Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MH 2,5 Et par spørgsmål

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 21 feb 2013 12:34

thy skrev:Type 2,5 Sneglen kan ikke udtages gennem fyrboksen (Y) – skal udtages i magasinenden
(kan også tages op gennem magasinet). Der skal være en afstand i magasinenden til væg på
min. 500 mm.

tænker man afmonter gearet/motor samlet trækker det lidt bag ud..fjerner hvad der låser sneglen til gearet..trækker så snegl tilbage og så op gennem magasin...


jeg ville nok vente til sommer..

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=93

ved ikke om ikke det kunne passe...kenner ikke diminition på din snegl går ud fra den nok er højre snoet
Hmmm, viste ikke det med 500mm (jeg har kun 230mm fra magasinet til vægen). Det er lidt utrolig at den aldrig blevet bemærket af skorstensfejeren som godkendt de hele i sin tid (sammen med den "autoriseret" VVS montør) eller siden.

Jeg viste ikke at man kunne købe sneglevindinger for sig selv, men har mistænk om at enden er for slidt til at svejse på alligevel, men tak for linket. Jeg fandt en lettere brugt en i nærheden i går som jeg overveje at købe.

Skal helt sikkert vente til sommer når jeg skal forhåbentlig i gang med at flyt mine MH til et nyt fyrrum alligevel.


Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 10 mar 2013 14:09

Så vil jeg bare opdatere med at sige at min ilt styring er endelig monteret og blev sæt i drift for ca en time siden :-). Jeg krydser fingre for at den køre bedre nu end før (også når vejret blive mildt engang). Men jeg kan ikke være helt sikker på at der ikke er mulighed for falsk luft (stadigvæk). De eneste pakninger som jeg ikke har skiftet endnu er til gear motor og den mellem magasin og snegle rør, men de er købt hjem så når det blive tid til at skifte sneglen (som jeg håber at skal ud og hente i denne uge) er det hele næsten lige som ny igen ;-).

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 23 mar 2013 18:20

thy skrev: din snegl slutter vindingerne forholds vis langt inde...du kunne sikkert have gavn af at få svejst nogle vindinger på..

den her er monteret med dims til korn,bla

du kan godt se at sneglevindinger går betydelig længere ud..
Så fik jeg endelig skiftet sneglen samt de sidste to pakninger ud i går (efter at den brændte tilbage endnu en gang)... Det var noget af en omgang når der ikke var mere end ca. syv cm fra gearmotor til bagvæggen så det var ikke til at få en aftrækker på.

Hvis den ikke kan finde på at køre ordentligt nu blive jeg nød til at ring efter en VVS mand. Tror ikke at der er flere ting jeg selv kan ordne (har skiftet ALLE pakninger, monteret ny SYR ventil, trykbeholder, ilt styring med ny PROM, træk stabilisator, og begge isolerings sten i den nederste låg samt en lettere brugt snegl). Alt ser ud til at være i orden med styring så hvis der er noget tilbage som kan driller så er det placering og justering af træk stabilisator ift. ilt sonden.

Men største grund til at jeg skriver nu er for at får jeres mening om de to snegle vist neden under...
Som I kan se er der stor forskel på stigningen og jeg kan også se en stor forskel på hvordan pillerne falder i magasinet ift før. Det ser mere rigtigt ud nu når pillerne falder bagest i magasinet først, hvor før var det et jævnt "V" langs sneglen og jeg skulle tit "skrabe" pillerne fra siderne til midten (når de var langt nok nede). En anden ting er at det ser ud til at min gammel snegl altid har manglet de sidste vindinger når det ligner absolut en afsluttende svejsning i det sidste billede, især hvis man sammenligner med den samling der ligger lige under den.

Billede

Billede

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af snubbi » 23 mar 2013 18:37

hej
den neders snegl med de kraftige vindinger(8mmm tyk vindinger) .er til at træke omrøren med. den er konstrueret til flis og andet grove brændelse
Den sorte er kun til piller.
det er pga af siloen udformning der gør at de sidste 75 -100 l piller /flis står som skrå sider i siloen :great:
sneglerøret mellem siloen og kedelen har du efter spændt de 4 bolt ,på min var 2 af boltne gået løs det skabt nogle problemer .
jeg har tætne den mideltidig med en fuge af varme fast silicone,de ser ud til at virke . :great:

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 23 mar 2013 19:49

Hej,

Tak for svaret!

Jeg havde mistanke om at den var til flis da jeg købte den nye og kunne se så stor en forskel. Utrolig at vores installatør ikke havde mere styr på det (jeg vidste intet om stokerfyr da vi fik den anbefalet den gang). Der var faktisk en ud fra Baxi ca. et år efter vi fik den (til at vejlede en som overtog VVS firmet som vi købte den af) og fortalte at vi skulle fjerne omrør men han sagde intet om sneglen... Vi sagde at vi vil fyr med træpiller og gav ingen indikation den gang at vi ville fyr med flis (men igen det er den samme installatør som monteret den for tæt til vægen).

Jeg fik skiftet pakning til sneglrøret og gearmotoren ud i går :wink: ... Det var en langt kold dag/aften (startet med at tømme og rense den slukket kedel kl 16:00 og fik den tændt op igen ca. 00:30. Jeg kunne lige så godt bide i det sure æble og få det hele overstået da den var slukket alligevel. Men jeg banede og svovlede lidt da jeg skulle skille helle magasinet fra og skrabe/rense rester fra den gammel pakning af... var godt nok træt på dette tidspunkt!).


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af snubbi » 24 mar 2013 06:43

hej
min baxi er også blevet sat på vægen ,gear motoreren stå næsten helt op ad vægen så da jeg skulle skift snegl måtte jeg skære et hul i skille vægen så jeg kunne tage motor og snegl ud .
har lavet en lem nu med 2 lag gips og en fuge af det man bruge til falsen i brand døre,fejeren har godkendt det

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 24 mar 2013 10:15

Det var godt at du kunne løse det på den måde... min er op imod en ca 40 cm beton/murstens væg, 10 cm luft og så endnu en væg på ca. 30 cm, så det vil næsten være som at bryde ud af fængsel for mig at laver noget lignende.

Jeg brugte en hydraulisk værktøj fra mit arbejde som lige nøjagtigt kunne være der og trykke mod væggen til at presse sneglen ud (med brug af en 8mm bolt, afstandsstykker og flere omstillinger) 8) .

Billede

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af snubbi » 24 mar 2013 18:36

hej
det var godt nok det grove værktøj ,der kom op af værktøjs kassen.

Rob801
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 10 nov 2012 18:28
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 250
Brændsel: træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland ved Langå, 8870

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Rob801 » 25 mar 2013 09:08

:) Ja, men det var det der skulle til. Jeg forsøgte at få den banket ud med en træ klods og en hammer inde i magasinet. Men sneglen har været der i tolv år uden at være afmonteret på nogen tidspunkt så sneglen sad virkeligt godt fast (og der er godt nok ikke meget plads for en voksen mand til at sving en hammer ind i magasinet).

Vi er nu på tredje dag med ilt styring i gang og uden brug for indgreb fra min side, så tager det som et godt tegn, dog er jeg stadigvæk ude og kigge tit. Tror seks måneder med problemer har sat sine spor på mig.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

MH 2,5 Et par spørgsmål

Indlæg af Kruse » 25 mar 2013 20:40

Ja vis der har været bøvl heletiden kan det godt være svært at tro på det virker
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar