dugpunktet for vand er 47 grader, så for at være på den sikre side, skal returen
være mindst 60 grader når den rammer kedlen, for at undgå kondens og tæring. Samtidigt må
forskellem mellem fremløb og retur højst være 15 grader, for at undgå risiko for revner og
spændingsskader på kedelkroppen.

Nej, ude på anlæget kører man typisk med meget lavere temperatur end den der kommer direkte fra
fremløb på kedlen, for at reducere tabet ved strålevarme fra rørføringen, så en retur på 35-45
grader er ikke usædvanlig.

De fleste har jo 2 shunt ventiler, én til at regurere hvor varmt fremløbet skal være ude i selve
anlæget, så som til radiatorer og gulvvarme, den kunne vi jo lige kalde anlægsshunt, og én til at
regulere retur temp inden returvandet rammer kedlen, den kunne vi så kalde kedelshunt.

Så for mig ser det ud som om du mangler den ene shunt, nemlig kedelshunten.

Re: Tilbagebrand

: 08 okt 2015 15:08
af thy
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Synes der mangler en kedelshunt på billederne, altså en shunt der sidder lige efter kedlen,
og forbinder fremløb og retur, sådan det kolde vand fra huset, lige bliver spædet op med lidt
varmt vand fra fremløbet, sådan returen kommer op på mindst 60 grader, lige inden det rammer kedlen.
( Min kedelshunt er bare en ganske simpel kuglehane, og det har mange andre også )

Algoritmen er : Dugpunktet for vand er 47 grader, så for at være på den sikre side, skal returen
være mindst 60 grader når den rammer kedlen, for at undgå kondens og tæring. Samtidigt må
forskellem mellem fremløb og retur højst være 15 grader, for at undgå risiko for revner og
spændingsskader på kedelkroppen.

Nej, ude på anlæget kører man typisk med meget lavere temperatur end den der kommer direkte fra
fremløb på kedlen, for at reducere tabet ved strålevarme fra rørføringen, så en retur på 35-45
grader er ikke usædvanlig.

De fleste har jo 2 shunt ventiler, én til at regurere hvor varmt fremløbet skal være ude i selve
anlæget, så som til radiatorer og gulvvarme, den kunne vi jo lige kalde anlægsshunt, og én til at
regulere retur temp inden returvandet rammer kedlen, den kunne vi så kalde kedelshunt.

Så for mig ser det ud som om du mangler den ene shunt, nemlig kedelshunten.
er det ikke shunten der der sidder til venstre for oliefyret...hvordan ser det ud bag oliefyret?

olie fyret burde koples fra da det er meget uøkonomisk hvis fyret opvarmer den ..

er lidt usikker på om den termiskeshunt er monteret korrekt...

vandet fra huset må gerne være kølet til 45 grader eller mindre også,,, den termiske shunt skal så blande fremløbs vand i for at få minimum 60graders retur til fyret,og til vil temp være ret ens ved fyret..

prøv at åbne hanen helt .Så vil returen gå op i temp og det er jo kun rundt der tempen stiger så tabet sku være begrænset..HVIS rørener er isoleret og hvis ikke du opvarmer den gamle oliebrander kedel..

Re: Tilbagebrand

: 08 okt 2015 15:37
af KimP
Det er rigtigt som Thy skriver, at der sidder en shunt mellem fremløb og retur lige bag den gamle salamander.

Jeg har bare på fornemmelsen at den er defekt, men der er jo ikke andet for end at prøve sig frem.

Vandet der kommer tilbage i fyret vil vel komme til at ligge meget tæt op af fremløbstemperaturen. Kan styringen godt finde ud af det?

Oliefyret/salamanderen er koblet fra på fremløbs siden med en "motorventil" hvor jeg kan vælge mellem oliefyr eller stokerfyr. På retur siden hænger den dog sammen med, så returvandet varmer den jo lidt op, ved ikke om det er en fejl?

Re: Tilbagebrand

: 08 okt 2015 16:44
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja hvis returvandet kun er 45 grader, så står kedelshunten forkert, returvandet skal op på
mindst 60 grader. Og hvis det skyldes shunten er defekt, kunne en billig løsning være at
erstatte den defekte med en simpel kugleventil, for når først den står rigtigt, skal den ikke
røres igen.