Forbrug på en Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal »

Jeg står og er nææææsten klar til at ordre et solcelleanlæg, jeg kan dog ikke blive enig med mig selv om størrelsen, problemet er for mig, ligesom de fleste andre med pillefyr, at jeg mangler lidt komfortvarme på badeværelset og varmt vand i VVB om sommeren. En overvejelse var at lave et solvarmesystem, da jeg ligger inde med en 650l beholder med 2 spiraler, dog har jeg andetsteds i dette forum ladet mig fortælle at det nok kun ville kunne bidrage til mine 50m2 gulvvarme, medmindre vi har højsommer. En anden mulighed er at investere i en luft/vand varmepumpe også bruge overskudsstrømmen fra solpanelerene til varmepumpen, men heller ikke ideelt til opvarmning af brugsvand. Så jeg er kommet til at tænke på, hvad koster det egentlig at holde baxi'en kørende i træpiller om sommeren. Det er der formentlig ikke andre end mig selv der kan give et endegyldigt svar på, for det kommer jo helt an på mit forbrug. Det er bare ikke helt nemt at regne ud, for jeg har automat påfyldning, er der nogen der ved hvor meget den tager ind på en påfyldning, for den bliver jo da ikke fyldt op. Men jeg kan se på mit elregnskab at jeg bruger 200KW strøm mere om måneden når fyret er slukket, til varmt vand, end når fyret kører. så det kunne jo være sjovt at regne lidt på hvor meget det koster at have fyret kørende i stedet for sommeren igennem, frem for at investere i yderlige energisparende tiltag med dårlig tilbagebetalingstid, også bare nøjes med et solpanel der svare til mit forbrug.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Flyball »

jhjorsal » 16 May 2012, 17:52 skrev:Jeg står og er nææææsten klar til at ordre et solcelleanlæg, jeg kan dog ikke blive enig med mig selv om størrelsen, problemet er for mig, ligesom de fleste andre med pillefyr, at jeg mangler lidt komfortvarme på badeværelset og varmt vand i VVB om sommeren. En overvejelse var at lave et solvarmesystem, da jeg ligger inde med en 650l beholder med 2 spiraler, dog har jeg andetsteds i dette forum ladet mig fortælle at det nok kun ville kunne bidrage til mine 50m2 gulvvarme, medmindre vi har højsommer. En anden mulighed er at investere i en luft/vand varmepumpe også bruge overskudsstrømmen fra solpanelerene til varmepumpen, men heller ikke ideelt til opvarmning af brugsvand. Så jeg er kommet til at tænke på, hvad koster det egentlig at holde baxi'en kørende i træpiller om sommeren. Det er der formentlig ikke andre end mig selv der kan give et endegyldigt svar på, for det kommer jo helt an på mit forbrug. Det er bare ikke helt nemt at regne ud, for jeg har automat påfyldning, er der nogen der ved hvor meget den tager ind på en påfyldning, for den bliver jo da ikke fyldt op. Men jeg kan se på mit elregnskab at jeg bruger 200KW strøm mere om måneden når fyret er slukket, til varmt vand, end når fyret kører. så det kunne jo være sjovt at regne lidt på hvor meget det koster at have fyret kørende i stedet for sommeren igennem, frem for at investere i yderlige energisparende tiltag med dårlig tilbagebetalingstid, også bare nøjes med et solpanel der svare til mit forbrug.
Jeg ville ikke lade fyet køre, det koster dig ca 400 kr om måneden med el-patronen og det er kun ca 13 sække piller, det er ikke meget og du slipper for al besværet. Jeg ville ikke gøre det, sæt et par celler ekstra op, til at dække el-forbruget, det er nemt :) OMHO


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Jobak »

Hej
Jeg har i flere år haft samme spekulationer som dig. Om sommeren skal den opvarme brugsvand + gulvvarme i badeværelse. Vi har en 110ltr. VVB.
Jeg gør flg. Når jeg kommer hjem mellem 16.30 & 17.30 kører jeg en håndfuld piller frem i fyret hælder noget tændvæske på og ild til. Lukker lågen og lader den kører i 2-3 timer. Så slukker jeg den. Der er fint varmt vand til 2xbad næste morgen og gulvet er lunt. Det kan sgu ikke gøres billigere. Hvis kedlen ikke kan holde til det, er det en lorte kedel, det må tiden jo vise, har foreløbig gjort det i 3 år om sommeren. Jeg har ej heller plads til noget solvarme/buffertank og lign.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal »

Flyball » 16 May 2012, 18:27 skrev: Jeg ville ikke lade fyet køre, det koster dig ca 400 kr om måneden med el-patronen og det er kun ca 13 sække piller, det er ikke meget og du slipper for al besværet. Jeg ville ikke gøre det, sæt et par celler ekstra op, til at dække el-forbruget, det er nemt :) OMHO :great:

Der var jeg også på vej henad men det giver mig jo ikke komfort varme på badeværelset og i vaskerummet, også er der bare ingenting der tørre. Det er ikke fordi jeg er bange for kolde tær, sidste efterår trak jeg den så længe at jeg fik mug på fliserene. Jeg har en anden tråd kørende her viewtopic.php?f=189&t=14354 på alternativer til at lade fyret kører
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal »

Jobak » 16 May 2012, 19:29 skrev:Hej Jeg har i flere år haft samme spekulationer som dig. Om sommeren skal den opvarme brugsvand + gulvvarme i badeværelse. Vi har en 110ltr. VVB. Jeg gør flg. Når jeg kommer hjem mellem 16.30 & 17.30 kører jeg en håndfuld piller frem i fyret hælder noget tændvæske på og ild til. Lukker lågen og lader den kører i 2-3 timer. Så slukker jeg den. Der er fint varmt vand til 2xbad næste morgen og gulvet er lunt. Det kan sgu ikke gøres billigere. Hvis kedlen ikke kan holde til det, er det en lorte kedel, det må tiden jo vise, har foreløbig gjort det i 3 år om sommeren. Jeg har ej heller plads til noget solvarme/buffertank og lign.


Ja det var selvføgelig også en måde at løse problemet på, har du noget automatik til at slukke eller ? og jeg ville nok være træt af mig selv hver gang jeg stod ude foran bruseren og måtte konstatere at vandet var pisse koldt fordi jeg havde glemt at tænde op.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Bubbii
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Bubbii »

Hej

Jeg havde her midt i April, haft gang i Baxien MH 1,5 i 1 år og jeg har fyret hele sommeren igennem sidste år, og må sige der har været meget lidt bøvl i at fyre sommeren over, jeg har så også iltstyring monteret. Jeg har i alt brugt 8150 kg på det 1. år, som en lille lede tråd kan jeg fortælle hvor mange sække jeg har brugt fra Maj til og med september:
Maj = 28 stk, Juni = 33 stk, Juli = 25 stk, August = 33 stk, September = 33 stk a 16 kilo
Sidste sommer var jo ikke specielt varm så til tider havde vi også varme på radiatorene, udover VVB
-Jeg opvarmer 238 kvm hus i 2 plan fra 1906 næsten 3 m til loftet med en middel isoleringsgrad, 2 voksne, 2 småbørn, Temp. 23-25 grader over det hele

- Håber du fik en lille idé om hvor meget det måske kan tage :great:
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal »

Dine data minder meget om mine dog er mit forbrug lidt større tror jeg nok, det er lidt svært at vudere når man får 6T i siloen af gangen. Jeg fik dog fyldt op sidste gang mellem jul og nytår, og min umiddelbare vudering, ved at banke på siden af siloen, er at der er 1-1½ T tilbage. Jeg har også iltstyring. Jeg lavede engang en tæller af noget fra en cykelcomputer og et låg fra en metalmalerspand med nogle magneter på som sad på akslen til fremføring, men så løb den tør for batterier, og jeg havde også svært ved at finde en ensartet mængde pr km den kørte, så den ide døde lidt. derfor kunne det være rart at vide hvor meget der kom i magasinet hver gang automatikken fyldte op. men med de data du har er det vel ca 800,- i måneden for de omtalte måneder, alt efter hvad du giver for piller. Det kunne jo også være jeg skulle se om jeg kunne få liv i min tæller igen, også prøve at måle når det engang bliver sommer, jeg må indrømme at jeg helt imod sædvane ikke har slukket fyret endnu, jeg syntes det blæser hele tiden og er skide koldt. Jeg har bare brug for en indikering nu hvis jeg skal have bestilt en solcelleanlæg inden sommeren er over.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af thy »

jeg kommer normalt ned på 8-10kilo om sommern per dag
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal »

Har du den også kørende hele sommeren Thy ? det troede jeg da slet ikke om dig.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af thy »

jhjorsal » 16 May 2012, 22:29 skrev:Har du den også kørende hele sommeren Thy ? det troede jeg da slet ikke om dig.
tja.. har faktisk ikke en elpatron så... den kører bare i gennem :great: :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar