Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

3 spørgsmål......

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Dennis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 07 jul 2007 17:12
Mit fyr: BAXI 2,5
Areal: 225
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca23 kg
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: 7300

3 spørgsmål......

Indlæg af Dennis » 31 aug 2007 22:13

Hejsa

Jeg har en baxi 2,5 som jeg nu (2 gange) har prøvet at få en alarm a-1 (ingen ild) og så har "vandnings anlæget" været igen.

Mine spørgsmål lyder så:

1: hvis røg temp. ryger under de 90 i 30 min vil "vandnings anlæget" så gå igang eller er det kun hvis ilden er ved at brænde tilbage.....?

2: det er mega svært at rense og gøre rent efter at "vandnings anlæget" har været ignag pillerne udviger sig, så jeg skal tømme for piller der næst side og "slå" lidt af gangen af dem som er udviget indtil at der næsten ikke er mere tilbage, så kan sneglen kører resten ud.... er der en nemmere måde at ordne fyret på hvis man nu har været uheldig at "vandnings anlæget" har været igang.....?

3: Jeg syntes at det er svært at have flammerne et stykke væk derfra hvor pillerne kommer ind, og samtidig ikke have orange flammer......skal man ikke helst brænde sit kammer hvidt eller må det gerne været sort ? samt jeg syntes godt nok at jeg har meget af det der glas sod ........er det noget jeg skal gøre noget ved (det er jo lidt en skod sommer) håber i kan hjælpe mig lidt på den rigtige vej

MVH

Dennis Bo


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 01 sep 2007 01:41

1 Nej det burde ikke ske den skulle bare slukke blæsern og der ved gå ud.det er dog meget vigtigt at kedlen er tæt mellem snegle rør og tank+ tanken slutter tæt ved låget hvis låget er blevet vendt kan der falde nogle gummipakninder af og der ved blive utæt+ formeget træk iskorsten kan holde lidt gang i ilden(løsning trækstabilisator) brænder den langt nok ind i røret så udløses brandslukningen og a1 vil komme....
spørgsmål...sker det når tanken er næsten tom... om natten...

2.Jeg har hørt at det skulle kunne opløses med vand igen altså lige spule ind ved sneglen og ja det vil svine noget med vand....og så køre lidt frem og tilbage med snegl

3 er det iltstyring....mine piller brænder lige efter sneglen normalt..(træpiller) kører tørvepiller nu de brænder langsomere og derfor brænder de lidt længere inde i herden..(har ingen glanssod haft)
hvis kammeret er hvidt med træpiller er det tegn på formeget luft(ilt%)
når det er varmest ca 30 grader kan man ikke undgå en del pausefyring derfor vil kedel blive noget sort i toppen.Men asken skal helst være lys grå (bedst) grå(ok) mørk grå(så pausefyrer den mere end godt er og snegle tid bør sættes ned hvis røgtemp kan holdes over 90 grader) NOGEN siger de med held har pillet termostaten af en radiator om sommern for at holde et vist minimums forbrug andre har et badeværelse hvor gulvarmen kører lystig sommern over...

nu kenner jeg ikke mærket på dine piller....
hvad står pausefyringen til i minuter.mellem den lige kører lidt med snegl og blæser...
hvad er din snegletid lav og høj
har du taget nogle turbolatore/røgvendere ud.. det giver en højer røgtemp...
hvis det sker umidelbart efter rensning af kedel/røgrør hvor turbolatorne bør du kun rense halvdelen hver gang eller mindre...

glanssoden er tegn på at kedlen ikke kan komme af med varmen/forbruget er for lille i forhold til hvad kedlen er sat til at yde...

håber der er noget du kan bruge....

hvad siger i andre der har en 2.5 er
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Indlæg af PeterBH » 02 sep 2007 08:32

Glas sod er vist meget svært at undgå på denne årstid, det "fornøjer" jeg mig selv med.
Jeg har fjernet alle røgvendere, og så har jeg brugt Claus tips til indstillinger, og det fungerer ganske fint. Det har fjernet det værste sod, og har fjernet problemet med for lav røgtemperatur.

viewtopic.php?f=22&t=1154

Og til sidst, hvis der kommer vand, så er det fordi fyret tror ilden er ved at brænde tilbage i pillemagasinet, men se om ikke en opdatering af indstillingerne løser dette problem også. Som Thy skriver, alarm A1 betyder at fyret tror det er gået ud, og derfor slukker blæserne og stopper med indfyring.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 02 sep 2007 10:07

Tilbagebrændingsventil
Ventil type SYR (fastindstillet) Tilbagebrændingsventilen er påbygget og indstillet fra fa-brikken. Ventilen har VVS installatøren forbundet til vandforsyningen. Hvis temperaturen udvendig på sneglerøret overstiger 95°C aktiveres ventilen og der lukkes vand ind.
Vandtilslutning skal ske via en beholder med svømmerventil (højdebeholder) med et ru-mindhold på 20 liter tilslutning vandforsyning. Tilsvarende funktion kan opnås med BAXI-trykbeholdersæt for vandoverrisling

bare lidt info... virker uafhængi af strøm og styring
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar