Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
MKB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 dec 2012 21:27
Mit fyr: Baxi 1,5 årg 2009
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller, træmel
Dagligt forbrug: ca 230 liter... træm

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af MKB » 13 dec 2012 21:44

Hej hvem der end ser dette.
Jeg har fået den ide at Baxien skal kunne fyre med savsmuld fra en minkfarm, men synes ikke rigtig den kommer op i temp. Hvis jeg giver den for meget luft 25 kommer der utrolig mange gnister med i turbolatorene som så aflejer sig der, omvendt hvis jeg giver den mindre luft går det meget ud over røg temp. som kommer ca til at stå på 115/125 grader. Der er ikke noget i savsmulden ud over at det har absoberet lidt fedt, så jeg skulle mene det kan bruges... Jeg har monteret omrører i min 350 l tank, så det er ikke pga. mangel på "mad".
Snegle tiden er på 1,7 og luften prøver jeg mig frem omkring 25 og nedefter. Lige nu står blæseren på 23 og pause tiden 17 sek.

Har nogen evt. et bud på om dette kan lade sig gøre.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi Multiheat 15

Indlæg af thy » 13 dec 2012 21:57

tja det er jo noget luftig noget...

prøv

høj sek 10 blæs 25
lav sek 30 blæs 15

gnisterne må du leve med :roll:

en pille bremse til at fange noget af smuldet inden det blæser væk..
P1030022 (Medium).JPG
P1030019 (Medium).JPG
ps iltstyring ville være super til netop den slaks brændsel
Last edited by 1 on thy; edited 13 times in total
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 13 dec 2012 21:58

uha... der kan jeg da hjælpe, men jeg kan jo for dælen da ikke huske mine snegletider.

DOG kan jeg huske at jeg gjorde det modsatte af dig. Jeg skruede NED for mine snegletider, og blandede lidt træpiller i, for at give lidt struktur i det.
Jeg mener jeg kørte med 0.5 på lav og 1.2 i høj. Men jeg havde så også haft Thy inde over og rode i mine indstillinger. Så derfor skal vi lige have hele listen fra din. Alle tal fra begge menuer tak.

Men det kan sagtens lade sig gøre, dog skal du have lavet et pillestop, to stykker fladjern, svejst sammen i et vinkelstykke. De skal begge være 9x6 cm, og svejses sammen så den bliver 9 cm bred, 6cm dyb, og 6cm høj.
Det skal ned og stå imellem luftkasserne, så bliver træmelet nede imellem luftkasserne.

Dit problem ligger i at du fører alt for meget ind, end der kan brænde, hvilket gør at luften virvler det op i kammeret istedet, og så ud i skorstenen. Derfor skal snegletiden ned, men bare med oftere indkøring. Der kan thy hjælpe, Det passer nemlig med indstillingerne for træpiller, dog med en anelse lavere snegletider, da sneglen fyldes noget mere.

Jeg må lige se efter i mit fyrrum, om jeg kan finde mine indstillinger fra da jeg kørte med det, for det er faktisk rigtig godt at fyre med. Kørte hele sidste vinter med det, og er så sur over at jeg ikke kan få noget træmel i år. Men den minkfarm som jeg plejede at få fra, har solgt over halvdelen af sine dyr, istedet for at pelse dem.

Men for at opsummere, lad os få alle dine indstillinger i, og så skal du lige igang med at lave sådan et pillestop (husk i rustfri stål, ellers brænder det hurtigt væk), og så tager vi den derfra.
Dog skal du forvente at det laver en del slagger og svineri, men når det er gratis, så kan man vel leve med det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af thy » 13 dec 2012 22:01

Bigfoot skrev:uha... der kan jeg da hjælpe, men jeg kan jo for dælen da ikke huske mine snegletider.

DOG kan jeg huske at jeg gjorde det modsatte af dig. Jeg skruede NED for mine snegletider, og blandede lidt træpiller i, for at give lidt struktur i det.
Jeg mener jeg kørte med 0.5 på lav og 1.2 i høj. Men jeg havde så også haft Thy inde over og rode i mine indstillinger. Så derfor skal vi lige have hele listen fra din. Alle tal fra begge menuer tak.

Men det kan sagtens lade sig gøre, dog skal du have lavet et pillestop, to stykker fladjern, svejst sammen i et vinkelstykke. De skal begge være 9x6 cm, og svejses sammen så den bliver 9 cm bred, 6cm dyb, og 6cm høj.
Det skal ned og stå imellem luftkasserne, så bliver træmelet nede imellem luftkasserne.

Dit problem ligger i at du fører alt for meget ind, end der kan brænde, hvilket gør at luften virvler det op i kammeret istedet, og så ud i skorstenen. Derfor skal snegletiden ned, men bare med oftere indkøring. Der kan thy hjælpe, Det passer nemlig med indstillingerne for træpiller, dog med en anelse lavere snegletider, da sneglen fyldes noget mere.

Jeg må lige se efter i mit fyrrum, om jeg kan finde mine indstillinger fra da jeg kørte med det, for det er faktisk rigtig godt at fyre med. Kørte hele sidste vinter med det, og er så sur over at jeg ikke kan få noget træmel i år. Men den minkfarm som jeg plejede at få fra, har solgt over halvdelen af sine dyr, istedet for at pelse dem.

Men for at opsummere, lad os få alle dine indstillinger i, og så skal du lige igang med at lave sådan et pillestop (husk i rustfri stål, ellers brænder det hurtigt væk), og så tager vi den derfra.
Dog skal du forvente at det laver en del slagger og svineri, men når det er gratis, så kan man vel leve med det.
spændene om du har tallene i nu.. for nu er det jo vinter og højt forbrug så der skal jo betydelig mere til end træpiller

ps du havde vist heller ikke sat iltstyring på da du kørte med det?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 13 dec 2012 22:06

jamen det fandt jeg jo ud af Thy, at der skulle skrues ned for mængden, da sneglen pludselig kunne fyldes helt med brændsel, og det træmel der, er faktisk noget hidsig skidt. Mere end man lige regner med endda. Det var sådan at sneglen var helt fyldt, og det kom ud som en pølse.

Jeg kørte også med det i vinteren, for at undgå risikoen for pausefyring, for der virker det IKKE.
Og nej, jeg kørte uden iltstyring dengang. Det kom først på i foråret i år.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af thy » 13 dec 2012 22:21

Bigfoot skrev:jamen det fandt jeg jo ud af Thy, at der skulle skrues ned for mængden, da sneglen pludselig kunne fyldes helt med brændsel, og det træmel der, er faktisk noget hidsig skidt. Mere end man lige regner med endda. Det var sådan at sneglen var helt fyldt, og det kom ud som en pølse.

Jeg kørte også med det i vinteren, for at undgå risikoen for pausefyring, for der virker det IKKE.
Og nej, jeg kørte uden iltstyring dengang. Det kom først på i foråret i år.
høj sek 15 blæs 20 snegletid 1,2
lav sek 20 blæs 10 snegletid 0,6

så skal det nok være noget ligende sådan.. prøv atr starte ud fra det :great:

men pille bremse skal der til for at styre forbrændingen... bare forsøg med noget og så få lavet noget rustfri når der er tid til fin pudsning.. plaseres lige bag ved de bagerste luftkuller i siderne af herden... :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

MKB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 dec 2012 21:27
Mit fyr: Baxi 1,5 årg 2009
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller, træmel
Dagligt forbrug: ca 230 liter... træm

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af MKB » 13 dec 2012 22:37

Alle tiders ideer I kan komme med. :) :) Går ud og laver om på tiderne med det samme. Det med vinkeljernet må nok vente til i morgen, men god ide.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 14 dec 2012 06:35

de mål jeg har skrevet, dem skal du opfylde, det fylder lidt mere at fyre med det træmel der, og derfor skal det pillestop laves på de mål, og så monteres op mod kanten af askebrønden, altså sådan at den virker som en slags plads OP MOD BÅLET!

hvor er du fra i landet egentlig? jeg har nemlig en liggende i rustfri her, som passer til træmel, men det ser ikke ud til at jeg kommer til at fyre med det mere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

flemse
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af flemse » 14 dec 2012 09:17

Omrører i en 15kw kan vi få lidt billeder af det
Der er blevet snakket meget om det men har aldrig set noget i levende live

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi Multiheat 15 savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 14 dec 2012 10:22

ja den vil jeg også gerne se lidt mere til..... har selv lidt tanker og planer, men er ikke kommet videre end det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar