Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus med Baxi fyr

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af Wowjoey » 08 nov 2011 18:39

Hej.

Jeg har været ude og kigge på et hus som jeg (måske) køber. Og der er installeret et splinter nyt Baxi fyr. Jeg har ingen oplysninger om fyret endnu, men skal ud og kigge på huset senere i denne uge, så skriv hvilke oplysninger i har brug for, og hvor jeg skal kigge efter dem. Jeg skal også nævne at jeg har absolut ingen forstand på pillefyre.

Spørgsmålene lyder på:

Er det et godt pillefyr?

Skal det køres ind, eller indstilles? (det har aldrig været i brug)

Hvor tit skal det mon renses?

Er der andre ting jeg skal vide?

Hvor dyrt/billigt er det? Huset er på 383 kvm.
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af mejeristen » 08 nov 2011 18:42

HUH det lyder som et spørgsmål til ham med det sorte bælte i BAXI. mon ikke thy kigger forbi
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af hudle » 08 nov 2011 18:46

min erfaring med baxi er: SKRAMMEL.... få lortet smidt væk og få en scotte ind.... men det er min holdning...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af Flyball » 08 nov 2011 18:48

Det var da noget af en udmelding :shock:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af Tom_AT » 08 nov 2011 18:51

hudle » 08 Nov 2011, 18:46 skrev:min erfaring med baxi er: SKRAMMEL.... få lortet smidt væk og få en scotte ind.... men det er min holdning...
Hvad skal man bruge sådan en kommentar til?
Den er jo bare en omgang pladder hvis du ikke kommer med nogle begrundelser for din holdning til Baxi.


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af hudle » 08 nov 2011 19:04

Hmm.. nu sidder min erfarign dog kun på fastbrændselsdelen.. og jeg må erkende at alle der snakker om at det er en rolls royce indenfor kedler må jeg skuffe folket.. JEg har ikke haft andet end bøvl med den solo innova jeg havde fra Baxi.. Det var noget træls noget at rense, iltstyringen kørte ikke ordentlig, røggasføleren målte ikke korrekt. ej heller efter udskiftning, lavastenene i bunden holdte ikke meget længere end 2 år og kostede en formue at skifte. I det hele taget kørte fyret meget ustabilt.... fyret var fra 1998 og sprang så læk i 2011.. Hvis man kalder det kvalitet så må jeg erkende, at det ikke lever op til det jeg kalder kvalitet... og der har været shunt på osv efter alle kunstens regler... nu kører jeg med Scotte fyr og det har da aldrig været bedre... og bliver det nok heller ikke.. samtidig med at jeg sparer penge i forhold til fastbrændsel.. tro det eller ej...

JEg har brugt 1200 kg piller siden 25. juli hvor fyret blev installeret .. jeg har 320 m2, hvor de 80 er varmet op til 24 grader ca.....

Derfor min udmelding.. håber det er acceptabelt.. og ja jeg skulle nok have begrundet lidt mere..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af thy » 08 nov 2011 19:46

hudle » 08 Nov 2011, 19:04 skrev:Hmm.. nu sidder min erfarign dog kun på fastbrændselsdelen.. og jeg må erkende at alle der snakker om at det er en rolls royce indenfor kedler må jeg skuffe folket.. JEg har ikke haft andet end bøvl med den solo innova jeg havde fra Baxi.. Det var noget træls noget at rense, iltstyringen kørte ikke ordentlig, røggasføleren målte ikke korrekt. ej heller efter udskiftning, lavastenene i bunden holdte ikke meget længere end 2 år og kostede en formue at skifte. I det hele taget kørte fyret meget ustabilt.... fyret var fra 1998 og sprang så læk i 2011.. Hvis man kalder det kvalitet så må jeg erkende, at det ikke lever op til det jeg kalder kvalitet... og der har været shunt på osv efter alle kunstens regler... nu kører jeg med Scotte fyr og det har da aldrig været bedre... og bliver det nok heller ikke.. samtidig med at jeg sparer penge i forhold til fastbrændsel.. tro det eller ej...

JEg har brugt 1200 kg piller siden 25. juli hvor fyret blev installeret .. jeg har 320 m2, hvor de 80 er varmet op til 24 grader ca.....

Derfor min udmelding.. håber det er acceptabelt.. og ja jeg skulle nok have begrundet lidt mere..
fint nok at have sin egen mening :great:
men nu kan du vel ikke samligne brændefyr og stokerfyr... der er jo mange ting der ikke har noget med hinanden at gøre... der ud over er der jo også som du selv opdagede meget arbejde ved brænde fyring og mange slid dele...

så umidelbart synes jeg at komentaren burde være smidt i brændefyrs kategorien....

Wowjoey skrev:Hej.

Jeg har været ude og kigge på et hus som jeg (måske) køber. Og der er installeret et splinter nyt Baxi fyr. Jeg har ingen oplysninger om fyret endnu, men skal ud og kigge på huset senere i denne uge, så skriv hvilke oplysninger i har brug for, og hvor jeg skal kigge efter dem. Jeg skal også nævne at jeg har absolut ingen forstand på pillefyre.

Spørgsmålene lyder på:

Er det et godt pillefyr? Ja det er ganske godt
Skal det køres ind, eller indstilles? (det har aldrig været i brug) ja men det klares nemt

Hvor tit skal det mon renses? ca ugenligt uden iltstyring og uge-til en måned med iltstyring

Er der andre ting jeg skal vide? Jeg regner med der er baxi multiheat helst 1,5 eller 2,5

Hvor dyrt/billigt er det? Huset er på 383 kvm.
mit skud 9-12 paller a ca 1800 kan fås fra ca1550 om sommern billeger eller dyrer kommer an på isolering og indendørs temp...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af Bigfoot » 08 nov 2011 20:44

ang rengøring, så regn med ca en kort børstetur med boremaskinen, en gang om ugen.

En større rengøring, er ca en gang om måneden, eller hver 2-3 uge i højsæsonen.

At stokeren er noget bras, som hudle melder ud, baseret på kendskab til en 13 år gammel fastbrændselskedel, vil jeg nok tage lidt afstand fra. Jeg har også sådan en baxi, og er meget tilfreds. Man kan selvfølgelig altid være misundelig på andre, som jeg f.eks er på twinheats lille stoker, men ellers ikke noget i det da.

Har du først haft Thy med ind i sagen, så burde den kunne køre på de indstillinger, godt og billigt.
Der er selvfølgelig nogle småting, som du bør få ordnet så snart du kommer til den. F.eks isolering af røgrør, kontrolleret at der er en shunt af en art, og at den står rigtigt (returvandet skal være opvarmet til ca 60 grader på en baxi)
Derudover er resten sådan set bare indstillinger.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af Smut 25 » 08 nov 2011 23:02

kender ikke Baxi men han spurgte efter hvad han skulle se efter på fyret
og jeg vil mene tag nr på fyret og hvor stor den er i kw træls og få en der
er for stor se evt efter om der er monteret en føler på røret som er til iltstyring
bare mit indput

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Nyt hus med Baxi fyr

Indlæg af thy » 08 nov 2011 23:03

billder er altid godt
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar