Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmetab på frem og retur

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Flammen » 03 jan 2015 20:19

nej, bestemp ikke. der er helt klart bølgelængden til forskel + de andre fysiske egenskaber


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange
Fødselsdag

Varmetab på frem og retur

Indlæg af jhjorsal » 04 jan 2015 08:11

Flammen skrev: du må godt have 15gr i differens på indlø/udløb, før der opstår kondensdensproblemer
NBE anbefaler en by-pass shunt, hvilket i 90% af tilfældene er ok. falder din retur kraftigt, så vil dit fremløb også gøre det, og du holder de 15gr i diff. en væsentlig dyre løsning er at monterer en en 3vejs ventil der sikre min. temp på kedel. dette er ikke nødvendigt, men jeg fandt det billigt på e-bay. derudover burde din pumpestyrring være justeret korrekt, således at den stopper ved for stor diff.


det er noget sludder. lasermåler måler meget korrekt uanset vinklen. mon ikke du mener en IR (infrared) måler, der passer din beskrivelse meget godt på
Hvad er en bypass shunt ? Og hvad skulle jeg evt lave om i min shunt installation for at det ville være optimalt?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2015 08:22

Flammen skrev:nej, bestemp ikke. der er helt klart bølgelængden til forskel + de andre fysiske egenskaber
Det blve jeg ikke klogere af... :oops: synes da de kaldes lidt forskelligt så man ser på dem og har de set begge dele nævnt på nogle...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2015 09:00

Flammen skrev:nej, bestemp ikke. der er helt klart bølgelængden til forskel + de andre fysiske egenskaber
Det kunne være interessant med et link til hver af de to typer du omtaler

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Flammen » 04 jan 2015 11:43

Flammen skrev: det er noget sludder. lasermåler måler meget korrekt uanset vinklen. mon ikke du mener en IR (infrared) måler, der passer din beskrivelse meget godt på
Landlyst skrev:
Så må du lige oplyse mig... Er det ikke bare to ord for samme instrument? :shock:
en laser er netop defineret ved at bølgerene er retningsbestemt. tager du en alm lygte, så vil lyskeglen blive større med afstanden, dette fænomen sker ikke med en laser. til målning af temp bruges der infrarød spectre ca. 800-11100nm (skudt fra hoften, men kan googles)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2015 11:50

Flammen skrev:
en laser er netop defineret ved at bølgerene er retningsbestemt. tager du en alm lygte, så vil lyskeglen blive større med afstanden, dette fænomen sker ikke med en laser. til målning af temp bruges der infrarød spectre ca. 800-11100nm (skudt fra hoften, men kan googles)
Det blev jeg ikke lige klogere af......

Er der en som måler med en laserstråle og en som måler med IR stråle? Eller er det samme instrument?
Kan du linke til nogle så vi kan se hvad er hvad?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Flammen » 04 jan 2015 12:16

jhjorsal skrev:
Hvad er en bypass shunt ? Og hvad skulle jeg evt lave om i min shunt installation for at det ville være optimalt?
først må jeg lige beklage, at jeg ikke så det var i baxiforum igår :oops:

en bypass shunt er den type vi typisk ser forslået herinde. det er et bypass rør mellem frem og retur på kedlen efter cp, hvor der er indskudt en ventil. dette fungerer fint, men vil i nogle tilfælde give større differance som ønsket. den type er følsom for modtrykket i anlægget. vand er jp dovent, og løber den vej det nemmest kan. har du feks haft et længere stop pga service, og starter op, så vil der ikke være noget nævneværdigt modtryk på fremløbet til huset. alle kredse kalder på varme. her vil en stor del af vandet løbe i fremløbet, og ikke kun gennem shunten. men da kedlen ikke er varm, så vil diff mellem frem og retur stadig holde sig inden for det anbefalede. diff ændre sig dog eftersom opstartsfasen skrider frem, og nu bliver diff stor. pumpehastighed spiller også ind her.
ps. dette er blot en tænkt situation, men kan opstå på andre tidspunkter alt efter anlægsopbygning.

en 3 vejs shunt på fremløb lige efter cp med fjernføler i retur, lukker helt af for fremløb til forbruger, og sender alt fremløb til retur. den åbner så gradvis som retur bliver varmere. men returtemp er altid sikret med den type, og modtryk i anlæget, pumpehastighed osv. spiller ingen rolle.
de af os med mulighed for at logge målinger fra anlægget, kan se hvordan det opfører sig, og nogle har også fået en overraskelse eller to.

jeg er ikke vvs, og har derfor ikke de rigtige fagudtryk i mit ordforråd, beklager men håber det giver mening. jeg har bare brugt alt for meget tid på at lege med dette blandt venner og naboer

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Flammen » 04 jan 2015 12:26

Landlyst skrev: Det blev jeg ikke lige klogere af......

Er der en som måler med en laserstråle og en som måler med IR stråle? Eller er det samme instrument?
Kan du linke til nogle så vi kan se hvad er hvad?
både og. en laser kan nemt være en IR, men bølgerne er retningsbestemt og derfor måler kun præcist på den lille overflade de bliver reflekteret på.
et konventionelt IR måleinstrument måler med en spredning af bølgerne som jeg illustrede med lyskeglen. de skriver så mange gange laser på dem.... det henviser blot til at de har en laserpointer indbygget. salgsgemik.. thjaa det vil jeg mene. i manualen står det somregel beskrevet hvor stor spredningen er på forskellige afstande.
håber det gav mening. google kan sikkert også være en hjælp her. jeg er ikke god til at forklare, men prøver det jeg kan

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2015 12:32

Flammen skrev: både og. en laser kan nemt være en IR, men bølgerne er retningsbestemt og derfor måler kun præcist på den lille overflade de bliver reflekteret på.
et konventionelt IR måleinstrument måler med en spredning af bølgerne som jeg illustrede med lyskeglen. de skriver så mange gange laser på dem.... det henviser blot til at de har en laserpointer indbygget. salgsgemik.. thjaa det vil jeg mene. i manualen står det somregel beskrevet hvor stor spredningen er på forskellige afstande.
håber det gav mening. google kan sikkert også være en hjælp her. jeg er ikke god til at forklare, men prøver det jeg kan
Okay det hjalp da gevaldig på forståelsen :great:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2015 16:44

Flammen skrev: både og. en laser kan nemt være en IR, men bølgerne er retningsbestemt og derfor måler kun præcist på den lille overflade de bliver reflekteret på.
et konventionelt IR måleinstrument måler med en spredning af bølgerne som jeg illustrede med lyskeglen. de skriver så mange gange laser på dem.... det henviser blot til at de har en laserpointer indbygget. salgsgemik.. thjaa det vil jeg mene. i manualen står det somregel beskrevet hvor stor spredningen er på forskellige afstande.
håber det gav mening. google kan sikkert også være en hjælp her. jeg er ikke god til at forklare, men prøver det jeg kan
Har du et link til et instrument der benytter denne teknologi?
Jeg kender umiddelbart kun til kameraer der med en ir chip måler den elektromagnetiske varme stråling, varmestråling der udsendes som fotoner fra et hvert legme der har en temperatur over det abselutte nulpunkt og rammer ir chippen
Antallet af pixels på chippen og afstanden til det målte objekt medfører en given opløsning af det målte objekt. Mange pixels på chippen og en relativ kort afstand til det målte objekt giver fin opløsning på f.eks 3*3 mm pr pixel. Længere afstand eller/og færre pixels giver grovere opløsning f.eks 10*10 cm. I begge tilfælde vil den temperaturen på den enkelte pixel være en middelværdi af arealet pixelen afdækker.

Hvis jeg forstår din forklaring ret findes der en temperaturmåler der kan måle temperaturen på et objekt med samme pixel størrelse/opløsning uanset afstanden til objektet.

Vil du ikke lægge et link til sådan en temperaturmåler, det kunne være interessant at læse lidt mere om det.


Besvar