Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bypas på pillefyret

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Bypas på pillefyret

Indlæg af Fer » 02 nov 2011 17:08

noller » 02 Nov 2011, 12:34 skrev:hej

Logisk set må vand der er 80gr. give varme i længere tid. Baxi anbefaler en høj kedeltemp. og en retur på
60gr. Hvis kedelen går ind med med 80gr. fremløb varer det vel længere tid inden vvb radiatorer kalder efter
varme. Det vil sige at kedel også er arbejdsløs i længere tid dermed en besparelse.
Ved at have 80 grader på fremløbet vil du også hæve det varmetab du har. Da varmeforskellen over din isolering på rørene er stor. Det er her du kan spare noget.

Den historie du ellers skriver her har intet hold på sig.

eksempel:

Du skal bruge 5KW afsat i dine radiatorer:

Tab kunne være f.eks. 1KW derfor samlet 6KW

Ved fuld fremløb på 70 grader, nedkøling til 50 grader:

4,184kw/kg/grad

Du skal varme de 5l/min fra 5 grader fra 5- 60 grader.

Energi indhold i vand er ca. 4,2 kj pr kg pr grad. dvs. at man bruger 4,18kj på at varme et kilo vand en grad op.

flow= 6KW/((70-50)*4,18)=0,07kg/s=258kg/time.. Eller ca 258 liter pr time.. (Hvilket faktisk ikke er ret meget.)

Med klimastyring hvor man halvere fremløbstemperaturen til f.eks 35 grader, så vil nedkølingen måske kun være 8 grader. Tabet vil tilsvarende være omkring halveret. Dvs...

Varmebehov 5KW, tab 0,5KW. Dvs fyret skal yde 5,5KW

flow= 5,5KW/((35-27)*4,18)=0,16kg/s=576kg/time.. Eller ca 576 liter pr time ( meget realistisk)

Jeg har lavet disse beregninger for at vise dig at hvis du ændre på temperaturen, vil du bare ændre på flowet, så stemmer regnestykket. Dine radiatorventiler begrænser flowet så det passer.

Det du spare er det mindre varmetab pga. den lavere fremløb. (Der er en grund til at alle nye olie og gaskedler har denne funktion med klimastyring. En del pillefyr har det også idag) Nu har jeg regnet eksemplet så det passer med knap 10%... men det kunne være sjovt hvis bigfoot kommer med hans anlægsdata så vi kan prøve at regne på det..

Men det koster normalt en ekstra cirkulationspumpe at lave en ordentligt klimastyring på et pillefyr :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 02 nov 2011 21:20

Hej

Der er monteret en ravk termostatføler på min vvb den sidder der udelukkende for at bestemme hvor varmt
fremløbstemp. skal være. eks. den er stillet 58gr. som anbefalet er fremløbstemp under vil vvb kalde efter
efter varme er fremløbstemp over vil den ikke. Mit problem bliver så at baxi stor og pausefyrer. Det er løgstør
rør der går fra kedel til hus. Sænker jeg fremløbstemp. fra 80 til 70gr. bliver min røggastemp. alt for lav så det må være som at vælge mellem pest eller kolera.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 03 nov 2011 18:04

Hej Fer

vil det sige at hvis vi omregner matematikken til dansk, så vil kedelen ikke pausefyre så meget når fremløbstemp. er sat til 65gr. istedet for 80gr.?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 03 nov 2011 18:39

noller » 03 Nov 2011, 18:04 skrev:Hej Fer

vil det sige at hvis vi omregner matematikken til dansk, så vil kedelen ikke pausefyre så meget når fremløbstemp. er sat til 65gr. istedet for 80gr.?
det kan ikke lade sig gøre på en baxi, grundet dens overvågning af røgtemp og sådan.

Det som du kan gøre, og som jeg sidder og overvejer her, er at lave en shunt imellem frem og retur, som gør at de to blandes, så fremløbet til huset bliver omkring de 60 grader, og kedelkredsen forbliver på sine 78 (i mit tilfælde)

Men..... nu bliver jeg nødt til at spørge. Er der virkelig en fidus i at sænke fremløbstemp med de 18 grader? Jeg talte med min vvs'er lige før, og han har aldrig hørt om det.
Jeg har en del småstumper liggende, til at prøve projektet, og det bliver lavet således at det kan blokkes af, hvis der ikke er nogen fidus i det, eller der sker konflikter med resten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 03 nov 2011 18:50

Hej bigfoot

lyder spændende, er lige nu ved at prøve at køre med 65gr. på fremløb sidder og tænker om det er i drift den ikke
må komme under 90gr. røg og om den er ligeglad når den pausefyrer. min røg i mellemlast er 95gr.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 03 nov 2011 18:53

noller » 03 Nov 2011, 18:50 skrev:Hej bigfoot

lyder spændende, er lige nu ved at prøve at køre med 65gr. på fremløb sidder og tænker om det er i drift den ikke
må komme under 90gr. røg og om den er ligeglad når den pausefyrer. min røg i mellemlast er 95gr.
det er sørme også i pausefyring...

Men ja, jeg tror jeg bestiller stumperne hjem nu her, som jeg mangler, og så tror jeg det skal skrues sammen i weekenden. Evt allerede i morgen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 03 nov 2011 19:12

Hej

Æv det er møgtræls, troede lige at man havde fundet den gyldne middelvej, for da jeg omsatte matematikken
til dansk forstod jeg det, som at man kunne få kedelen til at arbejde sig ud af pausefyring. pt står baxi med en aktuel
fremløbstemp. på 62gr. i lav og røg på 95gr. Det er jo trods alt flere ltr. vand den skal opvarme ifht. før. håber så ikke den går i pause.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 03 nov 2011 19:37

Hej

iflg. baxi instruktion under automatisering s.22 afsnit to kan man automatisere sit sit varmeanlæg med automatisk shuntregulering regulatoren kan monteres i kedelstyringen på multiheat 2,5 og 4,0 men ikke 1,5. øv øv og atter øv
for besparelsen må så være at man ikke ruller mere ud end man skal bruge.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Brandsen » 03 nov 2011 21:01

Halløj i forum,

Jeg er lidt forundret over at det virkelig skulle være umagen værd at nørde
på dette niveau. 8)

Jeg varmer ca 425m2 med en Baxi 2.5, og kører med en set temp på 70 og en retur på 60.
Sådan set ville jeg gerne have fremløb længere ned, der er ingen grund til at have så varmt
vand i hanerne, men det er trods alt kun lidt mindre strålevame, man kan spare ved at reducere
fremløb stemp - er det ikke peanuts ?

Samtidigt har jeg ca 100-110 grader i røgtemp ved nyrenset kedel, og vil ikke risikere at
skulle bruge tid på en tilbagebrand, fordi røg temp kom under 90 grader i mere end 30 min.

Hvis jeg følger ovenstående indlæg, ville jeg teoretisk kunne reducere set temp til f.eks 67 grader,
og stadig overleve uden A-1 alarmer, men er det virkelig umagen og risikoen værd ?

Der kan næppe være mange hundrede gram kornspild i forbrug til forskel på et helt døgn ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 03 nov 2011 22:11

Brandsen » 03 Nov 2011, 21:01 skrev:Halløj i forum,

Jeg er lidt forundret over at det virkelig skulle være umagen værd at nørde
på dette niveau. 8)

Jeg varmer ca 425m2 med en Baxi 2.5, og kører med en set temp på 70 og en retur på 60.
Sådan set ville jeg gerne have fremløb længere ned, der er ingen grund til at have så varmt
vand i hanerne, men det er trods alt kun lidt mindre strålevame, man kan spare ved at reducere
fremløb stemp - er det ikke peanuts ?

Samtidigt har jeg ca 100-110 grader i røgtemp ved nyrenset kedel, og vil ikke risikere at
skulle bruge tid på en tilbagebrand, fordi røg temp kom under 90 grader i mere end 30 min.

Hvis jeg følger ovenstående indlæg, ville jeg teoretisk kunne reducere set temp til f.eks 67 grader,
og stadig overleve uden A-1 alarmer, men er det virkelig umagen og risikoen værd ?

Der kan næppe være mange hundrede gram kornspild i forbrug til forskel på et helt døgn ?
jeg kan heller ikke rigtig finde ud af det.... Jeg har dog tænkt mig at finde ud af om eksperimentet giver mening. For jeg laver det som en blandeshunt inden vanden forlader fyrrummet, så indstillingerne på kedlen, forbliver de samme.

MEN JEG KAN IKKE RIGTIG FINDE UD AF OM DET KAN LØNNE SIG!!!!! :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar