Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kedel temp - multiheat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 05 mar 2012 08:45

Jeg har nogle billeder liggende jeg lige ligger på - der er før billeder og efter billeder, men det fungerer sådan at vandet fra fyret kan løbe i rundkreds gennem en hane man kan åbne alt efter hvor meget vand der skal kunne komme den vej - man kan lige ane den på det ene billedet af "rørføring ved VVB som det så ud før" og "rørføring ved VVB som det ser ud nu". For at der er cirkulation hvis hverken VVB eller gulvvarmen kalder efter varme. VVB har egen termostat og gulvvarmen har egen termostat. Gulvvarmen står på ca. 35 grader. VVB sidder før gulvvarme. Det eneste jeg selv har opdaget er at termostaten vil VVB enten er defekt eller har en defekt føler da den enten laver 75 grader eller 20 grader vand. Det er en termostat der er genbrugt fra hvordan det var lavet før, men da der før var 2 termostater på VVB så har denne her nok aldrig haft en effekt og har måske aldrig virket.
Vedhæftede filer
fyr2.jpg
Rørføring ved fyret som det så ud før.
Fyr.jpg
Rørføring ved fyret som det ser ud nu.
VVB_nu.jpg
Rørføring ved VVB som det ser ud nu.
VVB_foer2.jpg
Rørføring ved VVB som det så ud før.
VVB_foer.jpg
Rørføring ved VVB som det så ud før.


Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 05 mar 2012 21:08

Nu har jeg så lige testet med når familien har været i bad. Fremløb 71 - retur 53. Det er tilsyneladende VVB der kan dræne fyret fuldstændigt. Og det var endda med pumpen kørende på fast hastighed II.

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 05 mar 2012 21:12

Kom til at tænke på at det jeg benævner som shunt velsagtens er en bypassventil - det er jo bare en hane man kan åbne/lukke. Hvis den nu er lukket på trods af den står åben - vil det så give disse problemer? Tænkte på om den kunne være defekt og opføre sig som lukket selvom den er åben?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af thy » 05 mar 2012 21:50

Dazzle » 05 Mar 2012, 21:08 skrev:Nu har jeg så lige testet med når familien har været i bad. Fremløb 71 - retur 53. Det er tilsyneladende VVB der kan dræne fyret fuldstændigt. Og det var endda med pumpen kørende på fast hastighed II.
umidelbart sker der ikke noget ved periodiskfald i temp :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 06 mar 2012 07:40

Hmmm - her til morgen stod den på 68 i fremløb og 56 i retur. Efter ½ time var den på 72/60. Og det var uden brug af varmt vand - det er kun til brug i gulvvarmen. Er det normalt og eller sundt for fyret?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Bigfoot » 06 mar 2012 07:42

Dazzle » 06 Mar 2012, 07:40 skrev:Hmmm - her til morgen stod den på 68 i fremløb og 56 i retur. Efter ½ time var den på 72/60. Og det var uden brug af varmt vand - det er kun til brug i gulvvarmen. Er det normalt og eller sundt for fyret?
er det ikke muligt at hæve den shunt lidt???? altså åbne mere for hanen til det?

jeg har det selv med en kuglehane, og min er sat til ca 10 graders forskel. Det er noget bedre.

Men derudover så er en retur på 56 ikke verdens undergang. Så helt roligt... :wink:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Wowjoey » 06 mar 2012 08:18

Hvorfor køre kedeltemperaturen så højt op? Hvorfor ikke bare sætte en shunt på der lukker for fremløb indtil der er 60 grader i returløb?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 06 mar 2012 08:34

Jeg kan ikke rigtigt indstille noget mht. temperaturforskel mellem fremløb og retur. Det eneste jeg kan er at åbne/lukke en hane
(bypassventil) mellem de 2 strenge helt eller delvist. Jeg har ikke nogen decideret shunt med termostat på.

Mht. shunt der lukker for fremløb indtil returløb er over 60 grader forstår jeg ikke lige. Men nu er jeg jo også bare IT mand og ikke VVS'er :-)
Jeg regner med at den bypassventil/hane egentlig har som funktion hele tiden at blande returvand med fremløbsvand, sådan at returen ikke kommer for langt ned i kedlen.

Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Wowjoey » 06 mar 2012 08:40

Dazzle » 06 Mar 2012, 08:34 skrev:
Mht. shunt der lukker for fremløb indtil returløb er over 60 grader forstår jeg ikke lige. Men nu er jeg jo også bare IT mand og ikke VVS'er :-)
Jeg ved heller ikke om det kan lade sig gøre, og håber der komme nogle kompetente vvs'er der kan svare på det. ideen er simpelhen er spærre for fremløbet med en shunt, så den tvinger vandet over i returløbet i stedet for at køre vandet ud i radiatorerne. Og shunten skal så først åbne når returtemp er 60 grader eller derover. Mon det vil virke??
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts

Dazzle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

kedel temp - multiheat 1.5

Indlæg af Dazzle » 06 mar 2012 09:17

Hmmm - er det det der var lavet inden jeg fik en VVS'er til at bygge det om - se nogen af billederne i mine tidligere svar? Jeg fik det bygget om fordi det tog en krig at varme VVB op. VVS'eren sagde så at det var da den mest underlige måde at lave det på han havde set. Men når jeg kigger på billedet og holder det sammen med dit svar er det jo for mig at se det der var lavet før? Altså en termostat på fremløbet efter bypassventilen som måler på temperaturen på returledningen. Derudover var der en alm. termostat på returen fra VVB til at styre temp. på denne.

Nu er "shunt" termostaten så brugt til at styre VVB med føler inden i VVB istedet for en alm. termostat der bare føler på returen. Og der er så ikke længere nogen termostat efter bypass der måler på retur.

Er det til at forstå?

Og var det rent faktisk lavet rigtigt før og forkert nu?


Besvar