Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Thys indstillinger

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Stidsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 jun 2011 19:19
Mit fyr: MultiHeat 1,5 - 350
Areal: 290
Brændsel: Træpiller af ukendt oprindelse
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Vestjylland

Thys indstillinger

Indlæg af Stidsen » 19 dec 2011 20:46

I denne kolde vintertid...
... må det jo være tidspunktet for at teste nye indstillinger på fyret - 1.5 uden iltsonde og lignende fancy tilbehør!
Men, hvorfor er det at THY's indstillinger er bedre end standard fra Baxi ?
Hvad er det der sådan helt reelt sker i fyret ?

- jeg ved godt at jeg kan læse en masse kloge bøger om emnet, men hvis nogen nu kunne forklare det sådan på simpel vis, så kan jeg gemme bøgerne til det rigtig bliver mørkt og koldt!
:)


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Thys indstillinger

Indlæg af thy » 19 dec 2011 21:19

Stidsen » 19 Dec 2011, 20:46 skrev:I denne kolde vintertid...
... må det jo være tidspunktet for at teste nye indstillinger på fyret - 1.5 uden iltsonde og lignende fancy tilbehør!
Men, hvorfor er det at THY's indstillinger er bedre end standard fra Baxi ?
Hvad er det der sådan helt reelt sker i fyret ?

- jeg ved godt at jeg kan læse en masse kloge bøger om emnet, men hvis nogen nu kunne forklare det sådan på simpel vis, så kan jeg gemme bøgerne til det rigtig bliver mørkt og koldt!
:)
tja i store træk er der faktisk ikke så stor forskel pille mængde og luft per minut er stort set det samme...

de standart 1,7 sek lav hver 56 sek er ændret til 0,6 hver 20sek.. men det brænder bare mere ens når det deles op....

hvis man havde en snegl der kørte så langsom den kunne køre hele tiden,vile det faktisk være perfekt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Thys indstillinger

Indlæg af Brandsen » 19 dec 2011 21:34

Halløj i forum,

Det er jo visdoms ord Thy, en stoker vil helst have en stor langsomtgående snegl,
contra en lille hurtigtgående snegl. Jo større og langsommere jo bedre.
Der er åbenbart mange der ikke har indset den visdom.

Der er også mange der mener uglen er symbol for visdom, men her på forum, ser det ud til at
det er af skade man bliver klog 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
flemming paulsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 30 jul 2010 13:30
Mit fyr: Baxi Multi Heat 1.5 m/iltstyring
Areal: 164 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Thys indstillinger

Indlæg af flemming paulsen » 19 dec 2011 22:51

thy » 19 Dec 2011, 21:19 skrev: tja i store træk er der faktisk ikke så stor forskel pille mængde og luft per minut er stort set det samme...

de standart 1,7 sek lav hver 56 sek er ændret til 0,6 hver 20sek.. men det brænder bare mere ens når det deles op....

hvis man havde en snegl der kørte så langsom den kunne køre hele tiden,vile det faktisk være perfekt..
Jamen hallo, det må da kunne laves, evt en med forstand på elektronik, så man kan lade den køre konstant og trinløst feks med en frekensomformer, men problemet er nok snarre at det er for dyrt :(
Med venlig hilsen
Flemming Paulsen
Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt ;)

http://www.citronik.dk
http://www.facebook.com/?ref=home#!/flummer

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Thys indstillinger

Indlæg af Jobak » 19 dec 2011 23:01

Ja jeg må indrømme efter 5 år med mange mange indstillinger, incl. flere af Thy's (og tak for det), er jeg "næsten" tilbage på fabriks indstillingerne. Jeg syntes simpelhen når jeg bruger de små ,men flere kørsler med sneglen, brænder bålet alt for tæt på sneglen og overluften fiser hen oven over pillerne. Hvis pillerne kommer længere frem i kedlen, kommer overluften til sin ret. Jeg troede sågar en overgang at min "topluft kasse" var stoppet, men det var den ikke. Pillerne brændte simpelt hen inden de kom "frem" til luftstrømmen fra kassen.
Jeg bestilte sågar en Baxi mand til at komme forbi da jeg ikke syntes der kom luft fra oven. Han stillede fluks snegletiden til 1.7 + 1.7 og sagde at DER skulle de stå. Da han var kørt stillede jeg det tilbage igen. icon_cheesygrin.gif .
Go Jul
(ps. tror egentlig også at kontaktorerne holder 3 gange så lang tid, med de færre kørsler)

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Thys indstillinger

Indlæg af thy » 19 dec 2011 23:58

Jobak » 19 Dec 2011, 23:01 skrev:Ja jeg må indrømme efter 5 år med mange mange indstillinger, incl. flere af Thy's (og tak for det), er jeg "næsten" tilbage på fabriks indstillingerne. Jeg syntes simpelhen når jeg bruger de små ,men flere kørsler med sneglen, brænder bålet alt for tæt på sneglen og overluften fiser hen oven over pillerne. Hvis pillerne kommer længere frem i kedlen, kommer overluften til sin ret. Jeg troede sågar en overgang at min "topluft kasse" var stoppet, men det var den ikke. Pillerne brændte simpelt hen inden de kom "frem" til luftstrømmen fra kassen.
Jeg bestilte sågar en Baxi mand til at komme forbi da jeg ikke syntes der kom luft fra oven. Han stillede fluks snegletiden til 1.7 + 1.7 og sagde at DER skulle de stå. Da han var kørt stillede jeg det tilbage igen. icon_cheesygrin.gif .
Go Jul
(ps. tror egentlig også at kontaktorerne holder 3 gange så lang tid, med de færre kørsler)
kontaktorene kører jo standart hver 18sek på høj så mon ikke de klarer sig ok desuden har man i en 2,5 snegletid lav på 0,3sek og 0,5 høj og det er også derfor at 2,5ern er svær at justere ned til kørsel i små huse...

den hypigere kørsel med snegl kræver lidt mindre blæs på grund af bålet brænder mere konstant...derfor kan pillerne komme tætere på snegl hvis ikke man sænker blæs lidt(specielt om sommer )

skorstens forhold er også vigtig hvis ikke der er træk i skorsten vil piller kræve mere luft eller vandre længere ud....
feks.. trækstabilisator gør også at piller kommer lidt længere ud...det er også derfor nogle får tilbagebrand ,under hårdblæst igen er det farligst om sommern, når fyr kører på lav, da den øgede mængde luft er mest farlig i forhold til lille fyringsmængde..

så det sværeste ved fin indstilling er faktisk at få det til at spille med skorstens suget eller manglende træk :roll:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Thys indstillinger

Indlæg af thy » 20 dec 2011 00:01

thy » 19 Dec 2011, 23:58 skrev: kontaktorene kører jo standart hver 18sek på høj så mon ikke de klarer sig ok desuden har man i en 2,5 snegletid lav på 0,3sek og 0,5 høj og det er også derfor at 2,5ern er svær at justere ned til kørsel i små huse...

den hypigere kørsel med snegl kræver lidt mindre blæs på grund af bålet brænder mere konstant...derfor kan pillerne komme tætere på snegl hvis ikke man sænker blæs lidt(specielt om sommer )

skorstens forhold er også vigtig hvis ikke der er træk i skorsten vil piller kræve mere luft eller vandre længere ud....
feks.. trækstabilisator gør også at piller kommer lidt længere ud...det er også derfor nogle får tilbagebrand ,under hårdblæst igen er det farligst om sommern, når fyr kører på lav, da den øgede mængde luft er mest farlig i forhold til lille fyringsmængde.Derfor kan trækstabilisator modvirke tilbagebrand

så det sværeste ved fin indstilling er faktisk at få det til at spille med skorstens suget eller manglende træk :roll:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Thys indstillinger

Indlæg af Ulrik » 20 dec 2011 10:24

Brandsen » 19 Dec 2011, 21:34 skrev:Halløj i forum,

Det er jo visdoms ord Thy, en stoker vil helst have en stor langsomtgående snegl,
contra en lille hurtigtgående snegl. Jo større og langsommere jo bedre.
Der er åbenbart mange der ikke har indset den visdom.

Der er også mange der mener uglen er symbol for visdom, men her på forum, ser det ud til at
det er af skade man bliver klog 8)
Mon ikke en lille snegl der kan modulere mellem langsom og hurtig ville være bedre.
Evnen til lille og ensartet dosering er bedre i en lille snegl. Men den skal selvfølgelig kunne føde fyret ordentligt.
MvH Ulrik©

Stidsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 jun 2011 19:19
Mit fyr: MultiHeat 1,5 - 350
Areal: 290
Brændsel: Træpiller af ukendt oprindelse
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Vestjylland

Thys indstillinger

Indlæg af Stidsen » 31 dec 2011 11:13

Nu har jeg testet Thys indstilinger - uden succes...
Forbruget er stadig det samme, så bundlinien må jo være at det er hip som hap
- og dog :)

Når jeg går ind og kigger på indstillingerne står der stadig 1.7 og 1.7 selvom jeg har ændret det tidligere.
Hvorfor "forsvinder" de indstillinger jeg har ændret til ??

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Thys indstillinger

Indlæg af thy » 31 dec 2011 11:19

Stidsen » 31 Dec 2011, 11:13 skrev:Nu har jeg testet Thys indstilinger - uden succes...
Forbruget er stadig det samme, så bundlinien må jo være at det er hip som hap
- og dog :)

Når jeg går ind og kigger på indstillingerne står der stadig 1.7 og 1.7 selvom jeg har ændret det tidligere.
Hvorfor "forsvinder" de indstillinger jeg har ændret til ??
hvis ikke 1,7 erne er ændret har indstillingerne jo været ret forkerte :roll: ...

MEN det er en alm fejl at man ikke lige ved at i driftforms menuen SKAL bladre med driftformsknap ellers gemmes ændringerne ikke :cry: der ud over skal man afslutte der inde ved at trykke på on knapen til sidst :great:

prøv bare igen :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar