Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 10 feb 2012 22:48

Hej i forummet...
her i slutningen af efteråret valgte jeg at skifte vores gamle og alt for store olie kedel ud med et pillefyr...

jeg havde egentlig bestemt mig for et scotte fyr på 16 kw, men da leveringstiden på sådan en, var alt for lang (ca 2 - 3 mdr) valgte jeg et baxi tpk 24...

Det har egentlig også kørt uden de store problemer... der er kun rettet en smule i fabriks instilningerne... dog har den så kørt med start og stop, da den producerede mere varme end jeg brugte....

men nu, efter at kulden er kommet for alvor, er der sket ting og sager i fyrrummet...

pludselig steg mit forbrug markant, og fyret slukkede sjældent... men ikke nok med det, så kom der meget mere aske, og en stor del af den, viste sig at være gløder fra brænderen som triller ud af kammeret og ned... hvor efter gløden kvæles af ilt mangel... når jeg så renser for aske bliver spanden pludselig meget varm og lyser rødt.. altså alle de små stykker som ikke kunne brænde færdigt nede i kedlen tændes nu op stille og roligt...

Det giver jo et stort varme tab.. og det er løsningen her til jeg er på jagt efter... ?

lidt om huset og fyret...

huset er et ældre nedlagt landbrug med ca. 200 kvm i under etage og ca. 150 kvm på 1.sal...
1.sal fyres der kun i, hver anden week, da jeg har weekend børn som har 1.salen for dem selv..
så i det daglige er det kun de 200 kvm der fyres i...
væggene er isoleret, men gulvet er ikke...
enkelte vinduer er skiftet men mange er gamle 1 lags vinduer... fer der dog fortsats glas på de fleste..
der er ikke isoleret mellem etagerne...
1.salen er isoleret med efter nøje gennemgang må jeg indrømme at det skal gøres bedre..
vil tro der er ca. 100mm hele vejen rundt og enkelte helligdage, samt det store gulv i skunken er ej isoleret...

fyret...

Baxi TPK 24 komplet pakke med silo og scanpell brænder...
fyret står uden for huset i en lade.
det er et 2 strengs andlæg hvori der også er installeret vvb.. Der er dog ikke nogen vvb styring på, vores vvb får varme fra samme streng som radiatorene gør, og vores vvb er også installeret i huset og ikke sammen med fyret.

håber at nogle her inde magter at læse dette lange indlæg og måske har en ide til problemet...

Det skal lige siges at jeg har kørt med de samme piller hele tiden... Ystad piller fra sverige...


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af john m » 11 feb 2012 07:45

Jeg kender ikke denne pillebrænder, men jeg vil tro den
skal have lidt mindre piller i høj drift.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 11 feb 2012 12:27

Hej John...

Altså umidelbart er det ikke problemet.. kammeret er ikke overfyldt, og det samme sker også i lav drift... og her kan jeg ikke skrue den længere ned...

som jeg ser problemet er det at der er for meget vind i brænderen.. ja jeg kunne jo selvfølgelig skrue ned for blæseren, men så kvæler jeg jo også flammen... :-(

Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 11 feb 2012 14:42

Jeg har lige et tillægs spørgsmål...

kan det være fordi der er for stort sug fra skorstenen ?

efter nærmere eftertanke, kan jeg nemlig huske at jeg tætnede mine afgangsrør, da jeg opserverede at der blev suget falsk luft med...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af MichaelK » 11 feb 2012 15:35

Et for stort sug i skorstenen, kan jo "trække" varmen for hurtigt gennem fyret.
Det giver højere pilleforbrug, højere røggastemperatur, og gør det besværligt
for styringen at opretholde en fornuftig forbrænding. Så ja, dine problemer kan
godt skyldes et for stort sug i skorstenen.

Løsning ligger da umiddelbart lige for. Du skal få monteret en trækstabilisator
i skorstenen, eller på røgrøret, eller hvor det nu passer bedst? (men den skal
sidde i fyrrummet!) Har Du allerede en monteret, så kunne man overveje, om
der var brug for een mere? Det er set før, at een ikke var nok.




mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 11 feb 2012 22:34

Hej Bacce
Hvad står din blæsevædi og pillemængde i høj? TPK 24 med Scanpell er lidt problematisk at indstille, men flammereglerne gælder også her. Om trækket fra stammer fra blæseren eller skorstenen er hip som hap bortset hvis skorstenstrækket ændre sig afhængig af vejret. Hvis skorstenstrækket er vejrafhængig kræver det en træk stabelisator.
Min erfaring er at pillerne gløder ud bunden af kedlen når de er blevet små og lette. Jeg har været nød til at etablere begrænsning af indsugningshullet til blæseren for at få de rette forhold til flamme og varme. Efter justeringen har kedlen fungeret fint.

Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 11 feb 2012 23:21

Til stokerkim...

Jeg har netop i dag, sat den tilbage til standart instilningerne.. Det har kørt fornuftigt før, så jeg har i dag, fjernet den tætning jeg har lagt om røg rørene og så sat forbrændingen tilbage til standart.
altså 30% / 40% i lav og 60% / 70% i høj. (piller% / luft% )
i går var instilningerne sat til 45% / 55% i lav og 70% / 85% i høj.

Det var egentlig sat sådan for at få fyret til at slukke lidt ofte og så satte jeg blæseren til at køre i 4 min efter udbrænding.. Det gjorde da at asken blev en smule finere.. men langt fra godt nok...

efter at have fjernet tætningen omkring røg røret og sat forbruget tilbage til standart har jeg opserveret at kedlen igen kan følge med, også selvom jeg har hævet kedel temp. fra 65 grader til 70 grader...
Det kunne den heller ikke før... Der lå den og legede imellem høj og lav...

det med hvor meget træk der skal være og ikke være, samt hvad der gør at trækket er stort eller lille, ved jeg desværre ikke så meget om... men jeg har en muret skorsten som ca. er 6m høj...

med hensyn til røg temp. har jeg en ide om at den er temmelig høj (her ved jeg så heller ikke hvad den bør være) men i dag, holdte jeg om røg røret med arbejdshandsker. og fik meget hurtigt meget varme om fingrene...
Det er handsker som er brænd hæmmende og som jeg normalt bruger på arbejde og de skal kunne tåle meget hård varme da vi tit og ofte roder med ting der er op til 400 grader...

stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af stokerkim » 22 feb 2012 19:48

Hej Bacce
Jeg har en skorten på 3 meter og jeg har været nød til at begrænse indblæsningen ved ventilateren på Scanpell for at få en rolig forbrændning at pillerne. Jeg er ikke tilfreds med den måde styringen på Scanpell er lavet på med hensyn til mindsteværdier. Det er der gjort opmærksom på men jeg må rykke for et svar hos Baxi. I en tidligere model var det muligt at sænke mindsteværdien for blæseren til 20%. Det har jeg opnået ved at spærre for blæserens indsugning. Når din skorsten er højere end min -6 meter- så vil suget også være det kraftigere. Det gør det så værre hvis kedlen ikke formår at køle røgen ned og temperaturen dermed stiger i skorstenen. suget i skorstene er direkte afhængig af røgtemperatur og skorstenshøjde.
Men tilbage til hvad der kan gøres: (mine forslag øjelægger ikke kedlen eller brænderen men jeg tror ikke Baxi vil vedkende sig forslaget)
1 stop pillebrænderen, fjern stik og skærm over brænder. Dæk åbningen af ventilatoren 50% af insugningshullet. Monter stikket til brænderen og genstart brænderen. Observer om flammen er gul og synlig ud af brænderen. Hvis flammen efter en tid 10 minutter stadig hvid og væsende så skal der dækkes lidt mere af indtil flammen er gul. Når der er styr på flammen i lav indstilling så kan skærmen monteres igen(kræver stop af fyr) og indstillinger for høj skal laves.
2 Her er kan al regulering ske fra displayet. Mit forslag er at fastholde pillermængden og styre luftmængden. Luftmængden skal formodentlig øges. Igen iagtag flammens karakter. Gul -IKKE hvid(for meget luft) -IKKE orange/sodende(for lidt luft). Når du tror du har nogle brugbare værdier så lad fyret køre til næste dag. Da kan du se om asken er mørkegrå(rigtig) lysegrå(for meget luft) eller sort(for lidt luft). Det er omstædeligt og det ville være meget nemere hvis parametrene va mere åbne fra starten fra Baxi men de er nok bange for reklamationer med mere.

Med venlig hilsen Stokerkim

Bacce
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af Bacce » 23 feb 2012 15:50

Hej Stokerkim...

Super indlæg.... :-) dog er mit problem ikke for meget luft...
Jeg ved ik om du har set det, men der er kommet en ny manual man kan downloade på baxi's hjemmeside...
I den nye version er det også beskrevet hvordan den skal indstilles, med målinger af "o2" og til dem der ikke har sådan en måler, så hvordan kedlen skal se ud, når blandingen med ilt står korrekt...
lige p.t. har jeg ikke en "o2" måler, men ved at fifle mig frem har jeg fundet et nivo, hvor det ser ud til at den nu står rigtigt...
Jeg har i lav blus, måtte skruge ned for pillemængden og i høj blus skrue op for blæseren.. altså i grove træk give den mere luft at leve af...
Det har gjort kedlen dejlig ren, men har dog stadig problemet med ikke "helt" udbrændte piller.
så problemet er nok snarer at for at opnå den rigtige mængde luft skal der skrues op for luften, men det giver så bare problemet med for meget vind i brænderen så pillerne vælter ud over kanten..
i dag har jeg så gjort nye tiltag for at løse problemet.

1. jeg ha installeret træk stabilisator.
2. jeg har lagt et stykke ståltråd ind under brænder skålen, så den ikke slutter helt tæt længere ude ved spidsen....
Det kan måske gøre at noget af luften måske render under flammen og derved måske ikke giver så meget blæs og / eller måske føder mine gløder i bunden af kedlen med ilt også...

Det er som sagt lige sat op, så må vente et par dage med et resultat...

Dog skal det siges at træk stabilisatoren virkelig manglede.. Den er virkelig kommet på overarbejde lige fra starten, så det er helt klart at den var nødvendig...

steen58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 feb 2011 19:37
Mit fyr: tPk 24 m.scanpillerbrænder
Areal: 160
Brændsel: træpiller fra Stark
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 20-25 kg
Geografisk sted: Bjerringbro
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med Baxi TPK 24

Indlæg af steen58 » 27 feb 2012 19:35

Hej alle i forum.Lige et spørsmål ang.baxi tpk 24 hvor tit skal den rengøres i brænder med et døgn forbrug på ca 30 kg


Besvar