Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multiheat??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Bigfoot » 16 dec 2014 22:09

lamborg skrev:Hæhø brandsen.. Sjov skrevet men det du beskriver er jo nettop grunden til at den er taget af market.. Alt det den kan brænde af er godt for din penge pung men skidt for de mennesker der skal indånde luften efter den .. Nu sker der nok ikke alverden hvis en enkelt futter confleks som er overskredet sidste salgsdato af men hvis vi nu alle gjorde det.(ok der vil blive mangle på cornfleks ). Ok øko krigerne overdriver men tænk på Kina.. Der er store opråder hvor man ikke kan spise det der er dyrket i jorden pga tungmetaler der regner ned fra skyerne..
Og særligt okonomisk er den jo heller ikke... Big bruger 6t til 116 kvm. og brandsen hvor mange tons af dårligt brændsel fyre du af.. Godt være det er billigt sådan lige men hvis du så brænder 7 gange så meget af som hvis du brugte træpiller så er det jo ikke så billigt mere..
Bare lige for sige det HOST HOST :-)
har ikke fået opdateret min profil... brugte kun knap 4 tons sidste sæson
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


nemocharley

Baxi Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2014 22:10

baxi´s mg15 lader også til at være et godt fyr - vi hører ikke så meget om den herinde.

Det er underligt at det kun er mg25eren der fortsat må sættes op, jeg mener at huske at deres værdier var næsten identiske.

nemocharley

Baxi Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 16 dec 2014 22:13

[/quote] har ikke fået opdateret min profil... brugte kun knap 4 tons sidste sæson[/quote]

det var dælme ikke meget - jeg ved godt vinteren var mild, men er der mere til historien? Brændeovn - energirenovering - eller?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af Bigfoot » 16 dec 2014 22:26

nemocharley skrev:
har ikke fået opdateret min profil... brugte kun knap 4 tons sidste sæson[/quote]

det var dælme ikke meget - jeg ved godt vinteren var mild, men er der mere til historien? Brændeovn - energirenovering - eller?[/quote]

ingen af delene.... fornuftig justering af fyret, og iltstyring.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi Multiheat??

Indlæg af triumph » 16 dec 2014 22:30

lamborg skrev:Hæhø brandsen.. Sjov skrevet men det du beskriver er jo nettop grunden til at den er taget af market.. Alt det den kan brænde af er godt for din penge pung men skidt for de mennesker der skal indånde luften efter den .. Nu sker der nok ikke alverden hvis en enkelt futter confleks som er overskredet sidste salgsdato af men hvis vi nu alle gjorde det.(ok der vil blive mangle på cornfleks ). Ok øko krigerne overdriver men tænk på Kina.. Der er store opråder hvor man ikke kan spise det der er dyrket i jorden pga tungmetaler der regner ned fra skyerne..
Og særligt okonomisk er den jo heller ikke... Big bruger 6t til 116 kvm. og brandsen hvor mange tons af dårligt brændsel fyre du af.. Godt være det er billigt sådan lige men hvis du så brænder 7 gange så meget af som hvis du brugte træpiller så er det jo ikke så billigt mere..
Bare lige for sige det HOST HOST :-)
Det er vist en politisk beslutning at Baxién, og andre "kornfyr" er taget af markedet. om virkningsgraden er 85% eller 90% er vist mest af akademisk betydning. Man har politisk fastsat krav til støvforurening, som er så lavt, at næsten ingen kan opfylde det når der fyres med andet end træpiller, ligesom det kræver en lidt højere røggas temp. at undgå løbesod, netop nok til at det bliver noget bøvl at overholde krav til virkningsgrad. Personligt syntes jeg det er synd, at det korn hestene ikke vil æde, eller pebernødderne fra sidste jul. bare skal gå til spilde, når de kunne være brændt af.

Brændeovne skal have en virkningsgrad på 50% og må udsende langt højere støvemission. (brændeovne 75 mg/Nm3, pillefyr 40 mg/Nm3)
På den måde har man forbudt kornfyrning, uden at skulle tage stilling til om det er ok at brænde korn af.
sakset fra : http://www.teknologisk.dk/ydelser/infor ... vne/7347,3'

Krav til brændeovne
Hovedkrav for CE-mærkning (Obligatorisk i EU)

Hovedkrav for CE-mærkning (EN 13240):
Ovnen skal have en virkningsgrad på minimum 50 %
Ovnen skal have en CO-emission på maksimalt 1,0 %
På mærkepladen skal angives CE-mærke samt oplysning om målt CO og virkningsgrad
Hovedkrav i Brændeovnsbekendtgørelsen (Obligatorisk i Danmark)
Partikelemission maksimalt 10 g/kg i middelværdi, efter NS 3058 / NS 3059
Eller

Støvemission maksimalt 75 mg/nm3 ved 13 % ilt, i henhold til "DIN Plus Zertificierungsprogramm"


Krav til pillefyr klasse 303-5 klasse 5 gælder:

Ydelse, nominel og lavlast
Mindste virkningsgrad klasse 5
5 kW 87,70%
20 kW 88,30%

Støvkrav 40 mg/Nm3
Altså langt strengere krav end til brændeovne


Besvar