Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slår røg ned når det blæser

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Pedersen1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 apr 2011 19:08

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Pedersen1 » 25 feb 2012 19:27

Hej Stokerpro.

Jeg har mig en baxi 1.5 ,og er også ret ny i faget, når fyret kører på 30 % har jeg skorstens temp målt i røgrør på ca 100 g. Synes ikke jeg har problemer med løbesod - men når holder pause slår den røg ned i fyret . har ca 5 m Stålskorsten på . Hvad kan man gøre for at undgå det. da det er rigtig træls når man går i fyrrummet.

Hvis i skal bruge mere info om instillinger . skriv endelig.

håber på hjælp
På forhold tak.


levi

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af levi » 25 feb 2012 19:31

Pedersen1 » 25 Feb 2012, 19:27 skrev:Hej Stokerpro.

Jeg har mig en baxi 1.5 ,og er også ret ny i faget, når fyret kører på 30 % har jeg skorstens temp målt i røgrør på ca 100 g. Synes ikke jeg har problemer med løbesod - men når holder pause slår den røg ned i fyret . har ca 5 m Stålskorsten på . Hvad kan man gøre for at undgå det. da det er rigtig træls når man går i fyrrummet.

Hvis i skal bruge mere info om instillinger . skriv endelig.

håber på hjælp
På forhold tak.
Du mangler vist en trækstabilisator i skorstenen :great:

lava
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 15 apr 2010 22:33
Mit fyr: 16 kw scotte+opop kedel
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 5,5-6
Geografisk sted: Skærbæk Sydjylland

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af lava » 25 feb 2012 22:43

En trækstabilisator hjælper da ikke på røgnedslag....?? da vil jeg da mene at man skal bruge en ASPIROTORHÆTTE

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Zarge » 25 feb 2012 22:50

Mon ikke levi har lidt ret... Når fyret lukker ned, så er det ingen luft tilførsel til skorstenen som holder luftstrømmen op af igang, det vil en trækstabilisator måske kunne hjælpe på...
Under alle omstændigheder, hvis han ingen har, så vil det sikkert være en go investering, så hvis det viser sig at det ikke løser problemet vil det ikke vær spildt... Så kan han altid købe snoretoppen hvis det bliver nødvendigt, den er jo også noget dyrere...

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af hahomi » 26 feb 2012 00:04

Jeg havde samme problem og det blev afhjulpet med en Aspirotor. Fungerer nærmest perfekt sammen med trækstabilisator.
Vælg dine kampe med omhu.


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Mike N » 26 feb 2012 07:27

Er det ikke noget med at der ikke er træk nok/ opdrift i skorstenen??
Enten er den for kort i forhold til vejrforholdene/bygninger osv. som gør at trækket ikke er stort nok når røgen bliver kold.

En trækstabilistator er alt pengene værd når vi snakker effektiv skorstenstræk, men det er vel mest når der er for lidt træk. Men det skulle ikke undre mig om den ikke også kan hjælpe i din situation.

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af mrjyden » 26 feb 2012 07:50

Trækstabilisator er en god ting men hvordan har du lagt mærke til om det slåer ned hele tiden når du pause fyre eller om det når der blæser meget og om det er fra en bestemt vindretning boer du i bakke områder kan der dannes små vind der slåer ned evt byget par meter mere på skorsten kan måske afhjælpe problemmer men prøv da med en trækstablisator første det ereænrigtigt god ting

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Flyball » 26 feb 2012 08:42

Nu mangler der jo lidt mere info om dit fyr og hvad det opvarmer, som du selv skriver. Men generelt så bør en lille baxi MH ikke pausefyre om vinteren (og det bør undgåes mest muligt om sommeren). Så du skal nok kigge lidt på dine indstillinger i første omgang, dernæst så er trækstabilisator et must, som også er nævnt af andre !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af vinther2 » 26 feb 2012 09:14

Det kunne godt tyde på at du har for lidt træk i skorstenen. Vi har haft nøjagtig samme problem med vores brændeovn m. stålskorsten. Når vinden var i et bestemt hjørne (nord) fik vi røgnedslag og der var intet træk i skorstenen. Til gengæld nåede vi 2 gange at få så meget røg i stuen at alt måtte fjernes og rengøres,- og ufarligt er det heller ikke! Vi prøvede diverse røgvendere og "snurrebasser" monteret på toppen af stålskorstenen,- intet hjalp! Så en dag faldt jeg over en side på internettet fra et firma som hedder Exhausto som omtalte røgsugere til skorstene. Noget skulle der gøres så jeg bestilte sådan en og fik den monteret sammen med en styreboks i stuen så man kan regulere hastigheden. Nu var endelig problemet løst! I dag hedder de EXODRAFT men er de samme,- du skal bare sørge for at det skal være med vertikalt afkast (opad) og ikke horisontalt, det var den første vi havde og den kunne ikke følge med i kraftig blæst. Glemte lige at fortælle at vi i samme forbindelse tog en del sektioner af stålskorstenen da den jo nu ikke behøvede at være så høj mere. Sammen med en trækstabilator må det her være den optimale løsning for et konstant træk i skorstenen,- og uden røgnedslag.

vikingpeter01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 feb 2012 00:02

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af vikingpeter01 » 26 feb 2012 10:53

Jeg har også en BAXI. Den kører i bedste tilfælde nogenlunde. Men den har gentagne gange slået tilbage og aktiveret slukningsmekanikken. BAXIs egen tekniker har kigget på det og justeret, og så kører det fint nogle dage, inden fyret slukker sig selv igen. Nu har jeg snakket med en skorstensfejer, som mener, at min skorsten, som er over 8 m høj, har for stor lysning. Luften deri bliver simpelt hen ikke varm nok, så nu får jeg en stålkerne i, som har samme diameter som udgangsrøret fra fyret. Det skulle afhjælpe problemet. Jeg vender tilbage, når vi har set, hvad der sker.


Besvar