Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Montering af Alarm

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære
Fødselsdag

Montering af Alarm

Indlæg af mr blake » 13 nov 2011 19:34

Jeg har købt en 220v - 12v omformer til 156kr og en LED makeringlygte til 50kr :great:


Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Montering af Alarm

Indlæg af Jespernj » 13 nov 2011 23:34

Jeg har koblet alarmterminalerne ind på en zone på min tyverialarm. Synes det er smart at en evt. alarm på fyret så bliver transmitteret via kontrolcentralen til mig, hvis noget skulle gå galt. Det er jo ikke altid man lige er hjemme når der sker fejl.

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Montering af Alarm

Indlæg af HSC » 14 nov 2011 08:27

Jespernj - det er en genial løsning... :O)

Kan du ikke beskrive yderligere evt. underbygget med billeder...
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Montering af Alarm

Indlæg af Jespernj » 14 nov 2011 22:28

Jamen det er egentlig ganske simpelt. Afhængig af hvilken type tyverialarm man har er der selvfølge forskellige procedurer. Jeg selv har et trådført anlæg, og jeg har dermed forbundet de to alarmterminaler i BAXI'en via to ledere videre til min tyvericentral. Heri har jeg koblet lederene på en ledig zone i centralen, eks. zone 16. Da det er et tyverianlæg der arbejder med dobbelbalancerede zoner, med 4K7 modstande, har jeg forbundet det efter dette princip. I grove træk er det hviletilstand når tyvericentralen kan se en 4K7 modstand i "enden af kablet (BAXI'en)". Trækker alarmrelæet i BAXI'en, afbrydes forbindelsen i terminalerne, og nu vil tyvericentralen istedet se 2 4K7 modstande, altså ialt 9400 Ohm, hvilket resulterer i alarm. Det samme vil ske hvis kablet bliver klippet over, så ser tyvericentralen ingen modstande i enden af kablet, og giver dermed en sabotage alarm. Jeg har så valgt at programmere zonen til BAXI'en som 24 timers Zone - Derved afgives alarm uanset om tyverianlægget er til-eller frakoblet. Det lyder lidt indviklet, men det er sådan set pure simpelt. Nu er jeg godt nok elektriker, og ansat i en virksomhed der udelukkende laver tyverianlæg, så jeg er jo nok lidt miljøskadet.

Har du derimod et trådløst anlæg, kan du blot forbinde de to terminaler fra BAXI'en ind på en uni-sender ligesom man bruger til en åbningskontakt på eks. en dør. Her skal du ikke bekymre dig om modstande eller andet. Den registrerer blot at der bliver skiftet status på terminalerne i BAXI'en og giver dermed alarm. Du skal dog selvfølgelig sikre dig at der er rækkevidde nok. eks. hvis fyret står i en anden bygning, og tyvericentralen er inde i huset. Det er ikke altid der er alt for god rækkevidde på trådløse alarmanlæg.

Yderligere spørgsmål, så siger du selvfølgelig bare til...

Jeg har desværre ikke lige nogle billleder, men kan måske godt prøve at lave en tegning hvis det bliver aktuelt

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære
Fødselsdag

Montering af Alarm

Indlæg af mr blake » 14 nov 2011 22:33

Fed ide... men så længe man ik er hjemme kan man jo alligevel ik gøre noget ved det...

så jeg nøjes med en lampe i gårdspladsen så jeg kan se det med det samme jeg kommer hjem :)


Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Montering af Alarm

Indlæg af Jespernj » 14 nov 2011 22:34

Det er rigtigt, men er man på ferie og skidtet fejler, kan man måske få et familemedlem til at starte det op igen. Så slipper man da for at komme hjem til et iskoldt hus...

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære
Fødselsdag

Montering af Alarm

Indlæg af mr blake » 14 nov 2011 22:41

Sandt... der har jeg oliefyr backup, så det kun er semi-koldt hehe


Besvar