Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny med baxi multi heat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Brandsen » 06 nov 2014 22:18

Halløj i forum,

Ja, det er noget 'rod' du har i bruger menuen, det giver jo ingen mening at have både
høj last på 1.7 og lav last på 1.7

Din Baxi skal køre i lav last når der er relativt varmt udenfor, og i høj last når det rigtigt
er pingvin vejr, så at have dem begge på 1.7 er simpelthen en fejlindstilling.
Min Baxi kører næsten altid i lav last.

Yes, knappen der kaldes 'driftsform' er den knap der ligner 1-er på en terning

Yep, du skal starte med at indstille din Baxi som den recept Dr. Thy har skrevet, og nu
du har konstateret der ikke er iltstyring på, så skal du vel at mærke vælge den recept
der gælder for ikke-iltstyring.

Nej, det er lige fedt om du har 175m2 eller 225m2 på nuværende tidspunkt, dine grundindstillinger
skal være de samme i begge tilfælde, måske lige bortset fra om et ene hus er piv utæt og dårligt
isoleret, og det andet super energi klasse A, ellers er det lige samme indstillinger.

Nej, selvfølgelig har du begge menuer på din Baxi 1,5, så prøv lige igen, om du ikke kan
komme ind i installatør menuen, og give os indstillingerne for den. Husk at holde begge
knapper inde på én gang, og i mindst 3 sekunder.

Den 'klap' du refererer til, er den bevægelig ? I så fald er det en trækstabilisator,
men er det en fast aluminiumsklap du mener, der sidder fast med 4 skruer, så er det en
blændplade der sidder på røgrøret, hvor man kan montere iltsonden til iltstyring.

Hvis i tvivl, så tag et billede af bæstet, og upload det her i tråden, så kommer der
lynhurtigt svar retur.

Du er jo kommet på Blå Stue her på Stoker Pro børnehaven, det er os der har stokere
med de blå skjolde, og os der altid har varme på 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Helene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 nov 2014 15:16
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5
Areal: 215
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Geografisk sted: Lolland

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Helene » 06 nov 2014 22:33

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja, det er noget 'rod' du har i bruger menuen, det giver jo ingen mening at have både
høj last på 1.7 og lav last på 1.7

Din Baxi skal køre i lav last når der er relativt varmt udenfor, og i høj last når det rigtigt
er pingvin vejr, så at have dem begge på 1.7 er simpelthen en fejlindstilling.
Min Baxi kører næsten altid i lav last.

Yes, knappen der kaldes 'driftsform' er den knap der ligner 1-er på en terning

Yep, du skal starte med at indstille din Baxi som den recept Dr. Thy har skrevet, og nu
du har konstateret der ikke er iltstyring på, så skal du vel at mærke vælge den recept
der gælder for ikke-iltstyring.

Nej, det er lige fedt om du har 175m2 eller 225m2 på nuværende tidspunkt, dine grundindstillinger
skal være de samme i begge tilfælde, måske lige bortset fra om et ene hus er piv utæt og dårligt
isoleret, og det andet super energi klasse A, ellers er det lige samme indstillinger.

Nej, selvfølgelig har du begge menuer på din Baxi 1,5, så prøv lige igen, om du ikke kan
komme ind i installatør menuen, og give os indstillingerne for den. Husk at holde begge
knapper inde på én gang, og i mindst 3 sekunder.

Den 'klap' du refererer til, er den bevægelig ? I så fald er det en trækstabilisator,
men er det en fast aluminiumsklap du mener, der sidder fast med 4 skruer, så er det en
blændplade der sidder på røgrøret, hvor man kan montere iltsonden til iltstyring.

Hvis i tvivl, så tag et billede af bæstet, og upload det her i tråden, så kommer der
lynhurtigt svar retur.

Du er jo kommet på Blå Stue her på Stoker Pro børnehaven, det er os der har stokere
med de blå skjolde, og os der altid har varme på 8) 8)
Det er en trækstabilisator der er på ;)

Det her bliver sjovt, jeg har prøvet både i tændt og i slukket tilstand, at komme til installatørmenuen, jeg har trykket og trykket, prøvet i mere end 10 sek og trykket samtidig og hver for sig, men nej, jeg kan simpelthen ikke få den menu frem. Den anden menu kom frem med det samme, dog starter den med --- før der den skriver -20, som er første tal jeg kommer til. Jeg kan se at langt de flestes menu slutter med "no" det gør min ikke, den slutter med P05. Nu aner jeg desværre heller ikke hvad dette "no" står for... :(

Jeg har forresten fået svar fra min pille-leverandør og træpillerne består af 90% bøg og 10% speltskaller, han foreslog jeg skruede op for blæseren, for at undgå slaggeren.

-Hilsen Helene, der er jer dybt taknemlig for den store tålmodighed i udviser :oops:

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Brandsen » 06 nov 2014 23:31

Halløj i forum,

'no' står for at du ikke har iltstyring på, og den kendsgerning har du jo allerede konstateret 8)

Hmm, du har naturligvis begge menuer, så ved ikke lige hvad der går galt her, men du trykker først
på knap E, der er on/off knappen, og derefter de to andre knapper samtidigt på én gang, i 3 sekunder ?

Ok, speltskaller er sådan set set samme som kornafrens, dvs det smuld, snask og skaller der kommer fra
grovfoder centralerne, når de renser kornet, og det er fuld af støv, møg, jord, og en masse mineraler,
og det har alt sammen et ret højt smeltepunkt, over 1.300 grader , med deraf følgende slagge i din Baxi.

Det kræver du lige rager slagge ud af din Baxi på daglig basis, til nød hver anden dag, så jeg håber prisen pr ton
ligger pænt under hvad du skal give for rene træpiller.

Du kan evt prøve at tilsætte lidt kalk, det hjælper ofte på slagge dannelse, ved at hæve smeltepunktet.
Kalk kan være dyrt at købe i små spande fra f.eks DLG, men ok hvis du lige vil prøve om det hjælper,
ellers skal du købe foderkalk hos grovvaren i 25 kg sække, så koster det næsten ingenting, da du kun skal
tilsætte 1-2% kalk pr kg træpille. Det er recepten hvis du fyrer med korn, og det er til en vis grad
det du gør, med disse speltskaller. Rent korn har naturligvis mindre slagge end kornskaller pr kg, så selv om
speltskallerne kun udgør 10%, så er det forholdsmæssigt meget 'slagge' du køber pr kg.
Det er sådan set fint nok, bare det er reflekteret i prisen, og du er indforstået med det extra bøvl med slagge.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af thy » 06 nov 2014 23:43

Helene skrev:Ja det er en trækstabilisator..

Jeg har nu læst et opslag fra Thy som havde skrevet om de korrekte indstillinger.. Lister dem lige op for jer

- 20
H 1.4
L 0,6
P05
No *** no kan du ikke komme ind i fordi din prom er så gammel den er uden iltstyring,MEN når du ikke har iltstyring betyder det ikke noget..

Hvis det er uden iltstyring

Sek høj 15
Blæs høj 25

Sek lav 20
Blæs lav 10

Min 10

Set 80

Den trådstarter som Thy svarede med dette, har et areal på 175, mit er på 215. Har det meget at sige i forhold til de indstillinger her?
de tal kan du saktens køre med det er dog vigtig at du ændrer alle ting på engang da de spiller sammen..

i driftformsmenuen SKAL du bladre med driftforms knap efter hver indstillet tal ellers gemmes tallet ikke..
Husk at afslutte med at trykke på on knappen når du er færdig med at ændre for at gemme i hukomelsen..

Den anden menu er ikke til gænglig med din prom,og skal også kun bruges ved iltstyring...

spørg bare igen hvis det driller :great:

ps aller vigtigst driftformsknap må ikke lyse under drift.....

pps 1,7 i begge snegletider er sårn baxi anbefaler..... :oops: tja gir ingen mening da det er unødvendig pausefyring
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Brandsen » 06 nov 2014 23:53

Halløj i forum,

Dr Thy, du siger at det vil være godt at reducere lav last fra 1.7 til 0.6,
og det er jeg helt enig i.

Men, du siger også at den Baxi er så gammel, at den prom der sidder i den,
ikke har installatør menu ?? Så taler vi om en Baxi fra før 2005 ??
Den finte havde jeg vist ikke lige set, sorry !

Yep, driftsform knap må ikke lyse, den knap der ligner 1-er på en terning.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Helene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 nov 2014 15:16
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5
Areal: 215
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Geografisk sted: Lolland

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Helene » 07 nov 2014 00:05

Kort herfra, fyret er 10+ år og driftsform lyser ikke.

Gav 1.5 kr kiloet for de piller og nej det gør jeg næppe igen. :/ tør ikke begive mig udi kalk i fyret, så hellere fjerne slagger som allerede er formindsket ret meget med de nye indstillinger. -vil det hjælpe at sætte blæseren op? -forslag fra pille-manden da jeg skrev til ham at de gav slagger.

Tusinde tak endnu en gang for jeres tid og råd.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af thy » 07 nov 2014 00:17

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Dr Thy, du siger at det vil være godt at reducere lav last fra 1.7 til 0.6,
og det er jeg helt enig i.*******det lyder af meget men faktisk er der ikke ændret ret meget :shock: fordi standart sek er jo 56 sek og nu 20 sek så sneglen kører nu 3 gange per minut og det er jo så 1,8sek i mod standart 1,82 var det sommer vi gik i møde ville 0,4-0,5 være budet
den kører bare bedre med kortere pause + det er nemere at justere lidt op/ned i sek hvis der lige skal fin justeres

Men, du siger også at den Baxi er så gammel, at den prom der sidder i den,
ikke har installatør menu ?? Så taler vi om en Baxi fra før 2005 ?? kenner ikke nøjaktige skærings årstal...da jeg satte min op i 2006 var der ny prom med til iltstyringen så jeg har den nye :oops: 110 model i 108 er man også begrænset i menu menuen..
promen er entelig ikke dyr under 300kr men uden iltstyring er der ikke noget at bruge det til da det styrer kortste og længste pause (SEK)
blæser max som også stilles ude på blæser symbolerne
reversering tja det er vist ikke ret mange der bruger det... med mindre man fyrer med flis..og så snakker vi jo 2,5 eller 4,0ern..
Den finte havde jeg vist ikke lige set, sorry ! arr set og set vi kan sku da ikke huske alt :D

Yep, driftsform knap må ikke lyse, den knap der ligner 1-er på en terning.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af thy » 07 nov 2014 00:26

Helene skrev:Kort herfra, fyret er 10+ år og driftsform lyser ikke.

Gav 1.5 kr kiloet for de piller og nej det gør jeg næppe igen. :/ tør ikke begive mig udi kalk i fyret, så hellere fjerne slagger som allerede er formindsket ret meget med de nye indstillinger. -vil det hjælpe at sætte blæseren op? -forslag fra pille-manden da jeg skrev til ham at de gav slagger.

Tusinde tak endnu en gang for jeres tid og råd.
mere blæs mere slakker og forbrug kort og godt...giv den 14 dage for at se hvordan det skaber sig... hold lidt øje med farven i kedlen bliver den meget lys,så skal der fin justeres og bliver den meget mørk justeres der også.. men giv tid først :great:

kalk er kun ved korn...som udgangs punkt lad være med at fjerne asken i herden der bør ligge lag op til huller i siden hvor luften kommer ind der asken bør kunne ligge til ca 14 dage

for øvrigt go pris på pillerne hvis det er med levering og moms...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Helene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 nov 2014 15:16
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5
Areal: 215
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Geografisk sted: Lolland

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af Helene » 07 nov 2014 09:53

Jamen det er i herden der ligger slagger, jeg fjerner de store klumper slagger flere gange dagligt..

Men efter jeg har skiftet indstillinger og piller, er mit fremløb kommet op på 85, retur er 83, set er 80 og røg er 100.
Er det godt eller skidt? Fremløb og retur har aldrig været så højt.

Hvad er det der set egentligt?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Ny med baxi multi heat 1.5

Indlæg af thy » 07 nov 2014 10:17

Det er fint det er jo fordi du har hævet set til 80 for at holde røgtemp oppe på 90-100 grader ellers går den i alarm.

det er jo bare 3-5 grader over det er fint og falder noget når vintern kommer.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar