Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Allan L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 mar 2013 21:56
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: Træpiller m.v.
Geografisk sted: Midtsjælland

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Allan L » 09 mar 2013 01:23

Når motoren mangler moment kan det meget vel være kondensatoren, som også Thy nævner.


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Jobak » 13 mar 2013 16:51

TLJ skrev:Så vidt jeg husker, så er den plade med vingerne skubbet ind over akslen, som så er spændt fast med en unbrako skrue.
Nope ingen unbrako her ihvertfald.
Ny blæser med hjul modtaget og monteret. For at få den gamle ud skulle jeg afmontere røret der laver undertryk i pille magasinet.
Sgu ikke særlig smart lavet, dengang designeren af blæser +jernplade tegnede denne, var de andre vist til frokost. :D
Resultatatet kan vist diskuteres. Jeg kørte lidt rundt med den nye plade og kunne se den ikke var helt "plan". Ganske rigtigt har jeg nu
en lavfrekvent lyd fra blæseren , når den kører høj blæs. Klamphuggere siger jeg bare. Indpakningen var ikke for go, måske det er derfor
den er lidt skæv.
Den gamle skal renoveres og bruges som backup, så jeg kan låne den ud til en Baxi fætter i nød. icon_cheesygrin.gif incl. mig selv.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I har skiftet lejerne i jeres. Blæserpladen er altså svejst på akslen til motoren og kan ikke tages af.
Motoren kan nok sagtens skilles ad, da der er 4 tynde bolte der holder huset. Mærkelige nogen foriøvrigt, ikke noget med x-kærv,ligekærv,torx eller mm bolt, men kun flad i enden. Som en "omvendt" ligekærv. hvis jeg skruer disse af, hvad skal jeg så gøre derefter?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Bigfoot » 13 mar 2013 17:10

altså har du taget motoren ud på kedlens højre side (set i forhold til at man sidder og kigger ind i brændkammeret)

havde du valgt den anden vej ud, så ville den være lige til at pille ud.... men når jeg ser på dit profilbillede, og ser i mit eget fyrrum, så står vores ens, og ja, min skulle samme vej ud som din.

ang det resonans. Motoren skal altså ikke være spændt helt hårdt til.
Det er sådan en balancegang, så man undgår støj fra maskineriet. altså at man spænder lidt på kryds og tværs.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Jobak » 13 mar 2013 17:51

Tak Bigfoot.
Fik du din ud uden at afmonteret den nederste del af røret?. Jeg kan desværre, som du også kan se ikke få den ud af venstre side.
Jeg har ej heller spændt den ret hårdt da der er en ret tyk gummiliste på pladen. Fyret går egentlig ikke i resonans, det er "larmen" fra vinden blæserne frembringer der laver en lav frekvent lyd. Men ellers kører den OK. Den skulle lige ha en On/Off et par gange inden den kom op i omdrejninger.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Flemmingth » 13 mar 2013 20:28

Det lyder som om du har fået min gamle blæser, som jeg fik byttet til en anden på reklamation.
Den havde nemlig også en lavfrekvent "brummen", når den kom op i omdr., og årsagen var givetvis at pladen var godt skæv.
Flere mm - så vidt jeg husker.
Hvis jeg havde købt, og betalt for en ny blæser, som ikke er OK, ville jeg fluks forlange at sælger ombyttede bæstet uden beregning :evil:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Brandsen » 13 mar 2013 20:35

Halløj i forum,

...og røret du pillede af, for at få blæseren ud, laver altså overtryk i tanken, ikke undertryk,
med det formål at reducere risiko for tilbagebrand. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Jobak » 13 mar 2013 21:41

Brandsen skrev:Halløj i forum,

...og røret du pillede af, for at få blæseren ud, laver altså overtryk i tanken, ikke undertryk,
med det formål at reducere risiko for tilbagebrand. 8)
Ja ja wot ever. icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Allan L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 01 mar 2013 21:56
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: Træpiller m.v.
Geografisk sted: Midtsjælland

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Allan L » 13 mar 2013 21:51

Den støj der umiddelbart virker til at komme fra vingen kan meget vel være "elektrisk støj".
Metoden hastigheden er reguleret på er typisk det der hedder forkantregulering, og alt efter motorens kvalitet er det meget normalt at det støjer lidt.

Mht. lejeskift er det meget simpelt, de 4 pindbolte afmonteres, og den ene endedæksel afmonteres, så kan da forsigtigt banke rotoren ud.
Du skal være opmærksom på at der sikkert er en bølgeskive i den ene ende, og ligeså skal du være opmærksom på ikke at beskadige udføringerne fra viklingerne.

Hvis vingen er svejset på akslen er det noget klamp, men umiddelbart til at fjerne med en vinkelsliber, og efterfølgende kan du lave et hul med gevind i vingenavet om montere vingen med en pinolskrue.

Hvis du kender typen på motoren kan jeg nok finde hvilke størelse lejer er sidder, så du kan få fat i dem inden du skille motoren, ud fra billedet ligner det en 75W AEG, og der sidder såvidt jeg husker 6202-2Z.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Jobak » 20 mar 2013 20:20

Tak for hjælpen.
Jeg skrev at blæserpladen ikke kunne afmonteres, det kan den sagtens. :oops:
Jeg kunne ikke forstå at nogen skrev der er en unbracho skrue der skal skrues af.
Citat TLJ: "Så vidt jeg husker, så er den plade med vingerne skubbet ind over akslen, som så er spændt fast med en unbrako skrue."
Dum som jeg er icon_cheesygrin.gif troede jeg den unbracho skulle sidde på enden af motor akslen, ligesom på et svinghjul eller lignende. Den sidder da selvfølgelig på hjulet skruet ind fra siden så den slutter på akslen der hvor akslen er "snittet flad", shit for en tanketorsk. :oops:
Den er dælme ej heller stor og ikke nem at se mellem lamellerne.
Motoren hedder ACC EB95C28/2T Air Over 75W, code EB117-1. På lejerne står der 6202Z
Der bliver nævnt i tidligere tråde om lejerne, at det er: lukkede lejer af størelsen 6202 købt ved T.hansen
Også at der en bruger der skulle skrue op for blæs for at få samme effekt efter udskift af lejerne, det syntes jeg da ikke er optimalt, eller hvad?
Jeg gider sgu ikke bruge tid på at skifte til nogle "sekunda varer" lejer, der er ringere end dem der sidder i nu.
Jeg har foriøvrigt fået det ene leje af, med "put i fryseren" teknikken som bekrevet i tidligere tråd.
Der kommer en ny blæserplade direkte fra Baxi en af de nærmeste dage. Så må jeg igang igen. :)
Det er samme motor til 1.5 og 2.5 men blæserhjulet er størrer på 2.5'eren, sagde Baxi manden.
Fandt også denne fine tråd, skal vist til at lære at søge mere intenst inden jeg forstyrrer jer gode forum brugere. :D
viewtopic.php?f=22&t=6545&start=20

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Skifte blæsermotor på Multiheat 1.5??

Indlæg af Brandsen » 20 mar 2013 21:45

Halløj i forum,

.. men så er det dælme heldigt at Ulrik ikke har indført dummebøder her på Stoker Pro 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar