Side 1 af 4

F2 hele tiden

: 24 jan 2015 21:56
af steen l madsen
dav er ny her på nettet. har kørt med baxi 1,5 i 3år uden problemer men for en måned siden skrev den F2 hele tiden og jeg troede at det var ilt-føleren der var gået i stykker og fik den skiftet men den skriver F2 hele tiden igen og røgtemperaturen kører helt op på 250 ( fyrer med korn) er der nogen der har nogle gode ider

F2 hele tiden

: 24 jan 2015 22:09
af Brandsen
Halløj i forum,

Velkommen er på Blå Stue i Stoker Pro, det er os der altid har varme på !

Det lyder som om du ikke har fået kalibreret din iltsonde korrekt.
Den skal kalibreres i forhold til fri luft, for hver 1.5000 drifts timer.

Proceduren er, at du sætter din Baxi på off på panelet, tager røg temp føleren
ud af røgtuden, og venter på at røg temp i displayet kommer under 40 grader.
Derefter tager du iltsonden ud af sin holder, og lader den ligge i fri luft.
Så er det nemmeste at tage strømmen fra Baxi på stikkontaken i et par sekunder,
derefter tænde igen, og kalibrering starter automatisk.

Nu skal du kunne se i displayet at sonden løbende tæller op, og efter ca 5 minutter kommer
med et sluttal i displayet. Sluttallet er ca 208-210 for en sprit ny sonde, og skal være over 180
for en ældre sonde, under 180, er sonden slidt op og skal skiftes,

Og, hey, mens kalibreringen foregår, så ikke noget med at trykke på knapper, åbne låger,
eller fylde piller i tanken, simpelthen hænderne i lommen, eller alternativt fast fattet
om en Blå Royal, i de ca 5 minutter det tager 8) 8)

Hey, fik jeg nævnt : røg temp under 40 grader, sonden ud i fri luft, og ikke trykke på knapper eller andet fikumdik
mens kalibreringen kører 8) 8)

F2 hele tiden

: 25 jan 2015 12:35
af steen l madsen
har kørt med baxi 1,5 i 3år og kalibreret for hver 1500 timer og troede før jul at det var iltsonden der var kaput og fik en ny, men den skriver stadig væk F2 selv om jeg lige har kalibreret den?

F2 hele tiden

: 25 jan 2015 15:10
af thy
steen l madsen skrev:har kørt med baxi 1,5 i 3år og kalibreret for hver 1500 timer og troede før jul at det var iltsonden der var kaput og fik en ny, men den skriver stadig væk F2 selv om jeg lige har kalibreret den?

Laver du manuelt calibrering..

F2 hele tiden

: 25 jan 2015 16:37
af Brandsen
Halløj i forum,

Det er før set, at kalibreringen på én eller anden måde ikke bliver gemt korrekt, men vi har aldrig
fundet den egentlige årsag til fænomenet.

Tror du skal skrive lidt mere udførligt om problemet :
- hvordan du kalibrerer, der er jo 2 metoder ?
- hvad er sluttallet ved kalibreringen ?
- den nye iltsonde er original Bosch ?
- sonden bliver varm under kalibreringen ? ( pas på, meget varm ) ?
- kommer F2 øjeblikkeligt, efter 2 minutter, 2 timer, 2 dage ... ?

I mellemtiden kunne jeg som første forslag : slukke for strømmen på kontakten i 1 minut,
sådan der ikke er 'restværdier' i den midlertidige hukommelse på printpladen.

Jeg benytter selv metoden med at slukke strømmen, når jeg skal kalibrere for hver 1.500 driftstimer,
det er langt den nemmeste efter min mening.

Alternativet er RTFM metoden til kalibrering :

a) Sluk Baxi'en på on/off knappen (E) ( Der er jo så stadig strøm på fyret hele tiden )
b) Røg temp føler og sonde tages ud af deres holdere, og skal ligge i fri luft
c) Vent til røg temp i displayet viser 40 grader eller derunder
d) Hold driftsform (C) og Alarm Reset (F) knapperne nede, samtidigt, i 3 sekunder
e) Step gennem menuen ved at trykke gentagne gange på menu knappen (B) indtil der står CAL i displayet
f) Mens der står CAL i dispalyet, så tryk på driftsform knappen (C)
g) CAL forbliver i displayet ( så vidt jeg husker) men der kommer et blinkende punktum efter CAL
h) Når CAL forsvinder i displayet, er sonden færdig kalibreret. ( Tager ca 5 minutter )

... og det med ikke at trykke på knapper og åbne låger m.v når først kalibreringen er gået i gang,
gælder selvfølgelig også for denne kalibrerings form !

Hvis du kalibrerer på den ene måde, så prøv lige med den anden metode, det kunne være mit andet forslag.

Tredie forslag kunne være at kalibrere 2 gange lige efter hinanden, det er før set at 2 gange har hjulpet
på 'glemsomheden' i styringen.

F2 hele tiden

: 26 jan 2015 17:54
af steen l madsen
jeg kalibrerer auto og der går ca 1 time før den skriver F2 og når jeg kalibrerer går der kun 1 til 2 min før den slår om på varmen

F2 hele tiden

: 27 jan 2015 10:47
af Brandsen
Halløj i ofrum,

Mit svar fra i går aftes er åbenbart forsvundet, så jeg prøver lige igen.

Forstår ikke hvad du mener med du kalibrerer 'auto' .
Jeg har beskrevet de 2 metoder der findes, hvilken af dem anvender du, at tage strømmen, eller gennem menuen ?

Og uanset om du kalibrerer på den ene eller den anden måde, hvor du så forsøgt med den anden metode ?

Når du siger der kun går 1 til 2 min under kalibreringen før den står om på varme, mener du så, at kalibreringen
kun tager 1 minut, og derefter starter fyret med at køre normalt ?

I så fald er mine tidligere spørgsmål meget relevante :
- hvilket sluttal har du i displayet når kalibreringen slutter ?
- bliver sonden meget varm under kalibreringen ?

F2 hele tiden

: 28 jan 2015 17:52
af steen l madsen
når temperaturen er under 40 tager jeg strømen fra og stikker den i efter et par sek. og så går der 1 til 2 min og så slår den over på tem. når den kalibrerer kommer den ikke over 200 og den er helt ny( købt og sat i af den lokale smed der fik den af baxi og den var dyr) og så går der kun 1 til 2 timer før den siger f2 igen

F2 hele tiden

: 28 jan 2015 19:20
af Brandsen
Halløj i forum,

Ok, en sprit ny iltsonde skulle helst kalibrere til 208 - 210, men 200 er trods alt godt nok,
det bliver først kritisk hvis sluttallet kommer under 180.

Hvad er svarende på resten af spørgsmålene ??

F2 hele tiden

: 29 jan 2015 13:03
af Bigfoot
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ok, en sprit ny iltsonde skulle helst kalibrere til 208 - 210, men 200 er trods alt godt nok,
det bliver først kritisk hvis sluttallet kommer under 180.

Hvad er svarende på resten af spørgsmålene ??
min helt nye, sagde 189 det første halve år, derefter går den opad... pt er vi omkring 197. Fremgangsmåden er den samme som altid.

Men omkring problemet her i emnet..... kalibrerer den kun 1-2 min?????? det bør ikke være korrekt, ergo må der være en faktor som gør at den afbryder kalibreringen før tid.

Det skal altså tage omkring 4-5minutter, medmindre den driller på en føler, evt røgtemp?? For hvis styringen får en impuls om røgtemp over 40 grader, og er der ikke også noget med fremløbstemp?? Så afbryder den øjeblikkeligt kalibreringen.