Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny installation af Baxi 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi » 23 jan 2008 18:46

Ammoniak får din kedel til at rådne, det er ikke noget du ser sådan fra dag til dag - og opstår som sagt kun i få tilfælde hvor fremløbstemp. er meget høj.


levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi » 23 jan 2008 18:51

Om der er nogen konkrete tilfælde man kan referere til hvor anlæg har taget skade ved jeg ikke, men jeg ved at dengang jeg arbejdede - der var debatten ekstremt stor mht. ulemperne ved alupex - og derfor blev det aldrig populært hos os vvs-folk.

Fredericia fjernvarme var en af de første fjernvarmebyer som banlyste alupex.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af søren ø » 23 jan 2008 20:19

Man bliver da klogere hver dag. Har aldrig hørt det om alupex.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Anders G
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 03 dec 2007 20:17
Mit fyr: Baxi MH 1.5 /350 ltr. u. ilt
Areal: 250 m2 i 2 plan
Brændsel: 8mm Træpiller svenske
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 20-25 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Næstved
Modtaget likes: 3 gange

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af Anders G » 23 jan 2008 21:28

Tak levi, jeg er allerede igang og har fået stor hjælp af Ove i Næstved Afd.
Jeg har i weekenden fået gravet 25 mtr. præ iso pex og vand ned til fyret, og skal så løbende over foråret have installeret rør og radiatorer. Jeg havde også tænkt en fordeler station i bryggers. Og derfra lave 3-4 sløjfer rundt i huset med X antal radiatorer på. Jeg vakler stadig lidt mellem kobberrørs installation eller Gabotherm/ Simplex rørpaneler. Måske en kobberørs installation i rørpaneler. Kom lidt sent igang så det blir først til næste fyringsæson jeg kommer på piller

levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi » 24 jan 2008 09:55

Gabotherm = mange mange samlinger = KUN hvis andet ikke er muligt. (F.eks i et gammelt elhus, hvor man ikke vil tage gulvene op).

Hvis du har gulvene oppe, så overvej lige en ekstra gang :0)


Frank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 aug 2007 21:37
Mit fyr: baxi multiheat 1.5 mont i garagen
Areal: 198 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: strøby

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af Frank » 26 jan 2008 00:36

levi jeg vil lige sige at alupex ikke udskiller ammoniak da det er et va godkendt produkt. Jeg har undersøgt det med ammoniakken hos uponor og megatherm og de kender ikke noget til det.
Det der kan være tale om med alupex, er at man ikke skal køre med for høje temperature, da det nedsætter levetiden på røret, det skal så lige siges at megatherm rør, dem som jeg har brugt har DVGW certefikat, det vil sige at efter 50 år kan det klare 15 bar ved 70 grader.
Nok om det.

Jeg har 68 grader i setpunkt, har ikke brug for mere har ca 22-24 grader i huset.

Og jeg er selv blikkenslager

levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi » 26 jan 2008 14:21

Hej Frank.

På vandsiden er historien anderledes, der kører du ikke med de høje temp.

På varmesiden er historien dog en anden, her kan temp. komme op på over 70 grader, og så er der risiko for at alupex udskiller ammoniak.

På vandsiden er jeg ikke bange for alupex, omend jeg aldrig selv ville anvende det (Kan ikke udskiftes ligesom alm. pex).

På varmesiden forholder jeg mig til det faktum at flere fjernvarmecentraler ikke vil have man anvender alupex netop pga. faren ved for høje temp. - om der i den virkelige verden er fare, eller om man er konservativ - det må guderne vide, jeg ved bare at når der er tvivl - ja så vil jeg personligt ikke anbefale alupex.

pillen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 04 jan 2007 19:22
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 150
Brændsel: Træpiller

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af pillen » 29 jan 2008 21:29

Hejsa..

Alupex bliver brugt mere og mere ved nybyggeri... desværre, jeg giver alle ret,men desværre er det virkligheden.

Claus AKA pillen


Besvar