Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af Baxi MH2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
TJUST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2007 22:04
Mit fyr: Baxi MH2,5
Areal: 425
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 35

Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af TJUST » 26 dec 2007 22:22

Jeg har netop køb et hus med en MH2,5, som jeg har "leget" med i en månedstid. Jeg har forsøgt at køre både 1-trins drift (høj+pause), samt 2 trinsdrift, som jeg har læst skulle være det bedste.

Mit problem er, at jeg ikke kan få 2-trinsdriften til at køre optimalt. Når jeg kører på lav ydelse, kan jeg ikke holde temparaturen på fyret, dvs. den når aldrig de 80 grader jeg har sat den til - dermed kører fyret kontant. Jeg er "gammel" naturgas bruger, så jeg er jo vant til en hel anden form for centralvarme drift :lol:

Kører jeg udelukkende på høj drift: luft 47, snegl 24 (som i manualen), så varmer den fint op og kører så på pause (som jeg har sat til 20 min). Som ny bruger har jeg svært ved at forstå, hvordan jeg finder frem til at fyret kører optimalt - skal det helst kører hele tiden, eller skal det varme op, gå op pause og så starte igen ???

Når jeg lige har renset fyret, har jeg svært ved at holde en røggas meget over 120 og i pausetiden falder den så til omkring 100-105.

Jeg bruger ca. 35 kg. piller/døgn og har et hus på 425 m2, hvoraf de ca. 300 er opvarmet og de øvrige holdes på lav varme (dog stadig via centralvarmen).

Kan nogen forklare en nybegynder som mig, hvordan man skal "forstå" at drive en baxi optimalt :roll:


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af Claus Birth » 27 dec 2007 00:21

Hej TJUST!
Tillykke med det nye hus og MH2,5.
Det er ikke helt let at svare på dine spørgsmål, med en MH 1,5 som daglig varmegiver.
Men her er lidt hjælp til selvhjælp : læs flg.http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
Det rigtige er at kedlen knap kan klare boligens varmetab, dvs. kører hele tiden på max. ydelse, men sådan er det ikke i den rigtige verden.
Går kedlen på pause må den jo yde mere energi end dit hus har brug for.
Det er altså let nok at ha' for megen varmeoverskud, med dertil hørende belægninger i kedlen.
Lær at se på ilden, dens farve og længde. På lavt trin må den godt falde i kedeltemp. da den automatisk vil gå til trin høj og varme kedlen til få gr. u. set-værdi for derefter at køre videre på lav.
Det er godt med små "input" frem for store, husk blot at sneglen så skal køre lidt oftere, det giver en bedre forbrænding.
Husk også at knappen c ikke må lyse, da det ellers låser kedlen til kun en slags drift.
Er det helt hen i skoven så skriv gerne igen, ellers prøv dig lidt frem med små justeringer ad gangen.
Jeg ser frem til at høre om dine resultater.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af thy » 27 dec 2007 00:24

det smarteste er at driftforms knapen ikke lyser så vil fyret frit kunne skifte mellem høj og lav...
og der for med forbruget nu kunne undgå pausefyring i vinterhalvåret...

35 kg nu med de

425 m2, hvoraf de ca. 300 er opvarmet og de øvrige holdes på lav varme (dog stadig via centralvarmen).

det er sku udemærket må man sige :great:

røg temp med træ :great: piller er ok over 90grader ellers vil den give alarm
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
TJUST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2007 22:04
Mit fyr: Baxi MH2,5
Areal: 425
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 35

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af TJUST » 27 dec 2007 22:32

Hej Claus og Thy

1000 tak for de hurtige svar, det er jo et fantastisk forum - og lukus at kunne få hjælp med det samme :great:

Blot for, at selv jeg kan forstå det :lol: , betyder jeres svar at fyret helst skal køre HELE tiden og at pausefyring skal undgås helt? Min logik siger mig, at jeg bruger flere piller ved at fyret kører, end ved at det holder en pause - men er det bare mine gamle naturgas gener som ikke er omprogrammeret endnu :D

Jeg har tidligere kørt på 2 trins drift, men der var problemet at der kom alt for meget "affald" i form af noget det mest lignede sorte forkullede træpiller, altså somom de ikke var udnyttet 100% og jeg måtte tømme brændkammeret ofte (mere en en gang om ugen). Der kørte jeg med høj: luft: 47/snegl: 24 og lav på: luft: 8/snegl: 50 og 30 min pause (helt som manualen anbefaler).

Når jeg nu kører på 1 trinsdrift (kun høj) får jeg denne "kaffegrums" agtige aske, som jeg læser mig frem til at korrekt. Er det bare fordi at ovenstående 'lav ydelse' var helt hen i skoven i den tidligere dirftform ? og hvad vil Jeres råd til indstilling være til 'lav indstilling', for at forbrænde bedre og dermed undgå disse forkullede træpiller.

Mange hilsner

TJUST

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af Claus Birth » 28 dec 2007 04:44

Hej TJUST!
Det bedste er at køre med to-trinsdrift, du vælger selv hvor stor forskel der skal være mellem lav og høj.
Er de næsten ens får du det som du ville, det med hvad der er bedst er et udtryk for at indstille fyret således at det modsvarer husets varmetab, ( mister huset feks. 7 varme, så skal fyret kun producere 7 varme ) Laver det for meget varme må det jo holde en pause.
Den samlede energimængde er næsten ens ved de to modeller, men at producere den rigtige energimængde på velforbrændt vis er en svær kunst.
Alle kedelmodeller blæser hårdere ved høj drift, og det virker som om pillerne er blæst rundt i kedlen, men sådan er det også med iltstyring. En modulerende drift.
Din kedel's indstillingsmuligheder er mangfoldige, så vær lidt tålmodig og prøv med små ændringer ad gangen. Nu kommer der snart lidt vinter så er det endnu sværer at indstille helt korrekt, til husets varmetab.
Kom snart med en tilbagemelding, vi elsker at høre fra folk.

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.


Brugeravatar
TJUST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2007 22:04
Mit fyr: Baxi MH2,5
Areal: 425
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 35

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af TJUST » 30 dec 2007 21:07

Så er jeg gået på 2-trins drift som anbefalet. Ventede lige til det var tid til opfyldning af pillebeholder - så jeg har noget at måle efter.
Høj: luft:47/snegl:24 (som anbefalet i manualen)
Lav: luft 22/snegl:48 (førsøg efter kig på røg, flamme osv. - med min begrænsede viden(endnu), ser det rigtigt ud)
Pause: 15 min.

Fyret går stadig på pause en gang i mellem. Jeg er dog mere spændt på om den fortsat bruger pillerne 100% eller om jeg nu begynder at få forkullede piller (som jeg fik sidst jeg kørte 2-trin) :|

Røggassen kommer op på 140 og når den går på pause falder den til omkring 105 før varmetabet sætter fyret igang igen.

Nu giver jeg det 5 dage og ser om forbruget har ændret sig... Jeg tror på det! :great:

Godt Nytår
TJUST :lol:

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af Claus Birth » 31 dec 2007 22:05

Hej TJUST!
Du er på rette vej, indsigt og viden kommer ikke på et øjeblik.
Sænk evt. Høj luft til 40 +- 2-3, for at se om det skulle gå mod mindre forblæste og forkullede piller.
Med venlig hilsen

Claus Birth :great:

:great: GODT NYTÅR TIL ALLE PÅ FORUM :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
TJUST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2007 22:04
Mit fyr: Baxi MH2,5
Areal: 425
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 35

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af TJUST » 05 jan 2008 16:22

Hej Claus

Du får lige en opdate, på dine råd til mig.

Jeg fylder piller på hver 5 dag, og har her i december fyldt 9 sække a 20kg på hver 5 dag, men efter at gå på 2 trin her lige før nytår var der nu kun plads til 8 sække ved påfyldningen 5 dage efter, og det har jo faktisk været koldere her i denne periode. SKØNT og tak for hjælpen :great:

Jeg kører faktisk kun på lav og pause - og kun få gange på høj ydelse.

Jeg har prøvet at indstille høj med lidt mindre luft som du anbefaler.

Mange hilsner

TJUST icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af Claus Birth » 05 jan 2008 16:50

Hej TJUST!
Det er rart når nogen kan bruge lidt hjælp, og at det virker.
Jeg mener stadig at det er en god ide, at du selv prøver at finjustere, så indstillingerne passer til din bolig og de piller du bruger pt..
De værdier du fik fra mig er blot nogen jeg er kommet frem til, ved at forsøge mig frem.
Nævnte jeg ar pausetiden bør sænkes til 5 - 10 min. mod fabrikindstilling 15 min..
Det er ikke livsforlængende at ilden er helt inde ved snegleenden.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
TJUST
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2007 22:04
Mit fyr: Baxi MH2,5
Areal: 425
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 35

Re: Indstilling af Baxi MH2,5

Indlæg af TJUST » 05 aug 2008 20:46

Efter første vinter sæson med Baxi 2.5 er jeg kommet frem til følgende indstillinger til mit hus.

Den erfaring jeg vil dele er, at man i begyndelsen skal lave hyppige tjek af fyret og være klar over, at når man netop har fundet den rette indstilling - så ændre vejret sig og dermed skal indstillingerne ændres igen (jeg har IKKE ildstyring, endnu!!!)...

Men her er altså de indstillinger som virker hos mig i de forskellige vejr situationer - håber de kan være med til at hjælpe andre. Jeg hører naturligvis også gerne, hvis der er nogen som har gode tips til de indstillinger jeg er kommet frem til. Jeg har lyttet til Thy og han råd om hyppinge, korte snegle tider - og DET VIRKER! icon_cheesygrin.gif

Billede

Sommer hilsner
TJUST

P.s. Nu er der jo kun er par måneder til dyret skal startes op igen!!! :great:


Besvar