Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
janvestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2012 20:06
Mit fyr: Baxi tpk 24
Areal: pt ca 100
Brændsel: Træpiller TPI Supreme 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Dagligt forbrug: 30 kg

Baxi TPK 24

Indlæg af janvestergaard » 06 jan 2012 20:49

hej igen. baxi tpk pausefyre ikke, den lukker helt ned sådan som jeg har forstået det, altså som et olie fyr, så forstår jeg ikke hvorfor det skulle være dyre i piller at fyre på den måde. jeg kan forstå det hvis det er pausefyring hvor den skal holde ilden igang.
Det skal dog lige tilføjes at når huset er færdig renoveret om ca .... år så kommer jeg op 200 m2
dog med en bedere isolerings grad. så kan den for lov at arbejde lidt mere


DennisJorgensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2012 08:30
Mit fyr: Baxi TPK24
Areal: 145+84 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2605
Årligt forbrug: 6

Baxi TPK 24

Indlæg af DennisJorgensen » 18 jan 2012 09:24

Hej,

Jeg fik i November installeret sådan et Baxi TPK24 og det kører fint. Har dog haft lidt indkøringsvanskeligheder med temperatur-instillinger. Jeg opvarmer pt. 70 kvm 1. sal og en del af kælderen som er totalt ca. 70 kvm, stueplan vil først fra efteråret blive opvarmet pga. større renovering. Jeg har siden 1/11-2011 brugt 25 kg pr. dag incl. varmt vand til 2 personer. Huset er fra 1956 og ikke godt isoleret, men synes nu at forbruget er rimelig højt, set ifht. de få antal kvm. jeg pt. opvarmer. Skal dog sige at rørene fra fyret er ikke isoleret endnu, og der er alligevel nogle meter - ca. omkring 40 mtr., alle rør er dog placeret i kælder.

Og ja - det pausefyrer ikke, det går helt på standby og starter op igen når temperaturen når ned under minimumstemperatur som fyret er instillet til.

Måske at jeg var mere optimistisk ifht. til forbruget. :)

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af timkenneth » 18 jan 2012 16:50

DennisJorgensen » 18 Jan 2012, 09:24 skrev:Hej,

Jeg fik i November installeret sådan et Baxi TPK24 og det kører fint. Har dog haft lidt indkøringsvanskeligheder med temperatur-instillinger. Jeg opvarmer pt. 70 kvm 1. sal og en del af kælderen som er totalt ca. 70 kvm, stueplan vil først fra efteråret blive opvarmet pga. større renovering. Jeg har siden 1/11-2011 brugt 25 kg pr. dag incl. varmt vand til 2 personer. Huset er fra 1956 og ikke godt isoleret, men synes nu at forbruget er rimelig højt, set ifht. de få antal kvm. jeg pt. opvarmer. Skal dog sige at rørene fra fyret er ikke isoleret endnu, og der er alligevel nogle meter - ca. omkring 40 mtr., alle rør er dog placeret i kælder.

Og ja - det pausefyrer ikke, det går helt på standby og starter op igen når temperaturen når ned under minimumstemperatur som fyret er instillet til.

Måske at jeg var mere optimistisk ifht. til forbruget. :)
det er da bare lækkert når det kører. se du at få noget godt isolering på de rør. 40 meter frem og retur giver en del strålevarme. 25 kg døgnet er i mine øjn for meget, men det er jo op til en selv som fyrmester hvad for meget er.
skidt da med om det ikke kan pausefyre eller modulere andet end høj og lav, teknologien/styrringen bag tpk24 er vel absolut ikke af nyere dato. men den kan lave varme.

ps. hvordan ligger din røgtemperatur?

DennisJorgensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2012 08:30
Mit fyr: Baxi TPK24
Areal: 145+84 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2605
Årligt forbrug: 6

Baxi TPK 24

Indlæg af DennisJorgensen » 18 jan 2012 17:35

Jeg synes at forbruget er for højt - måske at isolering af rørene vil gøre en forskel.
Jeg har ikke fået målt min røgtemperatur - Baxi anbefalede godt nok at jeg monterede et termometer for dette.

Vil sige at jeg oplever svingende temperaturer, især på radiatorerne - det har jeg endnu ikke luret hvorfor...

Kunne godt bruge lidt professionel hjælp til indstilling af fyret, Baxi stillede på det sidst de var her, men måtte sætte det tilbage til indstillingerne inden han pillede ved det - så det var ikke en succes. :)

janvestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2012 20:06
Mit fyr: Baxi tpk 24
Areal: pt ca 100
Brændsel: Træpiller TPI Supreme 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Dagligt forbrug: 30 kg

Baxi TPK 24

Indlæg af janvestergaard » 18 jan 2012 19:54

Hej. Dennis. det med de svingende temperaturer kan du jo indstille i "instalatør menu" (hold menu krappen nede) under kedel parameter ( Tror jeg det hedder) der kan du indstille at den skal slukke ved feks. 70 Grader for så først at starte op igen efter MAX 20 graders fald i temp.
de 25 kg piller bruger vi også, 2 personer vi opvarmer kun ca 95 km2 med 145 mm isoilering på loftet og et piv utæt tag.
jeg har dog først instaleret trækstabilisator nu så måske forbruget ryger lidt ned.
Tror bestemt oså de m rør der er uisoleret er dyre.


DennisJorgensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2012 08:30
Mit fyr: Baxi TPK24
Areal: 145+84 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2605
Årligt forbrug: 6

Baxi TPK 24

Indlæg af DennisJorgensen » 18 jan 2012 20:35

Hej Jan,

Den er allerede sat til 70, men det kan godt være at den kører for langt ned før den starter igen, det må jeg lige se på.

Jeg har også først i sidste uge fået installeret trækstabilisator, håber at det hjælper på forbruget.
Ja, de rør skal jeg lige have brugt lidt tid på at få isoleret - har bare så mange andre ting også(større renovering).

janvestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2012 20:06
Mit fyr: Baxi tpk 24
Areal: pt ca 100
Brændsel: Træpiller TPI Supreme 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Dagligt forbrug: 30 kg

Baxi TPK 24

Indlæg af janvestergaard » 18 jan 2012 21:22

he det kender jeg alt for godt

Jeg lader min baxi falde de 20 grader fordi jeg mener der kommer fære stater og det tror jeg spare lidt på det slid der eventuelt vil være.

Diana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 jan 2012 11:55

Baxi TPK 24

Indlæg af Diana » 28 jan 2012 12:10

Hej

Netop hjemkommet fra vores lokale forhandler med et oplæg til nyt varmesystem..... og som total nybegynder på området pilllefyr håber jeg, at der er nogen, som komme med input til forhandlerens forslag :)

Hans anbefaling lyder på et Baxi TPK 24 med den "originale" brænder hertil en akkumuleringstank på 800 L. forberedt for tilslutning til solceller.

Vi har et hus på 130 kvm. fra 1994, som er isoleret efter datidens krav. Herudover har vi et værksted på 200 kvm, som er isoleret med ca. 125-150 mm. i væg og loft. Varmeanlægget skal kunne opvarme både hus og værksted, men værkstedet er ikke opvarmet hver dag på nuværende tidspunkt. Vores nuværende olieforbrug er i omegnen af 3000 L. årligt, hvor vi har slukket for oliefyret i perioden maj - aug, hvor vi har en elektrisk vandvarmer, som leverer vores varme vand. Vi er 2 personer i husstanden.

På forhånd tak for gode input :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af MichaelK » 28 jan 2012 13:57

Hej og velkommen til


Først lige en lille kommentar. Du burde oprette din egen tråd om dine spørgsmål.
Det gør det en del lettere at finde rundt i for andre brugere her på forummet :great:

Og så lige en præcisering, ang. solceller. Er der solceller, altså dem der levere strøm,
du hentyder til? Eller er det solvarmeanlæg, altså dem der levere varmt vand, Du
tænker på? -For solceller, kræver IKKE akkumuleringstank!
Men hvis I senere vil have solvarme til anlæget, så er en akkumuleringstank jo ikke
nogen dum idé. Personligt synes jeg bare godt, at den kunne være større. Men her
er det nok solvarmefolket vi skal have på banen? -For et pillefyr som TPK 24, kræver
ikke akkumuleringstank. Fyr af denne type, er jo med automatisk start/stop, og den
slags klare sig fint uden denne tank.

Under alle omstændigheder, bør brugen af en strømslugende elvandvarmer begrænses
mest muligt.

24 kW virker måske en anelse for stort, men hvis I opvarmer værkstedet med kalorifere,
så er det vist meget rimeligt. For kalorifere kræver altså noget "power" 8)
Omvendt, hvis I har gulvvarme og/eller radiatore, så er et 24 kW altså i overkanten.
Jeg vil dog mene, at anlæget ikke må være mindre, end 15 kW.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Diana
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 jan 2012 11:55

Baxi TPK 24

Indlæg af Diana » 28 jan 2012 19:04

Trådkommentaren er taget til efterretning - hvert internetforum sine uskrevne regler - så undskyld til Vinther2 for lån af tråd :?

Jeg mente selvfølgelig forberedt til solvarme, det er ikke nemt med alle disse nye udtryk :oops:

Værkstedet er opvarmet med kalorifere.

Tak til MichaelK for dine betragtninger omkring størrelse på både fyr og akkumuleringstank.


Besvar