Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Leg med shunt

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Leg med shunt

Indlæg af Stofferdrengen » 23 jan 2013 09:04

Hej forum

Som beskrevet i andre tråde slås jeg med at køre Baxi 2,5 u iltstyring ned i forbrug, da det egentlig er overdimensioneret i forhold til husets størrelse. I de kolde dage opvarmer jeg knap 300m2 med ca 50-60 kg - i de varme vinterdage kan jeg ikke få Baxi under 40 kg dagligt.

Med Thys hjælp presser indstillingerne fyret helt i bund på de varmeste vinterdage.

Nu er jeg begyndt at lege med shuntindstillingerne. En nabo med samme fyr har kun et par graders forskel på frem- og tilbageløb, mens jeg selv har 8-10 graders forskel.

Mit fyr har 2 shunts. Se billede her:
Shunt.jpg
Jeg kan ikke forstå instalationen anderledes end, at der både er en ventil til at sende fremløbsvand tilbage i fyret og en ventil at sende returløbet ud i systemet igen. Spørgsmålet er så, hvordan jeg bruger de mulighder, som disse ventiler giver, mest optimalt.

Fra det øjeblik vi overtog huset har den øverste ventil stået på ca 7 - og den har dermed sendt lidt returvand ud i systemet igen. Den nederste har været stort set lukket - og dermed er der ikke sendt fremløbsvand ind i fyret.

Nu har jeg åbnet for fremløbsventilen - så en del sendes tilbage i fyret. Straks stiger returløbstemperaturen - helt som forventet. Fyret kører nu kun på lav (ikke godt - jeg ved det) og der er 4-5 graders forskel på frem- og returløbstemp.

Så opstår et nyt problem - som jeg simpelthen ikke fatter en dyt af. Enkelte radiatorer (desværre dem i stuen) er nu blevet kolde! Grr... :evil: Rørerne er varme hen til varmeapparaterne og der er varme på radiatorerne på 1.sal længst væk fra fyret.

Trykket i systemet er knap 2 bar og der er ikke luft i de kolde apparater.

Pumpen står på 3 - det en ups 25-40. Hvad bruges den midterste skrue til? Kan jeg skrue yderligere op der? Kan der være så stor forskel på trykket før og efter shuntventilerne, et der ikke er tryk nok i systemet til de lange radiatorer (ca 250X60cm)? Er jeg nødt til at sende al fremløb ud i systemet alligevel? Skal pumpen sidde inden shunt - og gør det en forskel?

Håber I kan svare - og beklager det lange indlæg; ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det... :oops:

Mvh
Christoffer


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Leg med shunt

Indlæg af remme » 23 jan 2013 11:40

lad os lige få en tegning over dit system...

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Leg med shunt

Indlæg af timkenneth » 23 jan 2013 12:00

har du luft i systemet? hvad er din kedel set temp? 10 graders forskel på frem i kedlen er acceptabel!

det er noget 3 vejs termomix du har og en alm hane

termomix er vel til at shunte dit fremløb ned allerede efter fyret så der ikke bliver ført eks 85 grader vand rundt i systemet, så du evt. får en meget varm vvb eller en radiator hvor børn ikke har godt af at røre ved. hanen giver jo sig selv, det er selve kedel shunten. om de 2 "shunte" kan fungerer så tæt på hinanden og om de er sat korrekt op kan jeg ikke lige se umiddelbart. hvad er frem og retur?

taget at din kedel temp er i omegnen af 75, så prøv at skru kuglehanen helt op og sæt termomixen midt i ca. nå du måler tilfredsstillende retur temp til kedel kan du med små intervaller skrue ned for kuglehanen. HVIS der ikke kommer nok varme rundt til huset skal du selvf lukke mere op for termomixen og så igen til at lege med "shunthanen".

til sidst har du et rør i baggrunden der er uisoleret. har du mange meter med sådan på returen, kan det være meget svært at holde kedel retur oppe.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Leg med shunt

Indlæg af thy » 23 jan 2013 14:09

Stofferdrengen skrev:Hej forum

Som beskrevet i andre tråde slås jeg med at køre Baxi 2,5 u iltstyring ned i forbrug, da det egentlig er overdimensioneret i forhold til husets størrelse. I de kolde dage opvarmer jeg knap 300m2 med ca 50-60 kg - i de varme vinterdage kan jeg ikke få Baxi under 40 kg dagligt.

Med Thys hjælp presser indstillingerne fyret helt i bund på de varmeste vinterdage.

Nu er jeg begyndt at lege med shuntindstillingerne. En nabo med samme fyr har kun et par graders forskel på frem- og tilbageløb, mens jeg selv har 8-10 graders forskel.

Mit fyr har 2 shunts. Se billede her:
Shunt.jpg
Jeg kan ikke forstå instalationen anderledes end, at der både er en ventil til at sende fremløbsvand tilbage i fyret og en ventil at sende returløbet ud i systemet igen. Spørgsmålet er så, hvordan jeg bruger de mulighder, som disse ventiler giver, mest optimalt.

Fra det øjeblik vi overtog huset har den øverste ventil stået på ca 7 - og den har dermed sendt lidt returvand ud i systemet igen. Den nederste har været stort set lukket - og dermed er der ikke sendt fremløbsvand ind i fyret.

Nu har jeg åbnet for fremløbsventilen - så en del sendes tilbage i fyret. Straks stiger returløbstemperaturen - helt som forventet. Fyret kører nu kun på lav (ikke godt - jeg ved det) og der er 4-5 graders forskel på frem- og returløbstemp.

Så opstår et nyt problem - som jeg simpelthen ikke fatter en dyt af. Enkelte radiatorer (desværre dem i stuen) er nu blevet kolde! Grr... :evil: Rørerne er varme hen til varmeapparaterne og der er varme på radiatorerne på 1.sal længst væk fra fyret.

Trykket i systemet er knap 2 bar og der er ikke luft i de kolde apparater.

Pumpen står på 3 - det en ups 25-40. Hvad bruges den midterste skrue til? Kan jeg skrue yderligere op der? Kan der være så stor forskel på trykket før og efter shuntventilerne, et der ikke er tryk nok i systemet til de lange radiatorer (ca 250X60cm)? Er jeg nødt til at sende al fremløb ud i systemet alligevel? Skal pumpen sidde inden shunt - og gør det en forskel?

Håber I kan svare - og beklager det lange indlæg; ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det... :oops:

Mvh
Christoffer
når du åbner den hane nederst vil vandet bare cirkulere i fyret derfor kører den kun lav og radiator bliver kolde når efekten bliver begrænset...
HVIS du vil blande noget i der skal det være minimal mængde...

NÅR vi snakker næsten ens temp frem og retur... sker det kun når forbruget er lavt når fyret er over setpunkt og på vej mod pausefyring..

den anden shunt kan blande retur i fremløb så den bliver lavere... det er jo måske en fordel hvis kedeltemp er 80 for at holde røgtemp oppe..

ps din røgføler er den sat helt i bund?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Leg med shunt

Indlæg af noller » 23 jan 2013 22:47

Den nederste røde er en nåleventil og den er sat der lige nøjagtig for ikke gennemstrømningen bliver for stor, den er desuden nemmere at regulere end f.eks en kugleventil


Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Leg med shunt

Indlæg af Stofferdrengen » 24 jan 2013 18:17

remme skrev:lad os lige få en tegning over dit system...

Øh...?
thy skrev:ps din røgføler er den sat helt i bund?
Jeps, der sídder en lille stopskive på, så den kan ikke komme længere ind.
timkenneth skrev:har du luft i systemet? hvad er din kedel set temp? 10 graders forskel på frem i kedlen er acceptabel!
Mig bekendt er der ikke luft i systemet - og slet ikke i de radiatorer, som der er problemer med. Set er 78. Hvis 10 grader er ok, så er der jo ingen is på koen.
timkenneth skrev:taget at din kedel temp er i omegnen af 75, så prøv at skru kuglehanen helt op og sæt termomixen midt i ca. nå du måler tilfredsstillende retur temp til kedel kan du med små intervaller skrue ned for kuglehanen. HVIS der ikke kommer nok varme rundt til huset skal du selvf lukke mere op for termomixen og så igen til at lege med "shunthanen".
Jeps, det er faktisk lige den løsning, jeg selv er nået frem til. Selvom konen ikke er helt tilfreds med et par kolde dage i stuen til indstillingerne er, som de skal være :lol:
timkenneth skrev:til sidst har du et rør i baggrunden der er uisoleret. har du mange meter med sådan på returen, kan det være meget svært at holde kedel retur oppe.
Røret er faktisk isoleret. Det er bare ikke nye rørskåle, men noget andet der er viklet om. Satte over 20 meter rørskåle på efter indflytning. Har solvarme og tilhørende kedel i et andet rum, så der er mange meter rør rundt omkring :roll:

Ved I, hvad den midterste skrubare dimernas i midten af pumpen er til? Jeg kan se på kærven, at nogen tidligere har haft skruet på den (og hærget den lidt).

TAK for hjælpen indtil videre! :great: Føler lidt at man skal have en udvidet ingeniøruddannelse for at have pillefyr - og solvarme for den sags skyld.

Mvh
Stoffer

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Leg med shunt

Indlæg af thy » 24 jan 2013 18:22

der kan pumpen udluftes...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Stofferdrengen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 aug 2010 00:46
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2,5 u. iltstyring
Areal: ca 280 opvarmet
Brændsel: Neova 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: 7 - agtigt
Geografisk sted: Midtsjælland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Leg med shunt

Indlæg af Stofferdrengen » 24 jan 2013 18:24

thy skrev:der kan pumpen udluftes...
Oh.. Hvorfor - og hvornår - vil man det?


Besvar