Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP med beslutning

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 23 maj 2013 17:54

Hej Alle.

Min gamle 2,5'er er ved at opgive livet. Der er godt 13 år gammel, der har været tilbagebrand utallige gange, helt ind i magasinet hver gang. samtlige pakninger er smeltet væk, tændbuesten og dørsten er opslidt, sneglemotoren klager sig, formentlig et leje der snart er færdigt - i det hele taget er den vist bare ved at være træt af dage. Og ligeså er jeg selv, specielt med alt det bøvl de utallige tilbagebrænde har medført.

Sagen er derfor, at jeg nu skal tage en tung beslutning. Det er her jeg håber på et par gode indlæg fra jer.

Punkt 1: Jeg hader mit fyrrum. det er for lille. Baxi'en står helt op af skorstenen med magasinenden hvilket umuliggør service med snegl/gearmotor. Højre side står ligeså 10 cm. fra væggen, hvilket umuliggør service fra højre side. Fyrrumsproblemet er dog til at løse. på den anden side af væggen ligger et gammelt badeværelse som aldrig kommer ibrug (skal lige nævnes at fyret står i en tilstødende hal på 500m2 til vores bolig) Jeg tænker at rive væggen ned, demed dobbelt størrelse fyrrum, og så ellers vende fyret om så der bliver plads hele vejen rundt om det.

Punkt 2: Renoveres eller et nyt? Men kan det betale dig at renovere en så gammelt fyr? Det har stort set kun kørt med træpiller, men alligevel? Hvem ved hvornår jernet er tyndslidt eller kedlen springer?

Punkt 3: I tilfælde at et nyt - ny Baxi 2,5 eller en TPK24?????? Udover den store prisforskel, hvad taler så for eller imod. Ja, Multiheat'en kan køre med hvad som helst af brændsel og det tiltaler mig selvfølgelig - på den anden side har ejendommen været i min besiddelse i nu 5 år, og jeg har i 90% af tiden kun kørt med træpiller alligevel. I princippet har jeg gratis adgang til flis (min far har et stort skovbrug), men der er også bare så meget arbejde ved det, at jeg er bange for jeg aldrig kommer igang med det alligevel. Mangel på tid!

Punkt 4: Hvordan med forbruget? er en TPK24 mere nøjsom end Multiheaten? Jeg forbruger ca. 16-18 tons piller om året hvilket jeg synes er vandvittigt, men har ikke noget at sammenligne med - opvarmer 251m2 bolig (ca. halvdelen med gulvvarme i nye isolerede gulve) Resten af huset er middel isoleret, dog forholdsvist tæt da alt indvendigt er renoveret gennem de sidste 3 år med bla. gipslofter overalt. Derudover holdes let-isoleret værksted på ca. 150m2 frostfrit om vinteren. Der er ca. 40m rør i jorden fra fyret til huset - stand og isolering ukendt. Det er lagt i slut 70'erne.

Hjælp mig med en beslutning. Renovering eller en ny? Multiheat eller TPK24

PFT

Jesper


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Tom_AT » 23 maj 2013 18:12

skal det være Baxi?

Jeg kender ikke så meget til Baxi, men synes det virker lidt som om tiden er rendt lidt fra de fyr. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl :)

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 23 maj 2013 18:16

Hmm. er nok mest til Baxi. Dansk produceret, alle har reservedele til det og det er let at få service etc... Derudover har min nuværende Multiheat jo faktisk kørt upåklageligt indtil nu, hvor det er ved at blive træt af dage...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Tom_AT » 23 maj 2013 18:18

Jeg synes bare ikke 13 år er ret meget for en så dyr kedel, som kun har kørt piller. Den skulle da holde mindst 20 år.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jobak » 23 maj 2013 18:32

Og dansk produceret er vist så meget sagt. Det er den du har nu er garanteret fra Tarm, men dem der laves/samles i dag kommer fra Tyrkiet.
Og enig med Tom (for 1 gangs skyld icon_cheesygrin.gif ), at tiden er løbet fra dem med hensyn til komfort/muligheder osv.
Baxi har jo også Novo Pellet og MG+.
Hvis jeg skulle købe i dag ville jeg nok købe TwinHeat.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

HJÆLP med beslutning

Indlæg af martin_b » 23 maj 2013 19:01

18 tons til 251 m2! Det er godt nok i overkanten, specielt, når du nævner, at huset er forholdsvist tæt. Jeg bruger 11-12 tons om året på at holde 400 m2 fra 1864 ca. 23 grader med en Scotte 20 kW. Tror din gamle Baxi har været forkert justeret.

Hvis du alligevel kun vil fyre med piller, hvorfor så ikke et billigt og stabilt NBE-pillefyr?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Aaen » 23 maj 2013 19:56

Jeg har et baxi tpk 24 og det kører bare! men det kan intet i forhold til scotte, ecoheat og hvad nu de hedder.
Tpk-en har 2 trin, høj og lav ydelse, simpelt? måske men det fungerer nu fint.
jeg kører nu på 6 palle piller siden oktober og jeg opvarmer 226 m2
Jeg troede også at jeg købte dansk kvalitet, men se lige her:
http://www.ecofire.pl/produkty/kotly-na ... elety.html
det er en polsk kopi

men det kører nu fint, det har osse varmtvands priotering

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 23 maj 2013 19:59

Hej alle.

Tak for kommentarerne. Glemte måske lige at nævne at de 251m2 er i ét plan - og altså dermed en relativ stor tagflade. Men ja, synes også mit pilleforbrug er vanvittigt. Forkert justeret, hmm. måske - jeg har for nyligt fået iltstyring på den - det er den kommet til at køre bedre af, men der er ikke den store forskel i forbruget. Smeden der i sin tid har stillet den op har justeret, jeg har selv justeret og jeg har fået gode råd om justering herinde fra. Alligevel synes der ikke den store forskel.

Hvis vi nu skal holde os til BAXI'erne, selvom jeg påskønner jeres alternativer, hvad er så bedste bud. Og er der nogen der kender til om TPK'eren generelt er mere nøjsom med pillerne?

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Aaen » 23 maj 2013 20:03

Jespernj skrev:Hej alle.

Tak for kommentarerne. Glemte måske lige at nævne at de 251m2 er i ét plan - og altså dermed en relativ stor tagflade. Men ja, synes også mit pilleforbrug er vanvittigt. Forkert justeret, hmm. måske - jeg har for nyligt fået iltstyring på den - det er den kommet til at køre bedre af, men der er ikke den store forskel i forbruget. Smeden der i sin tid har stillet den op har justeret, jeg har selv justeret og jeg har fået gode råd om justering herinde fra. Alligevel synes der ikke den store forskel.

Hvis vi nu skal holde os til BAXI'erne, selvom jeg påskønner jeres alternativer, hvad er så bedste bud. Og er der nogen der kender til om TPK'eren generelt er mere nøjsom med pillerne?

Vi har sparet 33 % i forhold til vores gamle Powermatic Stoker, som nok ligner dit baxi mutliheat i opbygning

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Tom_AT » 23 maj 2013 20:07

jeg kan godt nok slet ikke forstå at en ikke-modulerende kedel overhovedet er noget man overvejer i 2013. Det hører jo fortiden til.

Der er så mange billige alternativer til de dyre kedler. Og som sandsynligvis også er mere effektive. Så hvorfor ikke i det mindste kigge på hvad der ellers er, og evt prøve at regne lidt på hvad det koster ialt pr år, incl køb af kedel.


Besvar