Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 jomfru.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af mortenhn81 » 03 sep 2012 21:47

Hej Alle.

Mig min kæreste og vores lille datter har lige overtaget et hus med et baxi 1,5 med iltstyring. Jeg har forsøgt at starte fyret et par gange, men det ender altid ud i en A1 fejl fordi røgtemparaturen har været for lav. Sidst varmede den i ca 3 timer hvorefter den gik i pausefyring (min knap lyste) ikke lang tid efter gik den ud med en A1 fejl.

Jeg har blot tændt fyret og startet det som den tidliger ejer sagde hun gjorde, jeg bruger endag samme træpiller. Er der nogen der har nogen ide om hvad jeg gør galt. Jeg er fuldstændig ny inden for dette område og ærligt talt skræmmer det mig lidt. Men jeg glæder mig til det spiller, for det er nu altså bare lidt fedt at have sit eget mini kræftværk.

Jeg har kunne trække disse indstillinger ud af dyret:

Reset alarm + menu
104
p17
650
Reset alarm + operational knap.....
-20
H1.7
L1.7
PO5
8.0.H
6.0.L
Cal
AU.

Første gang fyret gik dødt var der sod og tjære ligende substanse i hele kammeret. Her viste det sig at bagkammeret ikke var renset for aske og var helt fyldt så jeg går ud fra det var derfor. Da det var renset kørte fyret noget bedre, kom hurtiger op på de 75 graders fremløb. hvorefter røg temparaturen faldt og jeg får A1

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe mig, da vi begynder at små fryde, på forhånd tak.

Mvh
Morten


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af Brandsen » 03 sep 2012 21:55

Halløj i forum,

Den Baxi får alt for meget brændsel, det er derfor den går i pause fyring.

Du kan roligt starte med at reducere H fra 1,7 til 1,2 og L fra 1,7 til 0,6

Herefter lige en meldig tilbage om effekten efter et døgns tid, og så kommer der
stikkert en Stoker Pro bruger med 'sort bælte' i Baxi 1.5 forbi, og hjælper med at
finjustere efterfølgende.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af mortenhn81 » 03 sep 2012 22:28

Hold da op, det var hurtigt svar. Jeg indtaster dine forslag i morgen og lader den køre et døgnstid inden jeg melder tilbage. Håber så nogen af "sort bælterne" har lyst til at melde ind :)

Mvh
Morten

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af Brandsen » 03 sep 2012 22:36

Halløj i forum,

Det gør de helt sikkert.....

.... og den sorte tjære og beg skyldes for meget brændsel med for lidt luft, så mængden
af luft skal nok også øges, vil foreslå at ændre xx -20 til -40, men helst kun én justering
ad gangen, men hvis den ikke kan køre et helt døgn ved at ændre H og L, så bliver
du nødt til at øge luften til -40, og ikke vente et helt døgn.
( Ændringen af H er lidt ligegyldig med de varmegrader vi har lige nu, men kan lige så godt gøre
det med det samme, nu du er i gang )
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af mortenhn81 » 03 sep 2012 22:43

Ok, så jeg ændre
H. 1,7 -> H 1,2 og
L. 1,7 -> L 0,6

og luft fra -20 til -40 men forsøger her kun at ændret et trin afgangen. Dør den her sætter jeg den til -40

er det forstået korrekt ?

Jeg er glad for at jeg brugte tiden på at skrive her, det skulle man jo bare have gjort med det samme istedet for at blive ved med at fejle ;)

1000 tak for dine svar!

Mvh
Morten


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af Brandsen » 03 sep 2012 23:06

Halløj i forum,

Det jeg mente var, at ændre H og L i første hug, herefter se hvordan
din Baxi kører efter et døgns tid.

Hvis den ikke kan køre et døgn, med de ændrede H og L værdier, uden at gå i A1 fejl,
så er næste hug at ændre xx fra -20 til -40, på én gang.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af thy » 04 sep 2012 00:22

Hej Alle.

Mig min kæreste og vores lille datter har lige overtaget et hus med et baxi 1,5 med iltstyring. Jeg har forsøgt at starte fyret et par gange, men det ender altid ud i en A1 fejl fordi røgtemparaturen har været for lav. Sidst varmede den i ca 3 timer hvorefter den gik i pausefyring (min knap lyste) ikke lang tid efter gik den ud med en A1 fejl.

Jeg har blot tændt fyret og startet det som den tidliger ejer sagde hun gjorde, jeg bruger endag samme træpiller. Er der nogen der har nogen ide om hvad jeg gør galt. Jeg er fuldstændig ny inden for dette område og ærligt talt skræmmer det mig lidt. Men jeg glæder mig til det spiller, for det er nu altså bare lidt fedt at have sit eget mini kræftværk.

Jeg har kunne trække disse indstillinger ud af dyret:

Reset alarm + menu
104
p17*******ret til 15
650
Reset alarm + operational knap.....
-20**********ret til40
H1.7********ret til 1,0
L1.7********ret til 0,4
PO5
8.0.H ret til 7,0
6.0.L ret til 7,0

Cal
AU.

Første gang fyret gik dødt var der sod og tjære ligende substanse i hele kammeret. Her viste det sig at bagkammeret ikke var renset for aske og var helt fyldt så jeg går ud fra det var derfor. Da det var renset kørte fyret noget bedre, kom hurtiger op på de 75 graders fremløb. hvorefter røg temparaturen faldt og jeg får A1

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe mig, da vi begynder at små fryde, på forhånd tak.

Mvh
Morten

ret til overstående og hold øje med at driftforms knap ikke lyser den med prik på...
når du trykker på min knapen bør den stå på 8-10 min
husk rense røgføler jævnligt...

brandsen har hjulpet dig godt på vej.. den skal bare have det sidste med.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af mortenhn81 » 04 sep 2012 06:04

Hej Thy og Brandsen.

Mange tak for jeres input, jeg kan ikke vente med at komme hjem og indtaste jeres forslag. Jeg kommer tilbage og opdatere når den har kørt i en længere periode.

men jeg retter således:
Reset alarm + menu
104
p17*******ret til 15
650
Reset alarm + operational knap.....
-20 -> -40
H1.7 -> til 1,0
L1.7 -> ret til 0,4
PO5
8.0.H -> 7,0
6.0.L -> 7,0

Har lige et par ekstra spørgsmål, håber det er ok.

Kedeltemparaturen er desuden sat til 75 grader, ved ikke om det er optimalt ?
Hvordan rengøre man iltsonden bedst muligt, og hvor tit bør dette gøres. Skal røggasmåleren også rengøres ?

Jeg vil desuden sige at dette er et af de venligste forummer jeg har været på. Folk snakker i god tone og svare desuden rigtig hurtigt. Det er dejligt og et behagelig sted at være.

Mvh
Morten

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af Bigfoot » 04 sep 2012 06:53

røgføleren hiver du bare ud, og så giver du den en tur med en klud. Er den godt og grundig tilsnasket, så kan en omgang fælgrens fra T-hansen være et godt middel at spraye med på.

Iltsonden skruer du bare løs, og giver et pust... MEN!!! Kun hvis fyret er slukket. Husk at holde lågen lukket når fyret kører, for ellers kan iltsonden ikke finde ud af det.

indstillingerne vil jeg ikke blande mig i, dem har Thy bedre styr på end baxi selv endda. Så den afdeling holder jeg mig fra. Dog skal vi lige vide en lille bette ting. Årgangen på den baxi..... Der findes en ældre model hvor de nederste luftkasser i kedelrummet, er svejset fast i kedlen. Er de løse på din, eller er de svejst fast?
For de indstillinger som thy har givet dig, kan godt være et alvorligt problem, hvis det er den gamle model, med svejsede luftkasser.
Så lad os lige få det undersøgt også icon_cheesygrin.gif

Men hvis den kan varme det hele op så hurtigt nu her, er der så ikke en hane et sted, som skal åbnes? Det virker som om at fyret slet ingen forbrug har, hvis den kan varme det op så hurtigt.
Hvordan med returen? Er det evt en kuglehane, som står pivåben eller hvordan?
Din fremløb har du til 75, det er sådan set godt nok, sommerindstillinger kan være en fordel på 80... Men hvordan er din retur? et tryk på menu knappen, og vi har den. Den kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om nemlig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 jomfru.

Indlæg af mortenhn81 » 04 sep 2012 07:27

Hej Bigfoot, mange tak for dit input her kommer lidt retur :)

Der står 2001 på skiltet bag "styre pulten", så går stærkt ud fra det er korrekt. Må indrømme at jeg ikke aner om mit har svejsede luftkasser, er det muligt at finde ud af ud fra års tallet. Ellers kan jeg tage nogen billeder og lægge op ?

Fyret har stået stille hele sommeren, da vi tændte det lå fremløbet på omkring 75-77 grader og returen omkring 62-64 grader, men jeg tror stadig den var ved at varme huset da den gik ud, så vil tro at retur vil hæve sig noget mere. Den var begyndt at varme vand og rediator + gulvvarme så der er hul igennem. Men må indrømme at vores nye (gamle) hus er en stor gang håndtag og og dreje ting ,så der skal nok lidt træning og trail and error til :)

Mange tak for svar, dejligt at høre fra så mange.

Mvh
Morten


Besvar