Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multiheat 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
gambibjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 aug 2007 23:26
Mit fyr: Ikke udfyldt

Multiheat 2,5

Indlæg af gambibjn » 03 aug 2007 23:50

Hej alle jeg er den nye stolte ejer af et ældre brugt multiheat 2,5. kæresten og jeg ville have købt nyt benekov til vores nykøbte hus, men i sidte ende var budgettet ikke til det og det endte så med at det var billigere at købe brugt.
Jeg syntes jeg havde læst mange indlæg på nettet om baxi/pasat og lignende, jeg har enda haft fat i baxi for at høre om der var noget at være bange for i forhold til et nyt fyr og fik at vide at der ikke var noget at frygte, hvis fyret havde været passet.
Men det var så først nu på dette forum jeg fandt indlæg om at ældre multiheat fyr revner ved blæseboxen og så bliver utætte...det vidste jeg sgu ikke de kunne efter kun 6 år.
Men det lyder som om det primært er 1,5'erne der gør det, eller skal jeg også være urolig for mit nye pille monster??? for tanken om en forestående smederegning på 10k. får mit køb til at virke lidt tamt, selvom der stadig er sparet nogle penge.

fyret har kørt med blandesløjfe så der har været en retur på de 60 til 80 grader og inden køb, så jeg også at trykket i varme systemet var som det skulle.

Sidste år installerede vi 2 nye brændeovne og vil derfor kun bruge fyret i de koldeste måneder resten af tiden køre vi på brænde og elvandvarmer.

men verdenen med pillefyr er helt ny, så råd fra garvede pillefolk er meget værdsat!

På forhånd tak for jeres råd!

MVH Bjørn.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 04 aug 2007 11:06

tillykke med baxien...

har kun set problemet her inde med 1.5 ern....
men har før hørt om en utæt 2.5er men det var en svejsning der bare skulle svejses om

nu ved jeg ikke hvad du har givet for baxien (omder er plads til en ny kedel hvis det skulle ske noget) det er jo samme styring der er blevet opdateret lidt siden starten så med en chip til ca 300 er styringen som de nye i dag... så alt i alt har du et godt fyr...

er det med iltstyring eller den kører uden....

Jeg tror du bliver glad for baxien... :D
kommer det til at drille med at få den til at køre optimalt er det jo bare at spørge på forumet så svarer vi det bedste vi kan...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

gambibjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 aug 2007 23:26
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af gambibjn » 04 aug 2007 11:32

Hej igen og tak for det hurtige svar :D Den er uden iltstyring, men det ender jo nok med den får det på et tidspunkt! men til at starte med vil vi kun kører med træpiller og der har jeg hørt at men godt kan "nøjes" med at køre uden. Den har ny styring fra sidste år, da den gamle ikke var så pålidelig mere.

vi gav 23k incl alt udstyr der ikke var så gammelt og vi fik det leveret på hjemmeadressen.

Ved godt det nok var lidt i overkanten, men nu var det der, det var meget pænt og det var tæt på hvores hjem... og skulle vi betale for levering havde det kostet en arm.
Vi har nemlig en lille kia picanto så den er ikke glad for at man sætter sådan noget på krogen.

Mvh Bjørn
Senest rettet af gambibjn 04 aug 2007 11:45, rettet i alt 1 gang.

gambibjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 aug 2007 23:26
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af gambibjn » 04 aug 2007 11:41

ps. man blev lidt overrasket da man så det, jeg har læst at 2,5 og 4,0 var lidt større men havde kun set 1,5 'eren og den er jo handy og smart...Den her 2,5 er et kæmpe lokom! :shock:

Men jeg kan nu stadig godt li den:-)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 04 aug 2007 12:23

den er vel kun højer ellers er yder målene det samme...

du har jo også mueligheden for flis... det kan 1.5ern kun med fint flis og noget hjemme fusk omrører... det findes jo til 2.5 ern

du skriver du ikke vil køre om sommern det er nok også bedst da den ikke kan køre lavere end 7.5 kilowat uden at pausefyre

der klarer 1.5... 4.5 kilowat

prisen lyder ok :) (nystyring er jo ikke gratis+ du har nyeste version)
det er jo først det sidste år prisen er blevet god på multiheaterne..

så det bliver du sikkert glad for :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


gambibjn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 aug 2007 23:26
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af gambibjn » 05 aug 2007 00:58

tænkte på tørvpillerne som du fyrer med, er de lige så lette at fyre med som almindelige træpiller eller tærrere det ekstra på fyret? har læst de har en lidt lavere brænd værdi, men selv med det er prisen jo ellers ok! jeg har også overvejet rapspiller, men de kræver vist en del arbejde.
og lige hurtigt hvad er et almindeligt forbrug om vinteren pr md for en 1,5???

Mvh Bjørn.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 05 aug 2007 10:36

tror ikke at tørvepillerne skulle tære på kedlen...
den lidt lavere brænd værdi har jeg ikke mærket noget til i nu....
tror det er fordi de er så gode til sommer fyring har fået testet mit fyr i torsdags med profesionelt udstyr til at køre 92% i virkningsgrad ved sommer fyring.... og ved højtforbrug 90% jeg kører med iltstyring så det må man jo sige det faktisk helt godt :D
jeg tror så meget på tørvepillerne at jeg har solgt 1tons af de hppiller jeg fik gennem samkøbsordningen.. når jeg kan få godt 700kr for at selv at skulle bære pillerne ind til fyret i 20liters spand kan jeg nemt klare det
vinter forbrug for mig var ca 25kg de værste månder omkring 30 kg
havde et par dage i vinters hvor forbruget var tæt på 45 kg :roll:
så satte jeg trækstabilisator på det sænkede forbruget i vinters med ca 5 kilo i døgnet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar