Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slår røg ned når det blæser

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Mike N » 27 feb 2012 13:36

Isokern anbefaler da stadig at skorstenen kommer over rygningen.
Det er vel stadig med til at give et bedre træk jo mere frit den står og jo højere.
Og slår det ned i fyret er det vel fordi at trækket er mindre end trykket udenfor. Så luften har nemmere ved at komme ned gennem skorstenen fremfor op.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af noller » 27 feb 2012 13:48

Mike N » 27 Feb 2012, 13:36 skrev:Isokern anbefaler da stadig at skorstenen kommer over rygningen.
Det er vel stadig med til at give et bedre træk jo mere frit den står og jo højere.
Og slår det ned i fyret er det vel fordi at trækket er mindre end trykket udenfor. Så luften har nemmere ved at komme ned gennem skorstenen fremfor op.
Fri af tagryg helt afgjort kunne godt forstille mig meget turbolens med blæst hen over rygning. posting.php?mode=quote&f=22&p=141035#

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Albert » 27 feb 2012 18:41

Spurgte man en skorstensfejer for 30 år siden hvor højt skorsten skulle over tagryg,var svaret 80 cm.og spurgte man hvorfor,var svaret,pga. brandfaren.
Spørger man fejeren i dag er svaret,det må du selv om.

Det var egentlig kun det mit tidligere indlæg skulle belyse.

lava
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 15 apr 2010 22:33
Mit fyr: 16 kw scotte+opop kedel
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 5,5-6
Geografisk sted: Skærbæk Sydjylland

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af lava » 27 feb 2012 19:17

Jeg har selv det samme problem med min skorsten og ja jeg HAR TRÆKSTABILISATOR :shock: som ikke hjælper en skid på røgnedslag, da den er så smart kunstrueret at balanceklappen lukker hvis røgen slår ned....skorstenen står 3 meter fra en bygning som er 1,5 meter højer end skorstenen og når vinden kommer fra en bestemt retning slår røgen ned når stokeren går i pause...men min nabo hvis hus er 90%identisk med mit, hans skorsten er over tagrygningen og han har bedre skorstenstræk og røgen slår aldrig ned hos ham...så ud fra det må man da konkludereat det er en fordel at skorstenen er over tagrygningen.

Pedersen1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 apr 2011 19:08

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Pedersen1 » 27 feb 2012 22:26

Tak for tallene Thy - jeg har prøvet at rette tallene på fyret her til aften - samt renset røgføler , samt resten af fyret - så må vi prøve og se om det kører bedre :) .

Kunne godt være man skulle prøve at finde et rør man kunne prøve at forlænge skorstenen med midl. for at se om det hjælper at komme over taget . Skorstenen kommer op lige ved siden af en skotrende - så der kan også rigtig dannes turbolens ved den hvis vinden er uheldig på den . Hvis man skal montere en trækstabilisator på skorstenen kræver det vel en form for t-styk eller noget som man kan sætte den i ?

Hvis jeg er hjemme inden det bliver mørkt imorgen prøver jeg lige at tage lidt billeder af skorstensplacering - samt fyr osv :) .


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af John Skov Jensen » 27 feb 2012 22:27

At begynde at montere røgsuger på skorstenen for at undgå problemer med røgnedslag må også siges at være symptombehandling. At lave skorstenen høj nok til at sikre korrekt træk er det eneste rigtige.
Ang elektrisk røgsuger, sådan en Exhausto napper altså 100w under drift, og den skal altid være tændt når der fyres. Jeg havde en på min egen skorsten da jeg brugte min finske masseovn som primær varmekilde. Men den er pillet af sammen med den dyre styring der også skal bruges til røgsugeren.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Slår røg ned når det blæser

Indlæg af Kruse » 28 feb 2012 17:06

Trækstabilisator kan også monteres på røgrør, der skal bare skæres et hul så monters. Man kan få nogen til bestemte rør størelser og nogen der er universale som man tilpasser til røret.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar