Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Aakerman » 13 feb 2013 22:14

Kære alle
Olieregningerne blev talt sammen, og konklusionen var, "at det her går bare ikke".
Jeg har læst med her på Stoker Pro længe, og har syntes at jeg er blevet "klogere og klogere", og sikkert også forvirret.
Beslutningen blev taget, og der er investeret i en Baxi Multiheat 1,5-350, med iltstyring og automatisk askeudtag, samt Metro 110 kombivandvarmer (altså med elpatron). Det bliver så sat sammen med mit oliefyr der er en HS Tarm mini (så passer farverne sammen på pillefyr og oliefyr icon_cheesygrin.gif .
Oliefyret kører på sin gamle skorsten, Baxi'en har fået en stålskorsten direkte op (skorstensfejerens rekommendation).
Fyrrummet har fået nyt dobbelt gipspladeloft, med 200 mm isolering. Husets frue er sur, fordi hendes dejlige opvarmede rum, er ryddet for tørresnore 8) .
To paller piller står nu på gårdspladsen.
Smeden har fjernet en gammel varmepumpe, der ikke har kørt medens vi har haft huset det vil sige 10 år plus, vi prøveden den og elmåleren gik amok. Smeden skal skifte den gamle olietank ud med en ny, jeg vil have den back up, da vi normalt holder ferie i Januar, og jeg rejser meget.

I morgen skulle det hele gerne startes op, eller måske går der en dag mere. Jeg har løftet olietanken i den ene ende med en donkraft så vi ikke fryser i nat.

Sluttelig en tak til Ulrik for dette forum, og en meget stor tak til "svarerne", som gjorde at jeg traf det valg jeg gjorde.

Bedste hilsener Aakerman


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af thoken » 13 feb 2013 22:22

Hej.
Velkommen til, og held og lykke med din multi heat. Det er et godt valg :great:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af thy » 13 feb 2013 23:35

tillykke og velkommen i den blå klub
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Bigfoot » 14 feb 2013 06:59

Ja velkommen på blå stue... Husk at få Thy til at hjælpe dig med indstillingerne. Så kan forbruget virkelig mærkes positivt i budgettet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 07:48

thy skrev:tillykke og velkommen i den blå klub
Hvad dælen, har I egen klub??? :shock:

Spøg til side, du bliver helt sikkert glad for Baxi'en. Vi var selv tæt på at investerer i en TPK i stedet for Iwabo/Atmos løsningen.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Bigfoot » 14 feb 2013 15:26

Ugelvig skrev:
Hvad dælen, har I egen klub??? :shock:
Jeps... Patrioternes blå klub. Vi værner om brugen af konstant brændende kedler, velfungerende ældre teknik, vi brænder kun rent brændsel ikke tændere og fotosensorer, og for os er reservedele en flaske tændvæske og tændstikker... ;-)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Ugelvig » 17 feb 2013 20:20

Bigfoot skrev:
Jeps... Patrioternes blå klub. Vi værner om brugen af konstant brændende kedler, velfungerende ældre teknik, vi brænder kun rent brændsel ikke tændere og fotosensorer, og for os er reservedele en flaske tændvæske og tændstikker... ;-)
Miljøsvin!!! Hvad skal I med tændvæske og tændstikker?! :wink:

Næh, vi andre bruger kun ren EL, lavet af miljørigtig grønt energi (og en smule svensk A-kraft) :roll:

Hvad er tændere og fotosensorer? Har godt nok noget liggende i en papkasse et sted, men det er ved at blive støvet... :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2013 20:55

Ugelvig skrev:
Miljøsvin!!! Hvad skal I med tændvæske og tændstikker?! :wink:

Næh, vi andre bruger kun ren EL, lavet af miljørigtig grønt energi (og en smule svensk A-kraft) :roll:

Hvad er tændere og fotosensorer? Har godt nok noget liggende i en papkasse et sted, men det er ved at blive støvet... :great:
nu vi er ved det.... hvad er brændværdien egentlig på de tændere og fotosensorer???? der er da nogle af de pillegnaskere, som nærmest fyrer på dem alene icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

jeg bruger så hverken tændstikker eller tændvæske... jeg har en lille gasdreven ukrudtsbrænder.... virker perfekt!

RENT EL!!!???? hvornår har du sidst besøgt et DONG energiværk???? bevares, de har et par vindmøller og solceller, men resten er kul af værste skuffe. icon_frown.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Ugelvig » 17 feb 2013 21:21

Tanken er i hvert fald ren (eller noget...)...

Brændværdien må være høj, der er jo metal og alt muligt andet i... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

Baxi 1,5 Mange tak til alle.

Indlæg af Aakerman » 18 feb 2013 21:00

Juhuu.
Idag kl 15 blev fyret startet op. Smeden har også en Baxi 1,5-350, så han knastede nogle andre indstillinger ind. Nu har fyret kørt upåklageligt i 6 timer.
Der er varme i hele huset, alle er glade. Trækregulator bliver monteret som det sidste i morgen (den der var blevet leveret, var for lille).
Naturligvis skal fyret "tunes" til Thy indstillinger, men jeg venter lige til smeden er færdig, jeg har ikke lyst til at stå og "kloge mig" foran ham ;-)
Jeg synes de har lavet en rigtig pæn installation, nu mangler de blot i morgen at isolere nogle rør, og lidt el arbejde.
Den gamle olietank fik de hevet ud og erstattet med en ny og godkendt. Så kan den gamle "oilburner" køre når vi er på vinterferie, eller hvis jeg overvurderer mig selv mht til finindstillinger ;-)
Igen tak for mange gode råd og input fra alle.

Bedste hilsner Aakerman


Besvar