Jeg har et Baxi Multiheat 2.5 fra 2010 - Mig bekendt er der kun fyret med piller i det, omend jeg ikke skal kunne sige hvad de tidligere ejere ellers har gjort ved det.
Efter at have googlet fejl A3 er jeg nået frem til en del forskellige ting der kan være galt. Nu er mit spørgsmål så om I kan hjælpe med at indgrænse hvad problemet kan være?
Jeg stod med fejl A3 her til aften (omkring kl 1, lørdag nat) - Motoren kunne ikke køre hvorfor jeg tænkte at det nok var en sikring i fyret der var slået ud. Jeg slukkede på HFI relæet og tændte igen med det resultat at motoren igen kunne køre.
Jeg har startet fyret igen og venter spændt på om der er fejl igen i morgen.
Ovenstående er hvad der er skrevet i et andet topic, hvorfor jeg tænkte at en genstart måske kunne løse problemet.Halløj,
Fejl A3 betyder grundlæggende at sneglemotoren bliver overbelastet, og det kan der være mange årsager til, så du bør prøve at gå systematisk frem :
1) Check at der ikke sidder noget og klemmer ved sneglen.
Kan godt læse du skriver det gør der ikke, men det kunne evt. være slagge rundt om sneglen.
Sneglekanalen på 2.5 er firkantet, og det er før set der danner sig en ring af slagge lige hvor sneglekanalen
munder ud i brændkammeret, sådan sneglekanalen ser ud som om den er rund. Slagge kan specielt sidde lige
under sneglen, så det kan være lidt svært at se. ( Du skriver ikke hvad du fyrer med. Noget specielt ? )
2) Check du har alle faser ind til Baxi'en
Kan godt se du har automat sikringer, men derfor kan en hel fase jo godt mangle
3) Check du har 3 x 400 V på selve sneglens gearmotor, her kan du nemlig også mangle en fase
4) Check røggas føleren, ved at se om den viser en 'ædruelig' røg temperatur i displayet
5) Prøv at se om relæet til termosikringen kan justeres til højere motoreffekt, og i så fald prøv at skrue lidt op
6) Slidt relæ til sneglemotor. ( Du skriver ikke hvor gammel din Baxi er )
7) Defekt powerprint
Punkterne på checklisten er jo ikke lige sandsynlige alle sammen, men til gengæld er de 5 første punkter jo gratis at kontrollere, inden man kaster sig ud i reparation og udskiftning af dyre dele
Når nu I ser fejlen og løsningen; kan I så hjælpe med at indspore om det er fyret den er gal med eller strømmen i det hele taget?
Eller kan det stadig være begge dele?
Det skal siges at jeg er 100% på at genstarten løste problemet (midlertidigt, omend ikke andet), for jeg rensede sneglen hvor der i øvrigt ikke var slagger, men det var først da jeg tog HFI relæet, at det kom til at virke. Desværre når man ikke langt uden måleværktøjer!
Det skal også siges at lige da fejlen kom var fremløbstemperaturen nede på 45 grader, selvom den plejer at ligge på de 80.
Venlig hilsen
Yannick