Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bypas på pillefyret

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 06 nov 2011 19:16

h.thagaard » 06 Nov 2011, 05:22 skrev:Hej.
NU hopper kæden sgu af.
En by-pas funktion er alene at hindre at kedlen slår revner, som alle nok bekendt med så udvider stål sig når det bliver varmet op så hvis man har en temp. på 70gr. i toppen af fyret og kun 50gr. i bunden vil toppen udvide sig mere end bunden med store spændinger i stålet til følge,
hvis man ikke har en by-pas på kedlen og retur temp. er variabel 50-65gr vil der ske det at spændingerne i stålet aftage og tiltage i takt med
temo. udsving lidt af det samme som at bukke et søm og rette det igen et utal af gange og til sidst knækker sømmet det samme vil ske med kedlen.(Her er regnet med en stabil fremløbs temp. på 70gr.)
Jeg selv bruger en kuglehane til by-pas og har kun en temp. forskel på 2-3gr. mellem bund og top, ved spids belastning dog op til 5gr.
Der hvor kedlerne oftes vil slå revner er i kanterne af svejsningerne og netop fordi det er en pladejernskedel.
Så kærer venner det kan godt værer der er andre tillægsgevinster ved by-pas, det er bare ikke det det handler om.
Ud fra denne betragtning har jeg jo så fået mindre forskel på frem og retur ved at sænke fremløb fra 78gr. til 65gr.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 11 nov 2011 18:08

hej alle

Så blev det tid til at gøre status på besparelse af træpiller. Jeg bøjer mig i støvet, brugte 16kg pr. døgn med
en fremløbstemp. på 78gr. og nu 13,71kg med en fremløbstemp. på 65gr. plus alle de andre tillægsgevinster
ingen luft i anlæg bedre og jævn varme til radiatorer. Så mange tak til jer alle for de gode input. Det jo hele
årsagen til de problemer jeg har haft med baxi. og nogle gange ser man jo bedst med fingrene.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 11 nov 2011 18:56

noller » 11 Nov 2011, 18:08 skrev:hej alle

Så blev det tid til at gøre status på besparelse af træpiller. Jeg bøjer mig i støvet, brugte 16kg pr. døgn med
en fremløbstemp. på 78gr. og nu 13,71kg med en fremløbstemp. på 65gr. plus alle de andre tillægsgevinster
ingen luft i anlæg bedre og jævn varme til radiatorer. Så mange tak til jer alle for de gode input. Det jo hele
årsagen til de problemer jeg har haft med baxi. og nogle gange ser man jo bedst med fingrene.
så er spørgsmålet...
satte du bare fremløbstemp ned på baxien, eller fik du lavet en shunt på fremløbet?? således at kedelkredsen stadig var med 78 grader i fremløb, men inden radiatorkredsen blev shuntet ned til 65?

Men en besparelse på 2.3kg, er jo ikke just de 20% der blev lokket med men faktisk 14.375%.... Det er da ikke så ringe endda. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Bypas på pillefyret

Indlæg af mr blake » 11 nov 2011 22:15

Sådan her er der lavet shunt på min.....

Billedet er dog lånt fra et anlæg min kammerat har stillet op.... Han laver altid shunt... :great:
Vedhæftede filer
DSC01135stok.jpg

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 11 nov 2011 22:17

mr blake » 11 Nov 2011, 22:15 skrev:Sådan her er der lavet shunt på min.....

Billedet er dog lånt fra et anlæg min kammerat har stillet op.... Han laver altid shunt... :great:
lad nu være med at blande æbler med bananer....

det er ikke returshunten vi snakker om.

Men derimod en shunt til at regulere temperaturen på fremløbet NED med... Den skal sidde længere omme i anlægget, end den du har lavet der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 131
Tilmeldt: 26 nov 2009 18:07
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Bypas på pillefyret

Indlæg af mr blake » 11 nov 2011 22:29

Havde lige glemt at læse side 4 :wink:

Men det tror jeg at jeg vil lege lidt med... har lidt kuglehaner jeg kan stille på inde i kælderen hvor Baxi og oliefyret er koplet på centralvarmen .... :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af Bigfoot » 11 nov 2011 22:41

min vvs makker og jeg, skal på turne i morgen, så vi skal lige have en god snak om det samme her ved mig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Bypas på pillefyret

Indlæg af timkenneth » 11 nov 2011 23:44

det var overraskende. men spænende.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Bypas på pillefyret

Indlæg af noller » 12 nov 2011 10:11

Bigfoot » 11 Nov 2011, 18:56 skrev: så er spørgsmålet...
satte du bare fremløbstemp ned på baxien, eller fik du lavet en shunt på fremløbet?? således at kedelkredsen stadig var med 78 grader i fremløb, men inden radiatorkredsen blev shuntet ned til 65?

Men en besparelse på 2.3kg, er jo ikke just de 20% der blev lokket med men faktisk 14.375%.... Det er da ikke så ringe endda. :great:
Hej det er kun ved at sætte fremløb ned til 65gr. så Fer har ret. Og hvis rørene ikke er isoleret ligger der jo en besparelse i at isolere dem.posting.php?mode=edit&f=22&p=120919#

khk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 nov 2011 09:36
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7400
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 10

Bypas på pillefyret

Indlæg af khk » 15 nov 2011 15:40

Hej
Det har da været et godt emne jeg her har haft fat i og rigtig mange kommentarer.
Min smed siger det er hul i hovedet at sætte bypas på og han mener ikke der vil være nogen besparelse i det.Jeg har dog selv den opfattelse i at der nok vil kunne hentes noget hjem på det og vil lige prøve at få en snak med en anden smed.
Baxi skriver jo også selv at der skal være en sådan på fyret
MEN tak for alle de svar som er kommet omkring emnet.


Besvar