Div. Problemer med Baxi Multiheat 1.5 - indstillinger

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
jorgensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jan 2015 07:55

Div. Problemer med Baxi Multiheat 1.5 - indstillinger

Indlæg af jorgensen »

Hej med jer,

Jeg er ny i dette forum og ny i pillefyr "branchen" Men har nu lært en del om mit Baxi multiheat 1.5 på den hårde måde.

Vi har købt ny ejendom, hvor der er 190 kvadratmeter, heraf 120 kvadratmeter med gulvvarme og resten med radiatorer.
Alt er renoveret og der er en fin Baxi Multiheat 1.5 fra 2005 med 320 l silo.
Pillefyret er uden aut. iltstyring og trækstabilisator.

Jeg har bøvlet en del med fyret nu og på 3 uger haft 2 tilbagebrændinger og den bruger vildt mange piller og på et tidspunkt brugte den en helt fyldt silo på 2,5 døgn, sågar mens vi ikke var hjemme.

Efter at have læst og undersøgt osv. Så er jeg ikke i tvivl om at indstillingerne på fyret er helt galt, siden jeg oplever disse problemer...

Igår havde jeg så besøg af VVS'er for at få lavet et service på fyret og som snakken gik, så anbefalede han os faktisk at skifte til et Scotte RTB fyr, bla. Fordi at vi gerne vil køre med fyret året rundt og generelt var han stor fortaler for et fyr med tænd/sluk fremfor pausefyring og at der er stor besparing på dette område når man bruge fyret året rundt.
Det skal siges at VVS'eren IKKE bare vare interesseret i at sælge et nyt fyr, men tydeligt at mærke at det virkelig var hans anbefaling.
Han vil mene at vi kan få vores pilleforbrug ned på ca. 6-7 tons årligt fremfor de 12 tons (Som det ser ud til lige nu at vi vil bruge)

Så vil gerne høre om i deler hans mening herinde?

Vi vil gerne køre med fyret året rundt, så er det virkelig en udskiftning der skal til? Er der så stor forskel på et Baxi fyr fra 2005 til et RTB fra sidste år?
Eller kan man indstille Baxi fyret så det ikke blot er et pille slugende monster = Det ikke kan betale sig at skifte til et nyt fyr :-)

Jeg kender desværre ikke mit fyrs indstillinger mens jeg skriver denne tråd, da jeg gerne ville høre en VVS'er ad først og ud fra det han har sagt så høre jeres mening.
Men tænker at jeg skal prøve at indtaste THY's indstillinger på fyret, somn står som en sticky i dette forum?

Men hvis en udskiftning af et fyr giver så meget, så det i løbet af ikke så mange år vil tjene sig selv ind igen og så er det også en mulighed + den også er selvrensende osv.
Men vil gerne lige høre jere erfarne brugere først :-)

Jeg har styr på det med at rense fyret og det er det blevet gjort nøje (Ligesom alle andre mænd der lige har fået "nyt legetøj") Så nusser man jo om det, men derfor er det vildt frustrende at jeg oplever disse problemer med den og at den bruger så mange piller (Jeg har desværre ikke regnet dags forbrug af piller ud) Men jeg fylder siloen helt op ca. hver 3-4 dag i gennemsnit.

Håber i vil give jer tid til at svare og hjælpe en mand i nød...

Mvh.
Johnny

nemocharley

Div. Problemer med Baxi Multiheat 1.5 - indstillinger

Indlæg af nemocharley »

Jeg er ikke Baxi doktor som Thy. Jeg kan kun bidrage med en generel overvejelse.

Ja du vil spare ved at skifte til et top-moderne pillefyr - autotænd, vvb-prio, klimastyrings osv giver store besparelser. Men 50%? Kun hvis Baxién kører med de forkerte indstillinger - som tilfældet jo er.

Trækstabilisator anbefales - det er en lille investering som er hurtigt tjent ind. Jeg tror de fleste anbefaler iltstyring til multiheaten også.

Jeg ville helt klart få fyret til at køre optimalt og så se på det reelle forbrug. Hvis du stadig er over 10 tons til 190 over middel isolerede m2, så er det nok en idé at se på et skifte (medmindre i virkelig bare har et stort varmeforbrug pga mange beboere, stort varmebehov osv)

RTB, MGM Comfort og Passats Bioheat 149 - første tre bud herfra.
jorgensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jan 2015 07:55

Div. Problemer med Baxi Multiheat 1.5 - indstillinger

Indlæg af jorgensen »

Tusind tak for svaret nemocharley.
Thy, hvis du på et tidspunkt læser denne tråd, er der så en mulighed for at kunne kontakte dig?
Hvis ja, så må du meget gerne skrive kontaktoplysninger i en mail på johnny.privat@gmail.com hvis jeg da må genere dig med et par spørgsmål vedr. indstilling :-)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Div. Problemer med Baxi Multiheat 1.5 - indstillinger

Indlæg af thy »

jorgensen skrev:Tusind tak for svaret nemocharley.
Thy, hvis du på et tidspunkt læser denne tråd, er der så en mulighed for at kunne kontakte dig?
Hvis ja, så må du meget gerne skrive kontaktoplysninger i en mail på johnny.privat@gmail.com hvis jeg da må genere dig med et par spørgsmål vedr. indstilling :-)
sender ligr nr :great:

jeg fyrer 24/7 hele året bruger ca 4500-5000kg om året efter isoleret 1 sal og bruger brændeovn so suplerende i ca 3-4 månder om året
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar