Side 5 af 7

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 18:07
af Flammen
har ikke noget link..
det er dog brugt i flere maskiner i proces produktion. mon ikke produkcenterne af maskinerne bruger en underleverandør af teknologien, så vil der helt sikkert kunne findes oplysninger på www

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 18:22
af John Skov Jensen
Ok, men når trådstarter skriver at han vil bruge en "lasermåler" de har på arbejdet, så vil jeg mene det er logisk at han mener en ir temperatur måler med en eller to laser prikker til at markere det målte område.

At du så begynder at snakke om laser temperatur målere, ja så snakker i nok i øst og vest, han om en simpel ir temperatur måler, du om en teknisk, og til håndholdt brug ukendt teknologi, det snød mig lidt.

Da jeg tog min level 1 termografi prøve sidste år blev den teknologi du omtaler slet ikke nævnt og var ikke en del af hverken pensum eller info/materiale fra underviseren. Så jeg vil antage at man under normale omstændigheder kan se bort fra denne teknologi i håndholdte kameraer som f.eks Flir og fluke.

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 19:02
af jhjorsal
Flammen skrev:
først må jeg lige beklage, at jeg ikke så det var i baxiforum igår :oops:

en bypass shunt er den type vi typisk ser forslået herinde. det er et bypass rør mellem frem og retur på kedlen efter cp, hvor der er indskudt en ventil. dette fungerer fint, men vil i nogle tilfælde give større differance som ønsket. den type er følsom for modtrykket i anlægget. vand er jp dovent, og løber den vej det nemmest kan. har du feks haft et længere stop pga service, og starter op, så vil der ikke være noget nævneværdigt modtryk på fremløbet til huset. alle kredse kalder på varme. her vil en stor del af vandet løbe i fremløbet, og ikke kun gennem shunten. men da kedlen ikke er varm, så vil diff mellem frem og retur stadig holde sig inden for det anbefalede. diff ændre sig dog eftersom opstartsfasen skrider frem, og nu bliver diff stor. pumpehastighed spiller også ind her.
ps. dette er blot en tænkt situation, men kan opstå på andre tidspunkter alt efter anlægsopbygning.

en 3 vejs shunt på fremløb lige efter cp med fjernføler i retur, lukker helt af for fremløb til forbruger, og sender alt fremløb til retur. den åbner så gradvis som retur bliver varmere. men returtemp er altid sikret med den type, og modtryk i anlæget, pumpehastighed osv. spiller ingen rolle.
de af os med mulighed for at logge målinger fra anlægget, kan se hvordan det opfører sig, og nogle har også fået en overraskelse eller to.

jeg er ikke vvs, og har derfor ikke de rigtige fagudtryk i mit ordforråd, beklager men håber det giver mening. jeg har bare brugt alt for meget tid på at lege med dette blandt venner og naboer
Sådan som du beskriver en bypass shunt, vil jeg tro det er det jeg har, jeg har en forbindelse mellem frem og retur, efter cp mod huset, føleren sidder på retur lige før fyret. Nu har jeg prøvet at ændre frem fra 80 til 70 grader, og lade shunt thermostaten stå på max, min retur er så tilsvarende faldet fra 60 til 50 grader, hvilket vel giver meget god mening, da det vand der ryger igennem shuntventilen er faldet 10 grader. Men hvad gør jeg hvis jeg skal have en højere retur ?

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 19:46
af Hjemme teori
Du snakkede om at det var ½". Er det kun røret eller også ventilen, for flowet i en ½" rav ventil er ikke noget at råbe hurra for.

Jeg cirkulere ca. 1200l/h i mit system, de 800 l løber gennem shunten, som er en 1". jeg har 12-13 grader i diff. hvis ikke huset er helt koldt.

Så med din ½" skal du forvente under halvt flow af min 1" vel og mærke med samme trykfald over. http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/174 ... SIT20.html

Har du prøvet at skrue op på pumpen og se om det flytter temperaturen opad? den må gerne stå højt indtil huset har tilpasset sig.

Det er nødløsninger, jeg ville arbejde på at skifte med en større rav eller bedre en vmv ventil. Sø skulle du kunne genbruge føleren/termostaten.

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 19:53
af John Skov Jensen
Hjemme teori skrev:Du snakkede om at det var ½". Er det kun røret eller også ventilen, for flowet i en ½" rav ventil er ikke noget at råbe hurra for.

Jeg cirkulere ca. 1200l/h i mit system, de 800 l løber gennem shunten, som er en 1". jeg har 12-13 grader i diff. hvis ikke huset er helt koldt.

Så med din ½" skal du forvente under halvt flow af min 1" vel og mærke med samme trykfald over. http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/174 ... SIT20.html

Har du prøvet at skrue op på pumpen og se om det flytter temperaturen opad? den må gerne stå højt indtil huset har tilpasset sig.

Det er nødløsninger, jeg ville arbejde på at skifte med en større rav eller bedre en vmv ventil. Sø skulle du kunne genbruge føleren/termostaten.
Jeg havde også en for lille (3/4") rav8 som fremløbsshunt i en kort periode, med det resultat at fremløbstemp falder når flowet stiger når det bliver rigtig koldt og hele huset kalder på varme. Så gør som hjemmeteori skriver, skift til en 1" rav8 i stedet.

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 20:30
af Hjemme teori
For at undgå misforståelser, hedder ventilen RAV og Føleren med termostat hedder RAVK, den sidste skulle du kunne genbruge.

Varmetab på frem og retur

: 04 jan 2015 20:33
af John Skov Jensen
Hjemme teori skrev:For at undgå misforståelser, hedder ventilen RAV og Føleren med termostat hedder RAVK, den sidste skulle du kunne genbruge.
Tak, det var rav8 jeg ville skrive og ikke ravk
Det er rettet i mit indlæg

Varmetab på frem og retur

: 05 jan 2015 14:05
af jhjorsal
hvis jeg nu bare skal gøre det lidt billigt, er det så ikke bare at sætte sådan en drosselventil man bruger i radiator, ind imellem der er da noget mere hul igennem, også er jeg fri for at skifte de 2 t-stykker. eller er det bare en dårlig løsning.

Varmetab på frem og retur

: 05 jan 2015 17:20
af Brandsen
Halløj i forum,

Vi er jo nogen stykker her på Baxi Blå Stue, der bare har en helt gemen kuglehane
som kedel shunt. Min blev indstillet ved installationen for 9 år siden, og ikke rørt siden.

Varmetab på frem og retur

: 05 jan 2015 17:54
af Bigfoot
Som Brandsen skriver, så lad os stikke fingeren i jorden og konstatere at man kan købe guld for dyrt.

Selv har jeg også en kuglehane, den blev justeret ved installation, og jeg kontrollerer den regelmæssigt, der har aldrig været grund til at stille på den siden.
Og jeg har dælme testet MANGE af de Esbe ventiler der er på markedet. Jeg endte vist op i 4 eller 5 forskellige, inden det spillede korrekt, vel og mærke med en kuglehane.