Askefarve

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
10
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Har takket: 144 gange
Blevet takket: 10 gange

Askefarve

Indlæg af madssakre »

Hvad er tommelfingerreglen for askefarve?

Jeg anvender et Baxi Multiheat 1.5 (med iltsensor) og fodres med piller. Askefarven og konsistensen minder lidt om kaffegrums.

Jeg har lige overtaget fyret, så jeg er ikke så erfaren med det. Jeg kender dermed heller ikke mit forbrug endnu. Brun aske siger mig dog, at der stadig er brændsel tilbage i asken. Jeg ville med andre ord forvente en grå aske.

Jeg overtog en halv palle piller fra den tidligere ejer, men efter at begyndte at bruge nyindkøbte piller så synes jeg farven har ændret sig fra grå til brun.

Når man bruger iltsensor på et Baxi fyr, hvad er der så at indstille? Hvordan spiller hver parameter ift. fx. askefarve, pilleforbrug, røgtemp. etc.? Hvad er den korrekte iltprocent?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Askefarve

Indlæg af Ugelvig »

Det er udemærket, tommelfingerreglen herinde siger fra musegrå til kaffebrun, så er afbrændingen god (blandingen af brændsel og luft).

Hvorimod sort aske er et tegn på for lidt luft (for meget brændsel). Hvid (kridthvid) aske, er et tegn på for meget luft (for lidt brændsel).
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Askefarve

Indlæg af Rene`Strøm »

jeg plejer at indstille efter denne lyn guide ;-)

http://www.fyrteknik.dk/page004.html

Besvar