Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
marcohp
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af marcohp »

Hej alle!

Dette er mit første indlæg :-)

Vi flyttede den 18.11.2011 ind i et nyt hus, hvor der er ovenstående fyr. Vi kom fra et nyere hus med gasfyr, så det er en helt ny verden at skulle til at fylde piller på istedet for bare at se TV icon_cheesygrin.gif

Huset er fra 1973 i 1½ plan med 148 kvm i grundplan med gulvvarme i stueetagen og 115 kvm på førstesalen med radiatorer med termostater. I alt 263 kvm. I stueplan er der ingen termostater, dvs. man skruer lidt op og når der er for varmt, skruer man lidt ned osv. Er ved at have fundet et rimeligt niveau, så der er 23-24 grader overalt (pånær et enkelt rum, hvor der er 18 grader) i stueplan og det samme i nogle af rummene på 1. salen ( en del af rummene ligger på 15-18 grader).

Jeg har studeret nettet tyndt efter indstillinger til fyret. Men har ikke rigtig ændret på noget. Jeg har ladet det stå, som det nu engang er blevet indstillet til i februar 2011, hvor fyret et købt.

Jeg synes selv, at asken er meget sort. Hele der forreste rum, tættest på lågen, er fyldt op med sort "aske" eller måske det er "slagger"? Det er ikke hvid eller grå, som jeg normalt ville forvente aske skulle se ud.Noget af det ser rigtigt ud, men det mest af det er sort.
Jeg fyrer med German Pellets 8mm. Fyret er uden iltstyring. Der er en varmtvandsbeholder, men den har vist intet med fyret at gøre. Den kører på solenergi og el. Den tidligere ejer plejer at slukke fyret helt om sommeren, fordi solen producerer rigeligt med varmt brugsvand (alternativt slår den over på el). De nuværende indstillinger på fyret er:

Høj drift: 18 sek., 25%
Lav drift: 40 sek., 12%
Pausedrift: 12 min.
Snegletiden er 1,7 sek. begge steder.
Keddeltemperaturen er "set" til 75 grader.

Fyret kører for det meste på lav drift. Af og til kører den i pause. En gang imellem ryger den over på høj drift. Røgtemeperaturen ligger ved lav drift omkring de 100-120 grader.

Jeg har læst, at ham "thy" er guruen indenfor alt dette :great: og jeg håber at nogle af jer har en god idé til nogle ændringer, så asken får en pænere farve og at jeg dermed formentlig får en bedre udnyttelse af pillerne. Som jeg har observeret det, så er "bålet" tæt på sneglen, hvilket heller ikke er så godt efter hvad jeg har læst.
Jeg bruger p.t. ca. 30-35 kg. piller pr. døgn. Med de tal jeg har set andre oplyse omkring forbrug, kan jeg vel ikke klage over forbruget?

Håber nogen vil byde ind emd evt. forbedringer til indstillinger! På forhånd tak!

P.S. Hvor mange kg piller kan der være i magasinet?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af thy »

marcohp » 04 Dec 2011, 21:00 skrev:Hej alle!

Dette er mit første indlæg :-)

Vi flyttede den 18.11.2011 ind i et nyt hus, hvor der er ovenstående fyr. Vi kom fra et nyere hus med gasfyr, så det er en helt ny verden at skulle til at fylde piller på istedet for bare at se TV icon_cheesygrin.gif

Huset er fra 1973 i 1½ plan med 148 kvm i grundplan med gulvvarme i stueetagen og 115 kvm på førstesalen med radiatorer med termostater. I alt 263 kvm. I stueplan er der ingen termostater, dvs. man skruer lidt op og når der er for varmt, skruer man lidt ned osv. Er ved at have fundet et rimeligt niveau, så der er 23-24 grader overalt (pånær et enkelt rum, hvor der er 18 grader) i stueplan og det samme i nogle af rummene på 1. salen ( en del af rummene ligger på 15-18 grader).

Jeg har studeret nettet tyndt efter indstillinger til fyret. Men har ikke rigtig ændret på noget. Jeg har ladet det stå, som det nu engang er blevet indstillet til i februar 2011, hvor fyret et købt.

Jeg synes selv, at asken er meget sort. Hele der forreste rum, tættest på lågen, er fyldt op med sort "aske" eller måske det er "slagger"? Det er ikke hvid eller grå, som jeg normalt ville forvente aske skulle se ud.Noget af det ser rigtigt ud, men det mest af det er sort.
Jeg fyrer med German Pellets 8mm. Fyret er uden iltstyring. Der er en varmtvandsbeholder, men den har vist intet med fyret at gøre. Den kører på solenergi og el. Den tidligere ejer plejer at slukke fyret helt om sommeren, fordi solen producerer rigeligt med varmt brugsvand (alternativt slår den over på el). De nuværende indstillinger på fyret er:

Høj drift: 18 sek., 25%**********15sek 25%
Lav drift: 40 sek., 12%***********20sek 8%
Pausedrift: 12 min.***********10
Snegletiden er 1,7 sek. begge steder.
høj 1,4
lav0,5
Keddeltemperaturen er "set" til 75 grader.

Fyret kører for det meste på lav drift. Af og til kører den i pause. En gang imellem ryger den over på høj drift. Røgtemeperaturen ligger ved lav drift omkring de 100-120 grader.

Jeg har læst, at ham "thy" er guruen indenfor alt dette :great: og jeg håber at nogle af jer har en god idé til nogle ændringer, så asken får en pænere farve og at jeg dermed formentlig får en bedre udnyttelse af pillerne. Som jeg har observeret det, så er "bålet" tæt på sneglen, hvilket heller ikke er så godt efter hvad jeg har læst.
Jeg bruger p.t. ca. 30-35 kg. piller pr. døgn. Med de tal jeg har set andre oplyse omkring forbrug, kan jeg vel ikke klage over forbruget?

Håber nogen vil byde ind emd evt. forbedringer til indstillinger! På forhånd tak!

P.S. Hvor mange kg piller kan der være i magasinet?
har ændret til hvad jeg vil mene skulle passe... den lave vær hævet rigeligt og derfor pausefyring....den vil nu køre mere mellem høj og lav...

ps vi kan se på det igen når det har kørt ca 1 uge...
pps vigtigt at det hele sættes samtidigt da talene hænger sammen...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af thy »

hvid må det ikke blive med træpiller det betyder luftoverskud og varme i skorstenen..
grå eller kaffegrums farvet aske...
TURBOLATOR enderne kan og må godt være hvide eller lysegrå på grund af her bevæger røgen sig hurtigere og der for luft overskud..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
marcohp
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af marcohp »

Super!

Tak for hurtigt svar :-) Jeg går ud og tømmer for aske m.m. med det samme, så jeg kan se forskellen om en uges tid.
Er det noget skidt, at den går i pausefyring? Det fornemmer jeg lidt på dit svar - nu hvor du skriver at den vil køre oftere i lav og høj drift end i pausedrift.
Jeg er helt blank på området og spørger lystigt fordi jeg er nysgerrig og gerne vil vide det hele :-)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af thy »

tja det sviner med pausefyring.... forbrugsmæssig sker der ikke noget ved det... men så skal kedlen jo renses titere ellers koster det jo.....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

marcohp
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af marcohp »

Oki! Det giver mening :-) Jeg har været ude at ændre indstillingerne efter en tømning af aske m.m. Nu er jeg spændt på, hvordan det kommer til at gå den næste uges tid. Vil jeg komme til at bruge færre piller? Tænker, at jeg med de nue indstillinger får bedre udnyttelse af dem. Har dog ikke observeret, at pillerne ikke er brændt færdige. Der har ikke ligge hele piller/stykker af dem i askebunken.
marcohp
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af marcohp »

I de få uger vi har boet her, har jeg en gang om ugen tømt for aske, pillet de der 12 rør ud og renset kanalerne og tømt den bagerste bakke for aske (fra de der luftrørskanaler).
Er det fint nok at gøre det en gang om ugen?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af thy »

ja det er godt nok... har du børsten til boremaskine til turbolator rørene?
man kan jo hvis man bruger askepot/støvsuger tage asken bagved gennem de nederste rør,og så kun tømme grundigt bagved 2-4gange årligt .hvis man suger i et af rørene mens den får med boremaskine børste.. stort set undgå svineri mens man lige får renset dem..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
marcohp
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af marcohp »

Der ligger lidt af hvert ude i garagen. Lige nu bruger jeg bare den almindelige flaskerenser, som yder god modstand i rørene. Jeg har dog set, at der ligger nogle flaskerensehoveder derude, som har rimelig tykke børster af stål. Måske det er til boremaskinen? Jeg går ud fra, at den til boremaskinen skal være lang så den kan nå hele vejen igennem rørene?
Jeg bruger endnu ikke askesuger/støvsuger. Kan man få nogle, som godt kan tåle lidt gløder og noget?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Værdier til Baxi Multi Heat 1,5

Indlæg af thy »

ja sårn nogle små fjedre minder om dem man hængte gardiner på i gamledage dog med hvidt plast uden om...ja der er vel 50-70cm skaft til den..
http://www.hedestoker.dk/shop/itemdescr ... sp?id=1881

kik lidt i cyklon/askesug tråden under aktive emner der er der noget info.. om det..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar