Hvor tit renser i Baxi'en

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af Jobak »

thy skrev:
med iltstyring blæses der periodisk mere i bålet og måske det er forskellen
Fatter det stadig ikke Thy, hvad hjælper det at der periodisk blæses mere i bålet? Blæser den asken op gennem skorstenen istedet? Jeg kan ikke se at iltstyring har nogen indvirkning på askemængden, men hva faen jeg er jo osse bare en dum jyde. :lol:
(jo self hvis der er masser af ubrændte piller osv i asken, men det ER aske og ikke andet)

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

P1010030 (599x800).jpg
tar et billed næste gang som det ses på dette billed var der højt forbrug dengang

hvis pillerne er iorden kører jeg til spreken mellem aske og sten er ca 2-3cm


tømte den 29/11 sidst og rensede skal vi tage et billed nu og så senere igen :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

IMG_0866.JPG
billed taget for 15min siden..

fyldte tanken op 135kg fyldte sidst 30/9 så på de 10 dage til nu er der futtet 150kg af...
som jeg ser det ingen problemer med at køre 20 dage mere inden aske tømning...
den mørke farve skyldes periodisk pausefyring,som jeg ikke helt kan undgå selv med 0,4 i snegletid på lav..

ps jobak du har jo ikke den ekstra plads pisrenden giver... tror det fordobler pladsen til aske.
Senest rettet af thy 09 dec 2013 22:28, rettet i alt 1 gang.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Lindegaard
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 113
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:49
Mit fyr: PH13-300
Areal: ca 200
Brændsel: Billige træpiller og korn
Fremviser gerne i postnummer: 5853
Årligt forbrug: 8-10 ton
Geografisk sted: Refsvindinge

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af Lindegaard »

Hmm - ved godt et her er en baxitråd, men syntes godt nok det lyder vildt at nogle af jer renser fyr 1-2 gange om ugen.... Jeg har et PH og jeg renser det vel 4 gange om året, og tager aske ud hver anden måned.... Min røgtemp kommer aldrig over 125gr... Nå men sådan er fyr og mennesker jo så forskellige.... ;-)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

Lindegaard skrev:Hmm - ved godt et her er en baxitråd, men syntes godt nok det lyder vildt at nogle af jer renser fyr 1-2 gange om ugen.... Jeg har et PH og jeg renser det vel 4 gange om året, og tager aske ud hver anden måned.... Min røgtemp kommer aldrig over 125gr... Nå men sådan er fyr og mennesker jo så forskellige.... ;-)
Jeps der er endel forskel på hvor røgføler sidder på forskelige fyr på baxien sidder den 2cm over toppladen og derfor måler den højt i forhold til dem der har den 10 cm væk fra kedel...-MEN i følge manual bør røg temp være 120-140 og under 240 så det er lavet til det...

nu nævner du jo ikke hvor meget aske der er plads til..
baxien (1,5)er der faktisk ikke så meget plads til aske...
og den model uden askesneglsrende kan vel kun have det halve af dem med.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af jhjorsal »

thy skrev:tømmer aske ca 14 dage og rens 30-60 dage hvor det lige passer ind...

men kører med lavt forbrug da jeg opvarmer pt 100m2 og bruger 15 kilo om dagen så kan asken lige være der for 30 dage..
Hej Thy
Nu var spørgsmålet ikke så meget rettet på hvor tit I renser (selvom det var overskriften), men mere om I havde en fornemmelse af om det ændrede nævneværdig på brændselsøkonomien når I havde renset, det vil sige om du kan mærke forskel på dit pilleforbrug når du lige har renset, kontra efter 60 dages drift. Det er bare fordi jeg har det fint ved at min røgtemp ligger på 100 grader når jeg lige har renset men lidt svære ved at den ligger på 180 - 200 grader efter 14 dage, som flyver direkte op til vorherre :roll: jeg ved bare ikke om det rent faktisk betyder alverden.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
harres15
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 nov 2013 21:50
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af harres15 »

hej derude
jeg fyrer med spåner og tømmer nok ca en gang om ugen her i vinter-perioden - og så plejer jeg også lige at stikke børsten igennem - komemr lidt an på. Sommerhalvåret tømmer jeg nok en gang om måneden
mvh ti
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af thy »

Ingen tvivl man sparer hvergang boremaskine børsten bliver brugt

Bruger man 10 kilo sparer man bog 0,5-1 efter rensning ved 40 2-4 kg efter en uge vil jeg mene tabet hæver sig ikke så hurtig efter 1 uge
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
MichaelW
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af MichaelW »

Hej.

Det synes jeg er vældig interessant - specielt billedet af Thys fyr. Så kan jeg godt se, at jeg måske renser for tit.
Vi fik vores sat op her i sommers 2013, og havde ikke andet end bøvl med, at den lukkede vand ind i træpillerne på grund af for lidt forbrug og tilbagebrænd. Det var bestemt ikke en positiv oplevelse, og jeg fortrød næsten, at vi havde købt det "monster" af en baxi. Jeg har så sat oliefyret på igen, så vi kunne køre med det om sommeren, og hvilken lettelse. Da vi så tændte det efter sommerperioden, har det kørt fint, men jeg har været noget nervøs for at pille for meget på den af frygt for at den lukkede vand ind igen - det tager lang tid at tømme den for ødelagte træpiller og få gang i den igen...

Jeg har en Multi Heat 2,5, som er alt for stor, så lige så snart temperaturen er omkring de 10 grader brænder den ikke særlig pænt. De to billeder er fra da det her for et stykke tid siden var omkring de 0 grader i en perode, der ser det fint ud - de tredje er så fra hvor temperaturen steg igen og vi ikke havde meget forbrug i en uge, så begynder den at se lidt mere fedtet ud. (nå jeg kan ikke se billederne i preview, så jeg håber de kommer på, når jeg poster det).

Jeg bruger ca 1,5 - 2 timer hver søndag på at slukke fyret, tømme aske ud og møjsommeligt rense det hele med stålbørste og boremaskinebørste. Vi bruger ca 25-30 kg DLG træpiller i døgnet og opvarmer ca 75 m2 resten er brændeovn (vi er ved at bygge til og renovere, så vi lander på 350 en gang). Jeg har pt. pillet alle røgvenderne ud af røgkanalerne, for at hæve skorstenstemperaturen af frygt for løbesod. Jeg kører på lav ydelse med 19 i luft og 40 sekunder mellem sneglefremføring mener jeg (resten er fabriksstandard) , men den kan næsten ikke komme længere ned i pilletid. De første mange den skubber ud, når den tænder er helt sorte, så jeg er lidt nervøs for at den lukker vand ind - det vand det er træls.

Men jeg tror, jeg vil prøve at nøjes med at tømme aske ud i morgen, for at se, om det gør nogen forskel, at den kører en uge mere uden rens - hvad er jeres vurdering?

Jeg kan se på billedet fra Thy, at der ligger rigtig meget aske nede ved ilden, jeg plejer at skrabe det ud, så de øverste lufthuller er frie - er det forkert?
Jeg har også en lille mængde sorte fedtede slagger nede i bunden af ilden - ikke mange men lidt, asken er dog fin, som jeg lige kan vurdere det, men det ved jeg ikke om det er normalt med slagger?

Hilsen Michael
MichaelW
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 jul 2013 23:45
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5
Areal: 80 m2, men 200 i alt
Brændsel: DLG træpille
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydjylland

Hvor tit renser i Baxi'en

Indlæg af MichaelW »

Hej.

Så fandt jeg ud af det med billederne:

Billede 1:
IMG1.jpg
Billede 2:
IMG2.jpg
Billede 3, når den det er lidt for varmt udenfor (det kan blive meget værre)
IMG3.jpg

Hilsen Michael

Besvar