Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP med beslutning

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 24 maj 2013 23:52

Hej alle.

Tusind tak for alle jeres indlæg - det er rart at der er nogle der gider bruge tid på mine bekymringer :-)

Jeg har idag været hos min lokale smed, som også i sin tid har installeret den famøse Baxi jeg har nu, blot dengang for den tidligere ejer af huset.

Jeg er nu blevet enig med mig selv om at jeg fortsætter med stoker - for det første fordi jeg vil have muligheden for at kunne fyre med flis idet jeg kan få det gratis (derfor også en 2,5'er hvis det bliver Baxi igen) og for det andet fordi jeg godt kan lide alsidigheden i det frie brændselsvalg...

Smeden bad mig dog overveje en Twin Heat M20i som alternativ til Baxi'en. Som han sagde, så har de masser af anlæg i drift af både Twin Heat og Baxi. Begge fabrikanter med stortset problemløs drift hos ejerne, dog mener han at Twin Heat'en er bare lidt bedre. Den er også væsentligt dyrerer, men det er i forvejen en stor investering, så det skal ikke være det der afgør sagen. Efter selv at have kigget lidt rundt på nettet idag, synes jeg også at Twin Heat'en virker som gedigen kvalitet. Hvad mener I?

En helt anden ting som jeg håber nogle af jer kan svare på er med hensyn til varmetab i rørledningen til huset. Som flere af jer også har kommenteret er mit forbrug vanvittigt højt, og eftersom jeg egentlig synes at mit hus er rimeligt isoleret, fik det mig til at tænke på hvor meget varme der egentlig kan forsvinde ude i jorden! Jeg ridser lige kort rørføringen op herunder. Rørene er enten lagt i 1960 hvor huset er bygget, eller i 1979 hvor hallen er ombygget. (tidl. hal revet ned og ny dobbelt størrelse opført). Jeg ved det ikke og kan ikke spørge den tidligere ejer - han ligger i graven!

Fra fyret midt i hallen løber frem+retur under betongulvet i hallen. herfra i jorden gennem indkørsel, ind gennem gavl på huset. denne længde er ca. 28M. Hvor de løber ind i huset er de skiftet til nye pex-rør der er isoleret med rørskåle og lagt i mellemlaget i flamingoisoleringen i de nye gulve i huset. Hvis I kan forestille jer en kanal savet ud i nederste og øverste 150mm flamingo-gulvplader således at der er ca. 150mm flamingo både under og over rørende samtidigt med rørskålene. Rørene ender i midten af huset hvor vi har et teknikrum. Den samlede totale længde er ca 45M (altså incl. de 28M inden indgangen til huset. Der ligger samtidigt et rør til varmt brugsvand og et til cirkulation af do da VVB (250Ltr.) står i fyrrummet. Cirkulationen kører kun når huset er "aktivt". Disse rør er også skiftet og isoleret på samme måde fra de går ind i huset.


Jeg har idag målt temperaturen på fremløbet (udv. på rørene) med et infrarødt termometer. Afgangen ca. 1 M. fra Baxi'en i fyrrummet er ca. 71 gr. I teknikrummet i huset, hvor rørene kommer op har jeg målt ca. 54-56 gr. Altså et varmetab på ca. 15gr. Og her kommer så spørgsmålet: Er det normalt, eller er det helt galt? Jeg aner ikke hvad det bør og skal være!
Det skal nævnes at jeg først har målt temperaturen 1 time efter jeg havde lukket fuldt op for alle gulvvarmekredse for at være sikker på at der var fuldt flow i systemet...


Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 24 maj 2013 23:55

thy skrev:
ville også satse på en 1,5er og iltstyring til... den kan godt lokkes til ekstra kw hvis behovet skulle være der....

tror dog ikke din umidelbart skulle være tæret op... i nu..

lyder lidt som ikke helt justeret ind til dit forbrug.... en iltstyring ville hjælpe meget,da der kan optimeres meget mere til de m2 ville forbruget kunne veksle meget...
Hej Thy - der er iltstyring på den - satte jeg på i vinters - synes dog ikke det har givet den store ændring i forbruget...

nemocharley

HJÆLP med beslutning

Indlæg af nemocharley » 25 maj 2013 07:52

Jeg ville selv foretrække Twinheat over Baxi. Og jeg mener du skal få udregnet dit hus´ reelle kw-behov (inkl varmetab i rørføring), og købe det fyr som kommer tættest på.

En anden løsning kunne være renovering af din gamle Baxi, udbyg fyrrum og køb et større solvarmeanlæg (q-pro eller Vvfs.dk). På den måde behøver du helle ikke sprinte afsted for at nå det hele inden 1/7.
Senest rettet af nemocharley 25 maj 2013 08:28, rettet i alt 1 gang.

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Rob801 » 25 maj 2013 08:00

triumph skrev:er der ikke noget med at baxi / twinheat ikke bliver godkendt efter klasse 303-5 ?
Hvis ikke skal der jo snart tages en beslutning

viewtopic.php?f=17&t=17860&hilit=klasse
Det er hvad Baxi skrive om det på deres webside:
Den 1. jli 2013 træder de nye regler for installation af biobrændselskedler i kraft. Det betyder, at alle biobrændselskedler der installeres efter denne dato, skal opfylde kravene i kedelklasse 5. Det betyder derimod ikke, at der nødvendigvis skal stå kedelklasse 5 på godkendelsen på prøvningsattesterne. Dette skyldes at begrebet kedelklasse 5 først er kommetfrem de seneste år. Derfor er keder med afprøvninger fra før denne dato blevet påført kedelklasse 3, som var den højeste kedelklasse der kunne opnås på dette tidspunkt.

Mange af de kedler, der blev godkendt i kedeklasse 3 i 2006, opfylder i midlertid de krav, der nu er, for at en kedel kan godkendes i kedelklasse 5.

Følgende BAXI kedler fra HS Tarm opfylder kravene i kedelklasse 5
NovoPellet 14 og 24
MG15 og 25
Multi-Heat 1,5 til træpiller
TPK 24
TK
Bonus Light
Bonus 30 til fastbrændsel
Solo Innova

Der er enkelte af vore biobrændselskedler, som ikke opfylder kravene i kedelklasse 5. De kedler, der ikke må opstilles efter 1/7 2013 er:

Multi-Heat 2,5 og 4,0, Bonus 30 med Eurofire (men Bonus 30 som brændekedel må gerne), og så er Multi-Heat 1,5 ikke længere godkendt til kornfyring, men er stadig godkendt til fyring med træpiller.

Derudover vil der blive en periode på 1-2 måneder, hvor DBK med Scandpell ikke må opstilles. Det skyldes, at værdierne på den nuværende prøvningsattest ikke lever op til kedelklasse 5. Vi har lavet nogle forbedringer til kedlen, som vil få den til at leve op til kravene i kedelklasse 5. Desværre kan vi først få en tid til en godkendt test i begyndelsen af juli. Det betyder, at den nye prøvningsattest formentlig først foreligger i løbet af august 2013, hvorefter DBK med Scandpell igen er godkendt
Jeg står i lidt den samme situation som tråd starter og skal vælge et nyt fyr (dog er min 2.5 ikke færdig, tvært imod når næsten alt er blevet udskiftet i den... den er bare alt for stor til vores behov efter hvad de to forskellige montører OG en fra Baxi selv kunne fortælle), og det SKAL være en som har mulighed for at start og stop selv efter behov.

For mig ligger valget mellem en Scotte og TPK 24. Vi fik et rigtigt godt tilbud på en TPK 24 med Mefa silo og ladekreds men, mens jeg ventede på tilbudet fik jeg øjet på Scotte og v10 styring og blev meget varm på alle de muligheder som den kan tilbyde (og var meget tæt til at bestille en). Jeg tror at jeg vil skrive videre om hvorfor mit valg er så svært i en anden tråd jeg har kørende på Scotte forumet frem for at kapre denne tråd når det kan ende med at trække lidt ud ;). Ved ikke om jeg får tid til at opdatere den i dag men håber på det...
viewtopic.php?f=137&t=18550&p=205738#p205738

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 25 maj 2013 11:24

nemocharley skrev:Jeg ville selv foretrække Twinheat over Baxi. Og jeg mener du skal få udregnet dit hus´ reelle kw-behov (inkl varmetab i rørføring), og købe det fyr som kommer tættest på.

En anden løsning kunne være renovering af din gamle Baxi, udbyg fyrrum og køb et større solvarmeanlæg (q-pro eller Vvfs.dk). På den måde behøver du helle ikke sprinte afsted for at nå det hele inden 1/7.

Ifølge TwinHeats hjemmeside er M20i godkendt efter de nye regler??? Og så har jeg vel ikke specielt travlt? Nedenstående kopieret fra deres hjemmeside

Type M 300L, 500L og 700L
M anlægget er med integreret brændselsmagasin i valgfri størrelser på 300, 500 og 700 liter. Brændselsmagasinet er udstyret med en effektiv omrører, der sørger for at brændsler som flis og spåner ikke danner bro over sneglen. 500 liter magasin kan leveres med fyldeautomatik for tilkobling til større ekstern silo.
Type M er valget til brugeren der ønsker fuldautomatisk påfyldning, og stadig bevare muligheden for at manuel påfyldning. Anlægget er afprøvet og typegodkendt af »Dansk Teknologisk Institut«
i henhold til DS/EN303-5, på brændselstyperne, træpiller, korn og skovflis.


nemocharley

HJÆLP med beslutning

Indlæg af nemocharley » 25 maj 2013 11:39

Jespernj skrev:

Ifølge TwinHeats hjemmeside er M20i godkendt efter de nye regler??? Og så har jeg vel ikke specielt travlt? Nedenstående kopieret fra deres hjemmeside

Type M 300L, 500L og 700L
M anlægget er med integreret brændselsmagasin i valgfri størrelser på 300, 500 og 700 liter. Brændselsmagasinet er udstyret med en effektiv omrører, der sørger for at brændsler som flis og spåner ikke danner bro over sneglen. 500 liter magasin kan leveres med fyldeautomatik for tilkobling til større ekstern silo.
Type M er valget til brugeren der ønsker fuldautomatisk påfyldning, og stadig bevare muligheden for at manuel påfyldning. Anlægget er afprøvet og typegodkendt af »Dansk Teknologisk Institut«
i henhold til DS/EN303-5, på brændselstyperne, træpiller, korn og skovflis.
For at være helt sikker skal der vistnok stå DS/EN303-5 Klasse 5 (ikke klasse 3). Måske der er en regelkyndig som kan hjælpe, for jeg er ikke helt sikker. Evt. kunne du ringe til Twinheat. Cpi12 den som er nummeret mindre, har jeg set varme middelisolerede 365m2 op - de fyrede kun med træpiller, hvilket giver den en max effekt på 14-15kw. Det er ikke sikkert, det kunne være gået med flis eller korn.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Flammen » 25 maj 2013 11:46

Jespernj skrev:..........Jeg har idag målt temperaturen på fremløbet (udv. på rørene) med et infrarødt termometer. Afgangen ca. 1 M. fra Baxi'en i fyrrummet er ca. 71 gr. I teknikrummet i huset, hvor rørene kommer op har jeg målt ca. 54-56 gr. Altså et varmetab på ca. 15gr. Og her kommer så spørgsmålet: Er det normalt, eller er det helt galt? Jeg aner ikke hvad det bør og skal være!
Det skal nævnes at jeg først har målt temperaturen 1 time efter jeg havde lukket fuldt op for alle gulvvarmekredse for at være sikker på at der var fuldt flow i systemet...
et varmetab på 15gr mellem fyrrum og teknikrum lyder vildt :shock: har du flowmåler på anlæget? så kan vi omregne energitabet

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 25 maj 2013 11:50

Flammen skrev:
et varmetab på 15gr mellem fyrrum og teknikrum lyder vildt :shock: har du flowmåler på anlæget? så kan vi omregne energitabet
Nej - jeg har ikke flowmåler - desværre.

Er der andet jeg kan gøre for at komme en beregning nærmere? Og hvad vil du mene er "normalt" temperaturfald på de ca. 45M?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

HJÆLP med beslutning

Indlæg af triumph » 25 maj 2013 11:51

Hmm, man kunne jo også læse det som det kun var Type M der var godkendt efter klasse 303-5.

Vedr. baxi stokere opstillet efter skæringsdagen for 303-5;
Som jeg læser det bliver det kun multiheat 1,5, og man må kun brænde træpiller, ingen korn ( og da 1,5 ikke kan spise flis, er det heller ikke aktuelt)
Gad vide hvad der ville ske hvis skorstenen kom ud og så man havde puttet korn i magasinet på en multiheat opstillet efter klasse 303-5 trådte i kraft.

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

HJÆLP med beslutning

Indlæg af Jespernj » 25 maj 2013 11:56

triumph skrev:Hmm, man kunne jo også læse det som det kun var Type M der var godkendt efter klasse 303-5.

Vedr. baxi stokere opstillet efter skæringsdagen for 303-5;
Som jeg læser det bliver det kun multiheat 1,5, og man må kun brænde træpiller, ingen korn ( og da 1,5 ikke kan spise flis, er det heller ikke aktuelt)
Gad vide hvad der ville ske hvis skorstenen kom ud og så man havde puttet korn i magasinet på en multiheat opstillet efter klasse 303-5 trådte i kraft.

Ja, det tænkte jeg også først, men så læste jeg lidt videre på deres hjemmeside:

Alle TwinHeats anlæg er afprøvet og godkendt i henhold til DS/EN 303-5 på brændselstyperne træpiller, korn og flis som er CO2-neutrale.
TwinHeats produkter opfylder de nationale og internationale krav, der kræves på de respektive markeder. I forbindelse med dette investerer virksomheden løbende i afprøvninger på akkrediterede institutter (Teknologisk Institut).


Besvar