Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

1 kg. Piller = ? KW

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af jhjorsal » 04 sep 2014 15:28

Jeg går og overvejer at købe en 10 KW husstandsmølle, som ren investering, hvis afregningen til 2,5 kr pr KW bliver vedtaget nede i det der EU. Jeg har i forvejen solceller der dækker hele mit behov for strøm, Energinet har dog forsikret mig om at det er okay, hvis bare jeg har et lille forbrug ala en udelampe eller lign. Den skulle hos mig kunne yde ca. 30.000KW, hvilket ville kunne indbringe ca 3000 kr om måneden når forsikring og serviceeftersyn er betalt, og det er jo egentlig meget godt, men hvis jeg nu på sigt syntes at de 2,5 kr pr. KW er lidt lavt (aftalen og taksten gælder 20 år) kan jeg jo bare selv bruge det ved at montere en luft til vand varmepumpe eller noget jordvarme hvis det bliver bedre/billigere. Men nu kommer spørgsmålet så: hvis jeg bruger 10-12 tons træpiller om året, hvor meget strøm skal jeg så forvente at bruge for et tilsvarende varmebehov.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


nemocharley

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af nemocharley » 04 sep 2014 16:35

I reelt brug giver dine træpiller dig måske omkring 4.5kw pr kg

så ca 50.000kw om året.

Men den pausefyrende baxi står vel pt. slukket ca 6mdr om året hjemme ved dig? Dine data siger 6t om året?

pendec

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af pendec » 04 sep 2014 16:43

Du skal vel først og fremmest tænke på en lillle 10Kw mølle som vel ligger omkring 400.000 som engangs investering? Så skal du jo helst ikke sælge for meget strøm ud fra en plan som ikke er vedtaget, for bliver den vedtager så er der nok også andre regler som gør de 400K's invesstering meget dyrere, når du nu kan sælge el til 2.5kr, så udgangspunkt må være 0,6kr for solgt Kw og det er jo ikke noget du bliver rigt på. og skal helst bruge det meste af de 30.000 Kw du laver, hvis der skal være et mål med dette? Da du allerede har solenergi, så kender du nok til problemerne omkring afgifter som kan opstå efter investering, så finder staten på at vind skal have afgifter, så sidder du måske med en tikkende bombe hvis du smider 400.000 og måske mere ud til dette og ender med en investering du ikke kan overskue?

Der skal vist også mange træpiller til for at dække din oprindelige investering på 20år af måske 13.000 nutidspris og som kan blive til 300.000 på 20år og stadig 100.000 under det du har af udgifter, så her tjener du altså 100.000 ved at lade være med dette projekt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af triumph » 04 sep 2014 16:55

hvor kan man læse om regler ?

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af jhjorsal » 04 sep 2014 17:06

pendec skrev:Du skal vel først og fremmest tænke på en lillle 10Kw mølle som vel ligger omkring 400.000 som engangs investering? Så skal du jo helst ikke sælge for meget strøm ud fra en plan som ikke er vedtaget, for bliver den vedtager så er der nok også andre regler som gør de 400K's invesstering meget dyrere, når du nu kan sælge el til 2.5kr, så udgangspunkt må være 0,6kr for solgt Kw og det er jo ikke noget du bliver rigt på. og skal helst bruge det meste af de 30.000 Kw du laver, hvis der skal være et mål med dette? Da du allerede har solenergi, så kender du nok til problemerne omkring afgifter som kan opstå efter investering, så finder staten på at vind skal have afgifter, så sidder du måske med en tikkende bombe hvis du smider 400.000 og måske mere ud til dette og ender med en investering du ikke kan overskue?

Der skal vist også mange træpiller til for at dække din oprindelige investering på 20år af måske 13.000 nutidspris og som kan blive til 300.000 på 20år og stadig 100.000 under det du har af udgifter, så her tjener du altså 100.000 ved at lade være med dette projekt.
Inde på http://www.dkvind.dk har de beregninger der viser at hvis de 2,5 kr pr KW for Møller under 10 KW bliver vedtaget, så er tilbagebetalingstiden 7-8 år og de efterfølgende 12-13 år kan man lave en rund million alt efter vindforhold. Til at starte med var forslaget at det også skulle gælde husstandmøller op til 25KW, det ændrede man dog senere så Møller mellem 10 og 25 KW kunne få 1,5 kr pr. KW, da det ellers ville blive for lukrativ en forretning. Men i vindmølle forummer ser man det som en ordning på højde med netto ordningen fra solfanger verdenen, dog uden yderlig sammenligning, og den vil formentlig heller ikke blive lige så populær, da det er begrænset hvem der kan stille sådan en fætter op, landzone, gode vindforhold samt mulighed for at låne 400K skal der til. Og alt sammen kræver jo at det bliver godkendt dernede i EU.
Men pt bruger jeg vel 6-8 t vil det så sige at produktionen ikke engang kan dække mit varmeforbrug, hvis jeg en dag ville dette.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


nemocharley

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af nemocharley » 04 sep 2014 17:12

[quote="jhjorsal" Men pt bruger jeg vel 6-8 t vil det så sige at produktionen ikke engang kan dække mit varmeforbrug, hvis jeg en dag ville dette.[/quote]

kun hvis du vil varme via en kraftig elpatron eller med elradiator - med gulvvarme, god isolering, 3lags vinduer rigtigt dimensioneret varmepumpeanlæg så kan der opnåes en scop på over 3 - så ca 17.000kw om året - resten er varme fra luft eller jord

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af jhjorsal » 04 sep 2014 17:17

triumph skrev:hvor kan man læse om regler ?
Hej Triumph
Kommunens hjemmeside omkring placering
Dkvind.dk
Og så startede min interesse efter at have læst denne artikel http://www.bolius.dk/husstandsvindmoell ... ller-3906/ naboen har så lige fået en for et år siden, han er dog ligeglad med afregningsprisen da han selv bruger det hele.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af jhjorsal » 04 sep 2014 17:48

nemocharley skrev:I reelt brug giver dine træpiller dig måske omkring 4.5kw pr kg

så ca 50.000kw om året.

Men den pausefyrende baxi står vel pt. slukket ca 6mdr om året hjemme ved dig? Dine data siger 6t om året?

Arhh 10-12 t er måske også i overkanten, jeg er midt i en installation af et brugt solvarmeanlæg der skal trække gulvvarmen om sommeren men 8t så da(da jeg skrev 6t i profilen, var jeg måske en kenne optimistisk),og det vil så give 36.000 KW med 4,5KW pr. Kg. Og hvis jeg så skulle have købt el til det projekt vil det vel give +70.000kr, det lyder da ikke helt rigtig, eller er det noget jeg misser ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af jhjorsal » 04 sep 2014 18:06

Der ligger også en fin artikel her: http://www.bolius.dk/anni-og-carstens-h ... enge-3904/
Men en af mine bekymringer ligger også i hvad den gør ved værdien af ejendommen hvis den skal sælges engang, mine teenage drenge bliver nok ikke boende længere end 7-8 år mere, og hvad skal jeg så med 250m2 bolig. Dog kan jeg placere den syd-øst for ejendommen, hvor den vil stå åben for vind fra både vest og sydvest, og ikke meget til gene. Der er selvfølgelig nogen der syntes den er grim, men mon ikke også andre kan se en fordel i et tilskud til kreditforeningslånet på eksempelvis 3000,- i måneden.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

pendec

1 kg. Piller = ? KW

Indlæg af pendec » 04 sep 2014 18:09

@jhjorsal
tror du ikke du allerede kunne spare de fleste af de 8t træpiller ved at investrere i 2 VP mere (måske bedre kvali), så kan måske afskrive mere strøm fra solcellerne, og stadig spare de træpiller du forbruger i vinter sæson.
Der er flere her på forum som jo med succes har sådanne setup og næsten ikke tænder pillefyr meget.

Bare en tanke ift. en vindmølle energi som jo er en halv bondegårds investering og som man ikke kender fremtiden for helt endnu, så er dine solceller du har købt måske bedre kørende hvis de leverer til et par VP, udfra at du har den rigtige ordning.


Besvar