Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Attest

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Attest

Indlæg af t-staff » 29 jan 2013 16:25

Hej jeg var igang med at købe et brugt baxi mulitiheat 2 5 600l hos en lokal VVS han ville skaffe en attest på den men den gik ikke for det var på den ny model og skorsten fejer ville ikke godkende det så fik jeg lidt hjælp ad vore kære ven Thy med en attest den ville skorsten fejer heller ikke godkende fatter det ikke. Baxi er fra år 2000 af og skorsten fejer siger at alle fyr skal ha en godkendt attest fra år 2008 1/1 og det har den baxi ikke så jeg spurgte ham hva jeg så skulle gøre ? Købe et stoker efter 2008 fordi alle før ikke er en skid være når de bliver videre solgt kan det virkelige passe hjælp ????? :cry: :shock:


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Attest

Indlæg af Ugelvig » 29 jan 2013 16:30

Det er ikke helt forkert. Ligger der ikke en, på det tidspunkt, frivillig afprøvning fra en godkendt europæisk prøvningsenhed, kan skorstensfejeren godt nægte at godkende kedlen.

Surt sjov, men det er desværre rigtigt... :(

Lidt det samme med alle de brændeovne, der florerer på DBA. Egne sig bedst til udhuse, sommerhuse o. lign. :s
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

TEriksen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31 dec 2012 13:27
Mit fyr: Baxi Multi 1,5
Areal: 245
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 25 til 32 Kg.
Geografisk sted: Mesinge
Modtaget likes: 1 gang

Attest

Indlæg af TEriksen » 29 jan 2013 18:05

3. Hvor kan jeg få en prøvningsattest til min brændeovn eller kedel, der er købt fra før 1. juni 2008, når jeg vil sælge den til en anden?
Hvis du vil sælge eller overdrage din brændeovn eller kedel til en anden er det dit ansvar, at der medfølger en prøvningsattest. Hvis anlægget forhandles i Danmark, kan en prøvningsattest muligvis fremskaffes gennem en dansk forhandler. Miljøstyrelsen kan IKKE være behjælpelig med udlevering af prøvningsattester.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Attest

Indlæg af Flammen » 29 jan 2013 18:12

det er vvsén som du købte anlæget af, som skal fremskaffe en gyldig attest. ellers kræv handlen går tilbage med kompensation

TEriksen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31 dec 2012 13:27
Mit fyr: Baxi Multi 1,5
Areal: 245
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 25 til 32 Kg.
Geografisk sted: Mesinge
Modtaget likes: 1 gang

Attest

Indlæg af TEriksen » 29 jan 2013 18:28

Husk prøvningsattesten, når du handler brændeovn og -kedel
Prøvningsattesten er din dokumentation for, at fyringsanlægget overholder miljøkravene. Siden den 1. juni 2008 har det været ulovligt at sælge, overdrage eller opsætte brændeovne og –kedler samt andre fyringsanlæg til fast brændsel, hvis de udleder flere sundhedsskadelige partikler, kulilter eller kulbrinter end tilladt ifølge brændeovnsbekendtgørelsen.

Har du styr på papirerne?
Det er vigtigt at have papirerne i orden, når du handler brændeovn eller lignende fyringsanlæg.

Brændeovnsbekendtgørelsen kræver nemlig, at en nyinstalleret brændeovn eller lignende fyringsanlæg – hvad enten det er nyt eller brugt - skal være afprøvet på et laboratorium for at se, om det lever op til grænseværdierne for blandt andet partikelforurening.

Hvis det nyinstallerede fyringsanlæg lever op til grænseværdierne udstedes en prøvningsattest, som ejeren skal fremvise for skorstensfejeren, når installationen skal godkendes i forhold til bygningsreglementets bestemmelser. Ejeren skal opbevare prøvningsattesten så længe fyringsanlægget er tilsluttet, og ved eventuelt videresalg/overdragelse skal attesten følge med fyringsanlægget.

Kilde: Miljøstyrelsen


t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Attest

Indlæg af t-staff » 29 jan 2013 18:42

Jeg har ikke købt baxi ad ham VVS for den attest var på den ny model så den ville skorsten fejer ikke godkende...men hvis jeg forstår det rigtige så er alle stoker/pillefyr osv før 2008 ikke en skid være til videre salg fordi de bliver ikke godkendt ad skorsten fejer

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Attest

Indlæg af t-staff » 29 jan 2013 18:46

Så det ender sgu med jeg skal købe et nyt stokerfyr om det bliver baxi mulitiheat,twinheat,ksm det ved jeg så ikke helt... Jeg ville bare godt ha haft et brugt stokerfyr så jeg kunne prøve at fyre med korn og flis inden jeg bruger mange penge på et nyt...

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Attest

Indlæg af Flammen » 29 jan 2013 18:48

jo, men der skal være en gyldig attest. sælger er ansvarlig for at gyldig attest medfølger, ellers må han kun sælge de som skrot, og gøre køber opmærksom på det. ansvaret for attest påhviler sælger

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Attest

Indlæg af t-staff » 29 jan 2013 18:52

Ja det sagde ham VVS ikke en skid om..kun da jeg spurgte om attest sagde han at der var en ny en og den kunne godt volle problem med fejer

levi

Attest

Indlæg af levi » 29 jan 2013 19:19

Flammen skrev:jo, men der skal være en gyldig attest. sælger er ansvarlig for at gyldig attest medfølger, ellers må han kun sælge de som skrot, og gøre køber opmærksom på det. ansvaret for attest påhviler sælger
EN 303-5 klasse 3 fandtes slet ikke i år 2000, - så en Attest til et så gammelt anlæg bliver nok ret svær at finde....

Anlægget kan kun bruges som reservedele desværre.


Besvar