Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr,hjælp til at vælge

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
sørenh
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21 jun 2011 16:26
Mit fyr: Scotte opop 20kW
Areal: 230 kvm
Brændsel: Ystad 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ca. 45 kg
Årligt forbrug: ca. 9 ton

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af sørenh » 22 mar 2012 16:56

Hej.. Jeg vil ikke gøre mig klog på hvilket fyr du skal købe, men kan fortælle at mit Scotte fyr har kørt uden fejl. Har haft det installeret siden start november sidste år.

Jeg undersøgte en del før jeg valgte mit fyr, det skal siges, men det jeg så ikke undersøgte i min uvidenhed, var hvordan det daglige vedligehold er på et pillefyr. Kan kun fortælle om erfaringerne fra mit eget selvfølgelig.
Det overrasker mig lidt hvor beskidt det er at ha et pillefyr. Jeg er kommet frem til at fyret skal rengøres ca. hver 14 dag. Det er set ud fra virkningsgraden, som i mit tilfælde bliver faldende efter de ca. 14 dages drift. Bruger en times tid på rengøringen, som kræver en lidt adræt kropsbygning. Man skal ned og ligge for at få bundplade ud, så faldrester også kan komme ud, nu man er i gang. Det er mega beskidt og støver meget.

Når det så er sagt, er det jo meget hyggeligt at "nusse" om fyret, hvor dumt det end lyder, mennn pengene hænger heller ikke på træerne. Vigtigt aspekt... Min ejendom har energimærkning G og beregnet til ca 6000 liter olie i varme om året. Det er altså 65000 kr eller derover!! Som mit forbrug ser ud på pillefyret nu, kan jeg sjusse mig frem til et årsforbrug på under 25000 kr. Så er det måske okay at ligge lidt arbejde og snavset fingre ind i regnskabet, når man har tankerne på at anskaffe sig et pillefyr...

Scotten er billig i anskaffelse, billig i reservedele, god software til pc for indregulering, mange at dele erfaringer med og support på dansk :great:
______________________________________________________________
Mvh
Søren

Citat af A.J.P Tayler - Hvis mennesker skal respektere hinanden for, hvad de er, må de holde op med respektere hinanden for, hvad de har.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af Havmand » 22 mar 2012 17:00

1 time på rengøring.... Dét var langtid ifht. Hvad jeg har hørt de garvede bruger...
Jeg syntes at kunne huske en bruger herinde som brugte 10 minutter hver 14. Dag på at rengøre banditten.

Nu skal det nævnes at jeg ikke har scotte, men blot et kedeligt brændefyr... Som tager 3 minutter at rense en gang om ugen...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af triumph » 22 mar 2012 17:05

Jeg bruge nok 15-20 minutter på rengøring hver måned, og 5 min på at tømme aske hver 14 dag
men nu ligger jeg heller ikke og forsøger at tømme det bagerste kammer. det der falder ud, kommer ud. det resterende bliver liggende

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af Havmand » 22 mar 2012 17:11

triumph » 22 Mar 2012, 17:05 skrev:Jeg bruge nok 15-20 minutter på rengøring hver måned, og 5 min på at tømme aske hver 14 dag
men nu ligger jeg heller ikke og forsøger at tømme det bagerste kammer. det der falder ud, kommer ud. det resterende bliver liggende
Det lyder straks mere tiltalende :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
sørenh
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21 jun 2011 16:26
Mit fyr: Scotte opop 20kW
Areal: 230 kvm
Brændsel: Ystad 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ca. 45 kg
Årligt forbrug: ca. 9 ton

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af sørenh » 22 mar 2012 17:21

Griner.. Jeg er nok af den finurlige type. Måske et overkill at lave den grundige rengøring HVER gang, det vil jeg tænke over...

Jeg vil mene den "hurtige" rengøring tager små 20 min.

Men ligesom vi er mange typer mennesker, så er vi også mange der har forskellige holdninger om grundighed.
______________________________________________________________
Mvh
Søren

Citat af A.J.P Tayler - Hvis mennesker skal respektere hinanden for, hvad de er, må de holde op med respektere hinanden for, hvad de har.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af Kruse » 22 mar 2012 21:11

På mit arbejde er der blevet sat en baxi TPK på 2 ejendomme, de er ved at have kørt 1 1/2 måned og der har ikke været nogle problemer.
Den har 2 ydelse trin, høj og lav, laver den mere varme end der aftages i lav slukker den, og starter så op igen når temp. er faldet f.eks. 10 grader (kan stilles). Det vil selvføldigt give nogle starter ved lavt forbrug, da lav drift er ca 6 kw, men da det er en ret tung kedel med en del vand i, er der laret en del enegi i kedlen og synes ikke det ser ud til at give problemer.
Den helt store fordel ved kedlen, den er nem at gøre ren, hiv i et håndtag og asken ligger i bunden. En askesuger ville nok være en fordel da lågen sidder 10- 20 cm over bunden, men der kan ligge en god stak i den.
Vis vvb sidder på eget kreds kan den køre varmt vands styring og kun lave vv om sommeren
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af triumph » 23 mar 2012 08:40

Ligemeget hvor god baxien er, så tror jeg ikke at det er en god ide at indstallere 24 kw til 150 m2, slet ikke hvis minimum last er 6 kw. Det er jo det der bruges en vinterdag

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af Flemming DJ » 23 mar 2012 11:34

Havmand » 22 Mar 2012, 11:37 skrev: Det lyder næsten som om Flemming har lidt problemer icon_cheesygrin.gif
Hæhæ... mjah, der er jo ingen grund til at opfylde skorstensfejerens krav fra brandsynet, hvis de er faldet ud af den nye BTV. Især, hvis de virker lidt overflødige (læs: friskluftsventil til det fri i en i forvejen pivutæt bygning. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Pillefyr,hjælp til at vælge

Indlæg af Havmand » 23 mar 2012 11:54

Flemming DJ » 23 Mar 2012, 11:34 skrev: Hæhæ... mjah, der er jo ingen grund til at opfylde skorstensfejerens krav fra brandsynet, hvis de er faldet ud af den nye BTV. Især, hvis de virker lidt overflødige (læs: friskluftsventil til det fri i en i forvejen pivutæt bygning. :wink:
Fair nok... Latterligt krav fra fejer, men der skal jo være friskluftindtag...
Og ja... I et nybygget hus ville jeg lave det, men er huset fra før 1960 er MIN påstand at det er totalt til grin med desideret friskluftindtag...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Besvar