Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
MKB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 dec 2012 21:27
Mit fyr: Baxi 1,5 årg 2009
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller, træmel
Dagligt forbrug: ca 230 liter... træm

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af MKB » 16 dec 2012 23:06

Hej bigfoot og flemse.

De billeder jeg har taget fylder for meget til denne hjemmeside, så jeg tager dem lige om i morgen. Var ellers ved at sende en email til jer, men kunne ikke finde jeres adresse.


MKB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 dec 2012 21:27
Mit fyr: Baxi 1,5 årg 2009
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller, træmel
Dagligt forbrug: ca 230 liter... træm

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af MKB » 17 dec 2012 19:53

Til at starte med havde jeg monteret omrøreren hvor de to plader i magasinet er placeret, altså på tværs af inføringssneglen men omrøringen var alt for høj sat så det dannede bro, og nåede dermed aldrig ned i sneglen.

Har derefter vendt det hele 90 grader, så den nu vender på langs af sneglen, og lavet 2 rundeller på ø 415 mm. i diameter, 5 mm. plade som sidder fast på en ø 30 mm. aksel, og de går så tæt på sneglen og bunden af magasinet som ca. 2 cm. Lavede så en ø 8 mm. gevindstang fra den ene rundel til den anden for max omrøring, men det blev for massiv, og min motor kunne ikke rigtig lide belastningen... Gevindstangen blev skåret ned til 70 mm. forskudt fra hinnanden, og dette synes at fungere og har kørt upåklagelig (dog er det noget der kan optimeres, men vi er stadig på forsøgsstadiet) hovedsagen er at det kører.

Dette blev jeg klar over ikke kunne gøre det i praksis, så jeg fremstillede en vibrator ud af en gl. motor fra en tumbler, monteret på den ene af pladerne i siden på magasinet. Jeg monterede en excentrikker på motorakslen fremstillet af et stykke fladjern og en påsvejst bøsning, og sørgede for at der var en anelse slub i selve påboltningsbeslaget som jeg også lavede (dette er bare for at holde bekostningerne så lave som mulige, man kan jo købe så meget.) Har så sat et tænd/sluk ur til at starte den for hver anden time, og slukke efter et minuts tid for hver start. Så indtil nu har Baxien kørt med savsmuld/træmel og givet en rigtig god varme fra sig.

Mine indstillinger er blevet til: 100% : blæser 24, tid 10 sek. og snegletid til 1,2 sek. røgtemp på 150 gr.

100/30% : blæser 17, tid 14 sek. og snegletid til 0,9 sek. røgtemp på 125 gr.
Er der indtryk af at man ikke må give noget for dette træmel, da det jo selvfølgelig er et affaldsprodukt fra minkindustrien? Har fået tilbudt dette til 80 øre pr. kg.
Vedhæftede filer
billeder 17-12-2012 056.JPG
billeder 17-12-2012 068.JPG
billeder 17-12-2012 060.JPG
billeder 17-12-2012 059.JPG
billeder 17-12-2012 058.JPG
billeder 17-12-2012 057.JPG

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af Brandsen » 17 dec 2012 20:21

Halløj i forum.

Tak for de fine billeder, det er super !

Med hensyn til prisen, så er 80øre pr kg sådan set meget billigt, savsmuld har jo i sagens
natur næsten samme brændværdi som træpiller, for de er jo i virkeligheden bare presset savsmuld.

At det så fylder en hulens masse mere i forhold til træpiller, er jo bare et spørgsmål om lager kapacitet
og så nogle maskiner / snegle / siloer til at håndtere savsmuld.

Det man lige skal overveje, er at savsmuld fra minkfarme er mindst to forskellige ting.

Dels det savsmuld der benyttes til at tørre skindene, ret fint som brændsel.

Dels det der bruges til at opsuge fedt fra de flåede skind, det er også rigtigt
fint som brændsel pga det store fedt indhold, men pas lige på du ikke får for
meget af den slags, for det rådner og lugter af h... til !!

Der er næsten ingen værre lugt, end det der kommer fra en minkfarm, så jeg vil stærkt
anbefale du har en helt klar aftale med minkfarmen, om hvilken slags savsmuld du aftager.
Fint nok at aftage det med fedt i, men så skal du være sikker på at brænde det af i en hulens fart.

Helt tilsvarende de har har fået en lille prøve med kirsebærsten, det kører fint i stokeren, og bestiller
så et helt lastvognslæs. For dernæst at se læset komme frisk fra produktionen, helt våde og stadig med
frugtkød på, for dernæst at indhylde hele matriklen med en sødlig rådden lugt, og se gården forsvinde
i en sky af zillioner zilliarder bananfluer.

Det magiske ord er 'lagerfast', køb kun biobrændsel som leverandøren garanterer er lagerfast,
dvs kan tåle at ligge på dit lager i længere tid.... uden at rådne, stinke, blive helt levende, osv.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af snubbi » 17 dec 2012 20:51

hej
hvis gevind stangen giver for meget modstand så et stykke rør der hvor gevind stangeen sider og der efter monter du et stykke 10-12 mm wire i røret med et par wire klemmer .der har jeg på omrøre i min baxi .det giver et svirp når modstanden bliver mindre ,det virke rimlig godt

flemse
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af flemse » 17 dec 2012 21:10

Tak for billederne. Det ser sgu helt prof ud. :great:
Har jeg forstået det rigtigt at omrøreren kører sammen med sneglen, og vibratoren kører på tænd sluk ur


MKB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 dec 2012 21:27
Mit fyr: Baxi 1,5 årg 2009
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller, træmel
Dagligt forbrug: ca 230 liter... træm

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af MKB » 17 dec 2012 23:57

Åh ja, det med wiren er sku helt sikkert et hit. det vil jeg prøve. :great:

Jeps, omrøreren er bare sat sammen med ledningerne fra indføringsneglen, det kan relæet godt trække ser det ud til. Tænd/sluk uret er bare sat i den alm. stikkontakt. Tænkte det blev pakket for meget, hvis vibratoren kørte hver gang sneglen trækker ind, og 2 timers interval er nok til at få det rystet ned i magasinet.


Besvar