"Klæbende aske"??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Christianfraals
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2012 15:27
Mit fyr: Baxi 1.5 uden iltst.
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4-6ton

"Klæbende aske"??

Indlæg af Christianfraals »

Hej

Er ny på forum, så lægger lige ud med en kort beskrivelse af anlægget.
Har et Baxi multiheat 1.5 af de helt gamle med rustfri kedel og fastsvejste "indbæsningsrammer" (Dem kedlen revner rundt om :wink: ) osv. , der fulgte med huset da vi købte det for ca. 5 år siden, og som efterhånden kører på 10. år, hvis jeg husker ret. Ikke de helt vilde problemer hidtil, men alligevel: Har måttet have kedlen svejst en enkelt gang for 3-4 år siden omkring indblæsningsrammerne. Tidligere ejer har så tilsyneladende haft det gjort 1 el. 2 gange i de første 5 år?? Siden ingen problemer.

Det opvarmer et godt 200m2 hus i 2 plan fra 1926(Type murermestervilla)med en nogenlunde udført hulmursisolering og alm. termoruder af ældre dato. Til det har fyret brugt ca. 20kg /dag i snit de første 3 år jeg kørte med det, så fik vi lavet en udvidelse med ca. 30m2 gulvvarme i køkken og bad der tidligere var ret kølige rum, nu er vi på ca 25kg/dag i snit, hvilket jeg egentlig er rimelig godt tilfreds med. Fyret er så slukket ca. fra påske til en gang sidst i september, da der dels ikke er det store behov for opvarmning i huset i den tid, dels fordi jeg har måttet konstatere at fyret for let kommer til at lave tilbagebrændinger i den periode og er lidt ked af at konstruktionen i så fald kan ske at ødelægge det meste af en fødekassefuld piller, selv når man opdager det tidsnok til at sneglen kan tømmes for opsvulmede piller for egen kraft uden at lide overlast......efter min mening er tilbagebrændingssikringen fyrets største akilleshæl, men sådan er det jo....


Så selve spørgsmålet:
Har indtil sidste forår hovedsageligt kørt med Barlinek 8mm, hvilket brænder fint og stabilt og giver en finstøvet mellemgrå aske, der fint blæser op fra essen og lægger sig i en lille bunke foran lågen. Nu er jeg grundet leveringsproblemer ved min foretrukne leverandør skiftet over på sydjysk stoker's piller, der angiveligt skulle være af dansk herkomst. De har lidt islæt af noget der ligner mørkt træ, og har i grunden ret lidt smuld. Ved forbrænding er forbruget ca. det samme som med barlinek, men de giver en mørk gråsort akse, der mest af alt minder om kaffegrums, og som nærmest "klæber" lidt(Er helt tørt, ingen fugt el.lign.) og har tendens til at samle sig helt nede omkring selve essen, og som hvis jeg ikke rager det lidt til side mindst hver anden dag har tendens til at pakke det hele til, men der er reelt ikke egentlig slagge. De giver så betydeligt mindre aske end barlinek.

Er det noget med at asken er ved at være tæt på sin smeltetemperatur eller sådan noget?
Kan/Skal jeg gøre noget ved det?
Senest rettet af Christianfraals 03 jan 2012 16:19, rettet i alt 1 gang.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Landlyst »

Øh tillykke med Danmarks mest økonomiske stoker.... 25kg/uge.... :shock:
Brugeravatar
Christianfraals
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2012 15:27
Mit fyr: Baxi 1.5 uden iltst.
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4-6ton

"Klæbende aske"??

Indlæg af Christianfraals »

Øhh.....ja....du har vist ret..... icon_cheesygrin.gif....er selvfølgelig hhv. 20 - 25kg/dag. Rettet ovenfor.....
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Flyball »

Synes nu stadigvæk at det er et ganske fint forbrug (selvom det blev pr dag:)), når det nu har blæst som det nu en gang har, så er det da et ganske fint lavt forbrug, jeg ligger klart over :cry:


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Landlyst »

Jaja det fejler hvis ikke noget selv om det lige blev 7 doblet.... :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Bigfoot »

Hmm.... jeg var forbi hos en i nabolaget igår, med en baxi af samme årgang som din.
Han havde fået samme problem, at det ikke rigtigt brændte for ham, og der dannede sig noget underlig aske omkring sneglen.

Det som vi kunne se, var at der ikke kom ordentlig ilt til forbrændingen.

Det vi gjorde.

1. Ud med hele skidtet, altså piller og aske, og så igang med en rensebørste på alle lufthuller.
2. Når det er gjort, skruer du blæseren ud, den sidder med 4 8mm møtrikker, som ikke er spændt særlig hårdt.
3. Blæs med trykluft i alle lufthuller, også fra blæsersiden.
4. Kontroller lige din snegl. Den vi kiggede på igår, var sneglen slidt så meget, at der var voldsom meget luft omkring de sidste vindinger, og baxi mente at det også var en af fejlene. At indfødning af piller, ikke var så korrekt som det skulle være.

Det som baxi har bedt os om at gøre, er at skille stokeren af, og så piller blæseren af igen. Det som sker, er hvis man har nedslag og lignende i sin stoker, så sker det at der kommer noget modsat vej imod blæseren, og det skidt/snask sidder sig på overluftens bagside, og det kan kun skrabes ud.

Der sidder tre små svejsninger som holder den plade ved overluften (på bagsiden omkring blæseren) Det giver mening når man ser hullet bag blæseren.
De tre svejsninger skal skæres op, og så skal det vippes op, så man kan skrabe lortet ud.
Som slut, skal det lige have et par hæftninger igen.

Men inden man går så vidt, skal man lige prøve metoden med trykluft først.
Husk lige at tjekke om der ligger vand i underkammeret også. Pil den nederste plade af stokeren, og nede i venstre hjørne bag isoleringen, sidder der en bolt. Den kan være fjernet, det har mange haft for vane. Men hvis den ikke er der, så smid dækslet på igen, og gå videre med de andre punkter.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Bigfoot »

husk lige når du skruer blæseren fast igen, at den faktisk ikke må spændes omkring de bolte der, for ellers skraber den på bagsiden af brandkammeret. Du kan sætte den på fuld blæs, og så regulere bolte derfra.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

"Klæbende aske"??

Indlæg af thy »

ellers prøv at hæve blæs med 2 både høj og lav.... hvis ikke du er klar på den grundige rengøring som flot beskrevet ovenfor...

du har vel ikke en dryppende syrventil?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

"Klæbende aske"??

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

En helt tredie mulighed, kunne være en sodring omkring enden af sneglen.

Sneglekanalen på en Baxi 2.5 er firkantet, men over tid er det før set, at
kikker man ind fra brændkammeret, så ser den ud som om den er rund,
fordi der er aflejret sod, slagge og fedtet beg lige hvor sneglekanalen
munder ud i brændkammeret.

Prøv lige at kontrollere om der siddr sådan en 'kant' rundt om enden af
sneglekanalen, næste gang du alligevel stopper din Baxi for rengøring.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Christianfraals
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2012 15:27
Mit fyr: Baxi 1.5 uden iltst.
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 4-6ton

"Klæbende aske"??

Indlæg af Christianfraals »

thy » 03 Jan 2012, 17:50 skrev:du har vel ikke en dryppende syrventil?

Øhh.....syrventil?

Har et par gange haft lidt problemer med utæthed ved den automatiske udluftningsventil, der sidder på afgangen af kedlen, hvis det er den du mener; dog kun ved opstart af fyringsæsonen, men det er løst med en tilsyneladende mere egnet model ventil og en gang rensning inden opstart. Og så har jeg i år givet anlægget en sjat kølervædske(4l til ca 150l vand totalt) - det skulle modvirke at (Radiator)ventiler mm. kommer til at hænge/korrodere.

Eller er det vandventilen til slukning af tilbagebrænding, du tænker på?

Besvar