Baxi 2,5F større silo ?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jens Olsen »

Jeg har fået en skør ide men aner ikke om man må ?
På Agromek stod jeg og lurede lidt på Veto's siloer, de ser rigtigt fine ud og jeg drømmer tit om en større.
Men må man skifte siloen på Baxien ?
Jeg lurede på Veto 6 og 8 de burde kunne tilpasses, så hvis man smed den gamle silo over skulderen, skuppede Baxien over til en væg os stillede en Veto silo udenfor som de jo skal, ville det jo kunne spille sammen.
Det ville dælme være rart med 6-8 m2 flissilo. :great:
Er der nogen som har prøvet sådan noget og må man overhovedet ?

Når det så er sagt ville en anden løsning også være at ombygge omrøren i min så den blev som Veto's det ville give mig næsten to dage ekstra da de mader noget bedre ud end den originale som ikke er tilfredsstillende.
Er der nogen som har rodet med det ???

nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af nordvestjyden »

Har gået med samme tanker i et par år. Men jeg vil bruge tanken på Baxi ´en, da jeg ikke tror man må fjerne tanken. Ville bygge en celleluse på siden af tanken og en fylde sensor i tanken. Har så fundet en gammel aflæsservogn, som kan bruges til vandrene bund ca. 6-7 kubik meter. Men har ikke fundet pengene til projektet endnu..
Jan Krog
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 jan 2011 19:00
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5/600
Areal: Hus 270 Værksted 320
Brændsel: Flexheat træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Dagligt forbrug: 40 kg.
Årligt forbrug: 7.8
Geografisk sted: Århus N

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jan Krog »

Hej. Jeg tror nordvestjyden har ret. Jeg tro ikke man må ændre den originale opbygning på den måde. Det er jo et lukket system med overtryk for ikke at brænde tilbage, ikke som en pillebrænder der kan tage fra en olie tønde. Man kan jo også få cellesluse originalt, hvilket der jo er en grund til :)
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jens Olsen »

Jamen Vetos siloer er jo nettop også et lukket system med overtryk lissom den silo der sidder på nu bare større.
Der findes jo også mindre siloer fra Baxi....

Man ændrer jo ikke på selve fyret kun størrelsen af siloen :)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Ollii »

Jens Olsen skrev:Jamen Vetos siloer er jo nettop også et lukket system med overtryk lissom den silo der sidder på nu bare større.
Der findes jo også mindre siloer fra Baxi....

Man ændrer jo ikke på selve fyret kun størrelsen af siloen :)
Ellers laver blandt andre ksm, gejs og reka den løsning du søger.
Så de skal vel være forholdsvis billige de magasiner for at en fuske løsning er rentabel?

Edit. Kan se veto også laver hele løsninger. Hvorfor så beholde den gamle kedel?

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Jan Krog
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 jan 2011 19:00
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5/600
Areal: Hus 270 Værksted 320
Brændsel: Flexheat træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Dagligt forbrug: 40 kg.
Årligt forbrug: 7.8
Geografisk sted: Århus N

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jan Krog »

Jeg ville tage en snak med skorstensfejeren, det er jo også ham der skal godkende ændringerne. :)
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jens Olsen »

Angående hvorfor så er det fordi jeg er glad for min baxi den passer til mit behov.
Eneste minus er siloens størrelse.......

Jeg er godt klar andre laver stoker'e med større silo, havde jeg tonsvis af penge købte jeg jo bare f.eks en Container løsning fra Veto
men det har jeg på ingen måde økonomi til..... og så er alle de løsninger også på 30 kw og op og det er for stort......

En løs Veto 6 uden stokerhoved burde jo være til at få for penge så det ville være en super løsning.
Men det kunne jo være andre havde lavet en ligende ombygning...... :)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Ollii »

Så havde jeg også valgt løsningen med at beholde baxi komplet og derimod bare montere en ekstern opfyldning af denne fra det store magasin.
Ellers tror jeg du løber ind i for mange problemer. hvordan er det i øvrigt at skille sådan et magasin fra brænder på baxi?
Så er det heller ikke nogen tvivl om at det er den oprindelige baxi der stadig står der så prøvningsattest kommer ikke på tale.
derudover vil jeg mene det af bransikkerhedsmæssigt er lovpligtig med en cellesluse til et magasin i denne størrelse? (uden dog lige at have googlet de regler.)

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af nordvestjyden »

Ollii skrev:Så havde jeg også valgt løsningen med at beholde baxi komplet og derimod bare montere en ekstern opfyldning af denne fra det store magasin.
Ellers tror jeg du løber ind i for mange problemer. hvordan er det i øvrigt at skille sådan et magasin fra brænder på baxi?
Så er det heller ikke nogen tvivl om at det er den oprindelige baxi der stadig står der så prøvningsattest kommer ikke på tale.
derudover vil jeg mene det af bransikkerhedsmæssigt er lovpligtig med en cellesluse til et magasin i denne størrelse? (uden dog lige at have googlet de regler.)

mvh.
Jeg havde min tank adskildt fra kedelkroppen sidste sommer. Det er der ikke mange ben i. Ca. 8 bolte plus kobberrør fra blæser til overtrykket i tanken.

Jeg kom til at tænke på, at du da stadig kan bruge en veto 6. Du skal nok bare oplyse en anden højde på, hvor den putte flisen i en celleluse, som skal sættes imellem. Så kan du sikkert godt bruge den. Så aflevere den i baxi tanken..Der er for det meste altid en celleluse på ved større tanke..
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Baxi 2,5F større silo ?

Indlæg af Jens Olsen »

har kontaktet dem så må vi se hvad de siger......

Besvar