Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pausefyring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

pausefyring

Indlæg af Rene`Strøm » 05 feb 2012 09:20

Hej alle
Nu har jeg gennem længere tid diskuteret med en kammersjuk , om at pausefyre i sin kedel , jeg har selv en baxi 2,5 f , som er sat til aldrig at pausefyre , og han har et lille pillefyre som er sat på en fastbrændsel kedel , nå men hans pausefyre en del faktisk meget , men så er det vi ikke kan blive enig om det er godt at den pausefyre , efter hvad jeg kan læse herinde , så skal en kedel helst ikke pausefyr overhovedet ( ? ) men han mener jo derimod at så længe den ikke køre , bruger den jo heller ikke piller , og det har han da ret i , så kom lige med en total logisk forklaring på hvorfor den ikke skal pausefyre , så jeg kan få lokket den fyrrums pils ud af ham ha ha
mvh
Rene` :)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

pausefyring

Indlæg af MichaelK » 05 feb 2012 09:59

Det spare brændsel, ikke at pausefyre. Men komforten mangler jo, hvis anlæget ikke er udstyret
med auto-tænd. Så skal man jo manuelt selv tænde op, hver gang den har været slukket.
BAXI multiheat er jo ikke udstyret med auto-tænd, og må derfor pausefyre for at holde liv i ilden.
Det er spild af brændsel, hvis man kommer dertil, hvor huset ikke kan aftage mere varme? Andre
anlæg (med auto-tænd), ville bare slukker helt og selv tænde op, når huset kalder på varme igen.

Men det er KUN når man har auto-tænd, at vi her på forummet plejer at sige, at pausefyring er "forbudt" icon_cheesygrin.gif




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

pausefyring

Indlæg af Rene`Strøm » 06 feb 2012 10:47

okay troede egentlig at pausefyring generelt var forbudt , skal lige siges mit fyr er uden iltstyring , men med trækstabilisator , så hvis jeg skal forstå dig ret , mener du så ikke at pausefyring kun er lovlig , når man har auto tænd ? , ellers fatter jeg da ingenting

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

pausefyring

Indlæg af Bigfoot » 06 feb 2012 12:15

du må efter lovgivningen pausefyre alt det du vil, men ser man med forbrugs og autotændsøjne, så er det noget fy...

Men.... jeg har nu min egen teori om hvorvidt en baxi's pausefyring ikke er så ringe som mange mener det er.
Når jeg slukker min kedel, og lader den køre ned på f.eks 40 grader, inden jeg tænder den op igen, altså ligesom autotænd, så buldrer den helt tosset derudaf, og sluger en farlig masse brændsel, for at komme op på setpunkt igen, det samme gør en kedel jo med autotænd. Du har et start punkt, og en slutpunkt.
Men, ved at min pausefyrer, så holder kedlen sig så vidt muligt omkring driftstemp, ergo, hvis der kommer et større varmetab i anlægget, f.eks til vvb, så skal den ikke igang med at knokle sig selv ihjel, for at komme derop igen.

Ser jeg lige i perioden, inden frosten slog alt for meget ind, da bemærkede jeg at mange pillebrændere, faktisk brugte mere brændsel, end baxien gjorde. Nogle endda meget mere, i forhold til.

Jeg er ikke tilbeder af autotænd, det er for mig blot endnu en ting der skal bøvles med, og rodes rundt i. Er der tændt, så lad der være ild... basta.

Men hver sin teori, og hver sine holdninger.

Men pausefyring er nu lovligt nok. Der hvor det er rigtig træls, er at det kan svine lidt, hvis det kører over for længe tid.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar