Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Virkningsgrad

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Virkningsgrad

Indlæg af ARas » 23 sep 2013 21:00

Hej i Forumet

Så er endnu en fyrings-season startet og Baxi'en har kørt den første uge.

Enden jeg startete fik jeg sat en energimåler på afgangen af fyret, så jeg kan følge lidt med i hvordan anlægget kører...
Og som jeg frygtede, så var ydelsen af baxien ikke for god!
Den første uges fyring gav en virkningsgrad på ca. 64%. Jeg er ikke meget imponeret over dette, men ved ikke om det bare er sådan på den relativt store 2,5'er!!
Er der andre der har erfaring med dette?

Jeg tænker at det må kunne gøres bedre, men måske dette kræver en investering i et nyt fyr! Alternativt en luft-vand varmepumpe til at klare de "lune" overgangs-perioder.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Brandsen » 23 sep 2013 22:23

Halløj i forum,

Jeg vil tro det bare er sådan, hvis du spænder en stor Baxi 2.5 foran et lille varmeforbrug,
og jeg har af samme årsag købt en Scotte BS1016 mini, sådan min Baxi 2.5 kun skal køre
de koldeste måneder af året, og så til gengæld med meget billigt brændsel 8)

De fleste kedler har jo deres bedste virkningsgrad, når de ligger tæt på max, og kører
elendigt mht virkningsgrad når de er tæt på minimums last.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Virkningsgrad

Indlæg af thy » 24 sep 2013 00:09

ARas skrev:Hej i Forumet

Så er endnu en fyrings-season startet og Baxi'en har kørt den første uge.

Enden jeg startete fik jeg sat en energimåler på afgangen af fyret, så jeg kan følge lidt med i hvordan anlægget kører...
Og som jeg frygtede, så var ydelsen af baxien ikke for god!
Den første uges fyring gav en virkningsgrad på ca. 64%. Jeg er ikke meget imponeret over dette, men ved ikke om det bare er sådan på den relativt store 2,5'er!!
Er der andre der har erfaring med dette?

Jeg tænker at det må kunne gøres bedre, men måske dette kræver en investering i et nyt fyr! Alternativt en luft-vand varmepumpe til at klare de "lune" overgangs-perioder.
er den justeret ned i ydelse eller fabriks tal?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Bigfoot » 24 sep 2013 07:24

jeg ved hvor din faktor ligger i det regnestykke......

brandværdien på dine træpiller er opjusteret fra producenten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Brandsen » 24 sep 2013 21:01

Halløj i forum,

Jeg gik ud fra årsagen formentlig er, at du kører på meget lav last, det er trods alt en Baxi 2.5
og så til kun 230m2, og ikke mindst at udetemperaturerne jo er forholdsvis lune endnu.

@Bigfoot kunne meget vel have fat i en helt anden årsag, og kontrollerede defor lige en tabel over
brændselsværdier, og den siger 17.6MJ/kg træpiller, og derefter kontrollerede jeg mine Neova piller,
der siger producenten 4.8MWH/ton, hvilket svarer til 17.3MJ/kg

Hvor meget forskel i effekten giver det at regne med 17.6MJ/kg contra 17.3MJ/kg ?
... og hvor pålidelig er producentens opgivelser ? De skriver klogeligt altid 'cirka'
ud for brændværdi og askeindhold .... 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Bigfoot » 24 sep 2013 21:45

jeg kørte en sæson med nogle piller der sagde de havde en værdi af 4,99 kw/kg, det gav en virkningsgrad på min baxi, på netop de der 64% eller sådan.... når jeg så tastede en værdi ind af 4 kw/kg istedet, så blev det straks omkring de 90 istedet. Hvilket kedlen også skulle have, når vi taler vinterdrift, og med alle faktorer i orden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Ulrik » 25 sep 2013 07:57

Det er nok de færreste producenter der oplyser et lavere energi indhold end træpillerne rent faktisk har.
Hvis man bare justerer energiindholdet for at opnå den virkningsgrad man gerne vil have, så kan det vist være lige meget.

Men det reelle problem er nok, som andre skriver, at du ikke kan regne med de tal der opgives. Hvis udregning af virkningsgrad skal være korrekt, er du nødt til at bruge nogle træpiller der har et dokumenteret energiindhold.

Hvis man vil have høj virkningsgrad i de varme perioder, SKAL man have et anlæg med automatisk tænding.
Men man kan trøste sig med at virkningsgraden kun er lav i de perioder hvor der ikke er så stort behov for varme. Forbruget er småt, derfor er ekstraforbruget grundet den lave virkningsgrad også småt.
MvH Ulrik©

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Virkningsgrad

Indlæg af HSC » 01 okt 2013 22:18

Hvad er det for en energimåler du har monteret?
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Virkningsgrad

Indlæg af Bigfoot » 01 okt 2013 22:21

Ulrik skrev:Det er nok de færreste producenter der oplyser et lavere energi indhold end træpillerne rent faktisk har.
Hvis man bare justerer energiindholdet for at opnå den virkningsgrad man gerne vil have, så kan det vist være lige meget.

Men det reelle problem er nok, som andre skriver, at du ikke kan regne med de tal der opgives. Hvis udregning af virkningsgrad skal være korrekt, er du nødt til at bruge nogle træpiller der har et dokumenteret energiindhold.

Hvis man vil have høj virkningsgrad i de varme perioder, SKAL man have et anlæg med automatisk tænding.
Men man kan trøste sig med at virkningsgraden kun er lav i de perioder hvor der ikke er så stort behov for varme. Forbruget er småt, derfor er ekstraforbruget grundet den lave virkningsgrad også småt.
nej Ulrik, de skriver alle sammen at deres piller giver 5 kw eller mere, selvom de rent faktisk ikke gør det. Længe leve den kontroltest der skal til, den må de nemlig selv udføre.

Har ligesom selv rodet med energiberegninger på det lort her i hytten, og haft min skorstensfejer med inde over dialogen også. Stampemøllen f.eks kan ikke overholde deres såkaldte 4,8KW pr kg, som de påstår. Det magter de simpelthen ikke på det de sender ud i poser.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Virkningsgrad

Indlæg af Ugelvig » 02 okt 2013 10:23

Bigfoot skrev:nej Ulrik, de skriver alle sammen at deres piller giver 5 kw eller mere, selvom de rent faktisk ikke gør det. Længe leve den kontroltest der skal til, den må de nemlig selv udføre.

Har ligesom selv rodet med energiberegninger på det lort her i hytten, og haft min skorstensfejer med inde over dialogen også. Stampemøllen f.eks kan ikke overholde deres såkaldte 4,8KW pr kg, som de påstår. Det magter de simpelthen ikke på det de sender ud i poser.
Der er jeg så lodret uenig med dig. Jeg har flere steder set energiniveauet i både German Pellets, Stampemøllen og Flexheat højere eller på højde med det de lover! Dette testet af uafhængige kontrolinstanser i både DK og EU. Målt på partier, som producenten ikke at udvalgt. Hvis du har oplevet, at energiniveauet ikke lever op til det forventede, ved jeg, at alle 3 producenter er meget seriøse omkring reklamation, der skal bare være hold i tingene!

Hvis du kan bevise, at energiniveauet er lavere, går jeg meget gerne videre med det til rette vedkommende! :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar