Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beregning af ydelse

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Beregning af ydelse

Indlæg af noller » 15 maj 2012 10:38

For at regne på det er vi nødt til at have noget håndfast og det er træpiller ikke ligefrem der kan forkomme smuld hvilket baxi er totalt ligeglad med.Det vi skal have fat i er mængde så det må være hvor lang tid sneglen kører der fortæller os mængden. Den eneste måde er at starte sneglen, afveje hvad den har spyttet ud i brændkammeret. :great:


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Beregning af ydelse

Indlæg af noller » 15 maj 2012 11:10

Man kunne jo veje træpillerne af inden man propper dem i magasinet og se hvad forbruget vil være når magasinet er tom, og på den måde regne tilbage, eks. en uge= 7 dg.x24timer= 168 timer. På den måde er der taget højde for vind og vejr. :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Beregning af ydelse

Indlæg af Bigfoot » 15 maj 2012 11:58

den nemmeste måde er klart med en kamstrup.... det har jeg gjort. (de kan fås billigere end 4500 kr... meget billigere. Man skal bare give sig tid til at søge de rette steder, og tale med de rette mennesker)

og jeg må allerede nu afsløre.... man bliver ked af det. :( :( :(
Pillerne lever ikke op til det de påstår, ihvertfald ikke stampemøllen, for så har mit fyr kun en virkningsgrad på 70% Men taster jeg en brændværdi ind på de 4,3 kW som alle andre ligger på, så passer det med ca 90% igen. Og selv ikke engang det er godt, for ens kedel er jo heller ikke optimal hele tiden. Så man bliver sku lidt ked af det, men pyt, gadgets er altid sjove at have. icon_cheesygrin.gif

Men en kamstrup er god til at vise den nuværende ydelse, og med iltstyring og en perfekt trimmet styring med hjælp fra Thy, så kan man faktisk få den ned og køre en så lav ydelse, at kamstruppen viser 0,8KW ydelse. Det er selvfølgelig taget ud fra at kedlen har en effektivitet på ca 90%, så er den egentlig drift omkring 1KW ca. Ifølge baxi kan det ikke lade sig gøre icon_cheesygrin.gif
Men du får jo det egentlig energiudvinding at vide med en kamstrup, og man sørger bare altid for at fylde tanken helt, så ved man jo hvor mange kg man fylder på, og kan på den måde lave mellemregninger i sit forbrug og se hvordan det ligger, og ydelsen....

at regne det ud over givne dage, med antal kg og sådan, er kun vejledende. For der er ikke set på effektivitet på det. Kun forbrug. Altså får du ikke noget af ydelsen ud af det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

skad
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 nov 2011 18:16

Beregning af ydelse

Indlæg af skad » 12 jan 2013 10:15

den rigtige formel er flow i liter x 4,19 x temp. forskel : 3600


Besvar