Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multiheat??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Jobak » 15 dec 2014 23:07

Det er nok bare mig??
Jeg vidste ikke at Multiheaten var udgået. Jeg kan ihvertfald ikke finde den på deres hjemmeside..

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af MichaelK » 15 dec 2014 23:45

Uden at ville nedgøre Multiheat, på nogen måde, så forstår jeg det godt.

Når jeg ser, hvad der ellers er på markedet, så fatter jeg ikke der er nogen, der
har købt en Multiheat inden for de sidste 2-3 år. Fyret må, i mine øjne, betegnes
som gammeldags. Jeg har personligt aldrig været imponeret af den.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Baxi Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 15 dec 2014 23:47

såvidt jeg kan se er den heller ikke på dti´s liste - måske baxi brygger på en ny stokerserie?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Brandsen » 16 dec 2014 00:27

Haløj i forum,

WFT ?? Så kom hjem til mig min far, og se en Baxi MultiHeat 2.5 i sin bedste alder,
alt ædende, lige fra træpiller, korkpropper, overklippede kreditkort, korn, raps,
peppernøder, der har voldsom overskredet sidste salgsdato, havregryn, cornflakes,
flitpropper til våbenrens, havre som hestene ikke gider æde, bio flis, laminerede
kravlenisser, kornspild, og i øvrigt hvad som helst der er bare en lille smule biologosk
og lidt brændbart, bare det kan komme gennem den ellers meget solide og faste snegl.

Automatisk tænding, det har vi da, fabrikatet hedder Tordenskjold, stryges i september eller
oktober, og slukkes igen i aprril, hvor lillebror Scotte BS mini 1016 tager over.

Og prisen på brændsel til en Baxi 2.5, tja, hentede to bigbag havre som naboens heste ikke gad æde,
for at fjerne dem, ca 750 kg gratis, som Baxi guffede i sig med stor fornøjelse, og hentede 13 ton majs,
til kr .1.000 fpr læs or alt hvad der kunne hænge på en 3 ton kornvogn.

Der findes ikke noget mere solidt eller billigt som en Baxi ! Tror den billigste Baxi er 58 af de lange,
det er langt langt billigere end at give 25 lange for en Scotte, prøv lige at gange godt kr 2 pr kg træpiller,
contra 0.3 kr pr kg kornspild, det er en no-brainer.

OK, så skal man jo lige have plads til en Baxi, og plads til lige at tage 13 ton, men at sige en Baxi er yt,
er det rene nonsens. Ikke godkendt til kornfyring mere, klart, men det skider min Baxi på, den brænder
lystigt havre og andet kornspild, dufter faktisk lidt som nybagt brød.

Ser også folk der klager over for lange piller, som giver knas i sneglen på en Scotte, flex snegl vel at mærke.
og for meget smuld. Den slags findes ikke på en Baxi, den trækker alt gennem sneglen, stort, småt, og smuld !

Jo, jeg har også en Scotte, som sommerferie afløser, når min Baxi ikke kan lave 'lidt nok' varme om sommeren,
men pointen er, at jeg altid kører med min Baxi, hvis overhovedet muligt, der findes ikke billigere opvarmning,
måske lige undtaget rigtige mega halmfyr. Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Baxi Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2014 07:04

1.5eren har jeg set til 37k - men det må tilsyneladende ikke sættes op mere.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Bigfoot » 16 dec 2014 11:31

Jeg mindes altså at 1.5'eren var på listen en overgang, men den er taget ud af programmet ved Baxi.

Der er dem der mener det er gammeldags, men omvendt igen, det dur altså bare, og så voldsomt et forbrug har de jo heller ikke. Jeg kan da nævne indtil flere godkendte og nysolgte anlæg, der æder meget værre.

Og autotænding er da meget smart, men som brandsen er inde på, mit tændes i september, og slukkes i april.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

nemocharley

Baxi Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2014 12:15

dybest set kan man vel få noget godt ud af begge tilgange, bare så længe man optimerer deres drift, med de vilkår de enkelte fyrtyper nu engang giver. :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Baxi Multiheat??

Indlæg af lamborg » 16 dec 2014 12:36

Hæhø brandsen.. Sjov skrevet men det du beskriver er jo nettop grunden til at den er taget af market.. Alt det den kan brænde af er godt for din penge pung men skidt for de mennesker der skal indånde luften efter den .. Nu sker der nok ikke alverden hvis en enkelt futter confleks som er overskredet sidste salgsdato af men hvis vi nu alle gjorde det.(ok der vil blive mangle på cornfleks ). Ok øko krigerne overdriver men tænk på Kina.. Der er store opråder hvor man ikke kan spise det der er dyrket i jorden pga tungmetaler der regner ned fra skyerne..
Og særligt okonomisk er den jo heller ikke... Big bruger 6t til 116 kvm. og brandsen hvor mange tons af dårligt brændsel fyre du af.. Godt være det er billigt sådan lige men hvis du så brænder 7 gange så meget af som hvis du brugte træpiller så er det jo ikke så billigt mere..
Bare lige for sige det HOST HOST :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Brandsen » 16 dec 2014 13:18

Halløj i forum,

@Lamborg, der er jo iltstyring på, som helt automastik justerer forbrændingen, så man
kan jo hverken se røg eller lugte noget, kun når man åbner brændkammeret, så lugter
det af nybagt brød. Og kan man fyre med korn, så naturligivs også alle de afledte produkter
som müsli, cornfakes, havregryn, osv. bare det er bio brændsel.

Klart, alt har jo ikke samme brændværdi, men korn ligger ret tæt på træpiller, og det
justerer Baxi også selv for, der skal ikke afvejning til, Baxi skruer bare lidt op for sneglen,
hvis det er nødvendigt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Jobak » 16 dec 2014 20:51

nemocharley skrev:1.5eren har jeg set til 37k - men det må tilsyneladende ikke sættes op mere.
Det var omkring det jeg gav for min med "stor silo".
Fik ellers et billigt grin i går da jeg havde det årlige besøg af fejeren.
Jeg vidste at han havde købt en brugt Baxi for et par siden. ( for iøvrigt den jeg var ude at sparke til inden jeg købte) og spurgte ham selvfølgelig hvordan det gik med hans Baxi.
Nårh den, den har jeg ikke mere. Da fyrrummet var brændt ned. :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja ja ro på drenge........ det var self ikke Baxiens skyld.
Men nogle grene han havde smidt noget varm aske på som derefter var gået i brand. Og derefter op i taget osv osv.
Lød lidt skørt men selvfølgelig et uheld. Opdagede ikke branden inden tag pladerne sprang.
Så nu har han en MG15.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar