Baxi TPK-24 indstillinger

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Lars4733 »

Hej Bent
Mit TPK-24 med Scanpell brænder kører super godt.

Mht snegl, så er der en snegl indbygget i brænderen, på de tidlige modeller havde denne en svejsefejl, men Baxi har rettet denne sidste år.

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af bent »

Hej lars er den også nem at rengøre for det er nok mig der skal efterse den, han arbejder nemlig tit i norge ca tids interval mellem rens.
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Lars4733 »

I vinters, da jeg brugte ca 40 kg om dagen i vores gamle utætte hus, da rensede jeg en gang om ugen for aske og de værste "slagger" i brænderskålen, det er nemt nok via den store luge i fronten. Der medfølger askebakke til at stille foran lågen, skovl og stålbørste. En til to gange om året løfter jeg toppen og renser rigtigt ved turbolatorerne, ellers er det blot at hive ind og ud i håndtaget nogle gange hver uge.
Altså alt i alt ikke det store, ikke med det vi brænder af i alle tilfælde, nogle piller giver måske mere aske og slagger, pt kører vi med en billig unavngiven russisk pille
tahsail
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 okt 2012 10:40

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af tahsail »

Hej
Er der nogle der kan eller hjælpe med instilling? Vi har scotte 4.99 og vi er ny bruger. Den startet men efter kort til viser fejl "F1" Jeg har slet slet ikke forstand på hvordan jeg skulle få den til at virke. Vi har små børn. Mvh
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Lars4733 »

Hej

Velkommen til, jeg tror du kan få bedre hjælp til din scotte i det afsnit af forummet der omhandler dette ;-)

PSN
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2011 17:12
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 158m2 + 55m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 15-17 kg Sep./Okt.
Årligt forbrug: 6.5-7 tons
Geografisk sted: 4573 Højby

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af PSN »

Jeg kan kun tilslutte mig hvad Lars siger ang. TPK-24 - det kører rigtigt godt, og der er super nemt i dagligdagen. Jeg har renset det for aske ca hver 3 uge i vinter, og ca 1 gang om ugen har jeg renset ud i brænder skålen. Jeg bruger German Pellets som jeg er rigtig godt tilfreds med
I øjeblikket bruger jeg 15-17 kg om dagen, i vinter lå den på ca 30-40 kg i den koldestes tid.
Bacce
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Bacce »

Hej Bent..

Egentlig må jeg sige at mit tpk24 ikke har inponeret mig... Så min anbefaling vil klart være scotte...
Det er også billigere..
jeg syntes der er for få muligheder med baxi i forhold til scotte..
og så har jeg allerede fået skiftet, både computer og helt ny brænder, allerede efter 7 mdr...
men ja... sneglen følger skam med.. det eneste der ikke er med, er baljen til alle pillerne...
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Lars4733 »

Bacce - hvad mener du med for få muligheder? Hvis det er fordi der ikke er modulerende brænder på, skyldes det at Baxi kører "start/stop" ligesom et oliefyr - altså ikke noget med en lav last med halvdårlig forbrænding for at holde fyret igang.. ;-)

Og jeg kan ikke se hvad problemet er i, at der ikke følger en silo med som standart - der er jo så mange forskellige indretninger af fyrrum, at man typisk alligevel vælger en anden end lige standart?

Jeg har selv oplevet at skulle have skiftet dele ud på garanti, i sommeren 2011 havde Baxi en stribe dårlige oplevelser med Scandpell-brænderen, men disse er mig bekendt alle klaret pr garanti og modellerne lavet der efter har ikke disse fejl.

Jeg er til stadighed 100% (112%?) tilfreds med mit fyr.. - det er dejligt det også kan følge med en kold vinterdag med sine 24Kw
Bacce
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 16
Tilmeldt: 10 feb 2012 20:03
Mit fyr: Baxi TPK 24 / Scanpell brænder
Areal: ca.300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4293
Dagligt forbrug: 32-48 kg
Årligt forbrug: ?

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af Bacce »

Lars... Lige for at rette en misforståelse, så var det ikke kritik at siloen ikke fulgte med, men et svar på hvad der skulle købes ved siden af... (som ikke medfulgte)

nu kører scotte også med start / stop funktion, men derfor er der nu mange flere muligheder, stadig...
egentlig kan tpk 24 ikke meget andet end at varme.. Det er selvfølgelig også det, det er bygget til.. Men se nu som eks. her til sommer, har jeg ønsket at mit fyr skal varme mit vand... Det duer det absolut ikke til... Jeg har min vandvarmer i huset, og fyret i et fyrrum i en lade.. Afstanden er for stor og derfor kan jeg ikke benytte den funktion som fyret er bygget med... Det kan jeg selvfølgelig heller ikke med scotte, dog har scotte lige tænkt det skridt videre og derfor sat en timer funktion på, så man kan angive visse tidsfum fyret skal køre, og på den måde lave varmt vand... Den funktion vil alle som har eksternt fyrrum stå og mangle..
Ja jeg kan selvfølgelig lave mine el installationer om så jeg kan sætte en almindelig timer op, men det er heller ikke nogen god løsning, da jeg risikerer at slukke for strømmen, mens der er ild i kammeret.. og det er heller ikke nogen god løsning...

et andet problem de så stadig ikke har løst..

Da mit fyr røg, var computeren død... For det første var det mig næsten umuligt at finde en, som i det hele taget kunne fikse lige netop tpk modellen... Det er der faktisk ikke menge der kan, og her var der absolut ingen hjælp at hente fra baxi's side af.. Men jeg fandt da langt om længe en som havde service aftalen på sjælland (super service der fra) han kommer ud og konstarterer det samme som jeg... nemlig at computeren er stået af... Han skifter den hurtig og vi får startet op... Ca 30 sec efter kommer der et PUFF.. og det hele er dødt igen...
Det viser sig så at det er sneglen er er dårlig og den brænder så printpladen hver gang...
Det er da bare ik i orden... hvis man skal have ny computer hver gang en anden komponent ryger, så bliver det da en dyr vedligeholdelse når garentien er udløbet...
Egentlig er løsningen meget nem... en sikring kan klare det.. men den er der bare ikke....

Et andet problem som også belaster min lever meget, er at der selvfølgelig er en vis luftmængde der bliver pustet ind i bålet.. det skal der jo være... men det resulterer så i at pillerne bliver blæst ned i bunden af kedlen, før den er helt udbrændt og stadig gløder... det er egentlig også godt nok.. det eneste problem er dig at der nede er der alt for lidt ilt til at hilde liv i pillen, som så resulterer i at den kvæles og derfor ikke bliver udnyttet ordentligt...
Det jeg jeg bla. se når jeg åbnet for lågen, så blusser hele bunden nemlig op og bliver rød.. Det kan også ses på asken når den fjernes.. Der er for det første alt for meget , men det er fordi der er masser af halv afbrændte piller over alt sammen med asken.. og når så asken smides i spanden blusser det så langsomt op igen, for nu er der ilt igen.. Det kræver blot et par enkelte gløder at tænde det hele op igen...
Altså er virkningsgraden ikke god nok i virkeligheden, i forhold til hvad der står i papirende...
PSN
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2011 17:12
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 158m2 + 55m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 15-17 kg Sep./Okt.
Årligt forbrug: 6.5-7 tons
Geografisk sted: 4573 Højby

Baxi TPK-24 indstillinger

Indlæg af PSN »

Hej Bacce - det må være forkerte indstillinger du har på din Tpk-24, jeg har slet ikke de problemer med ubrændte piller der blæses ned i bunden. Det er den fineste grå aske jeg tager ud af fyret når jeg renser det :)

Hvis jeg skulle vælge om i dag, så ville jeg muligvis også vælge en Scotte, ikke fordi jeg er utilfreds med min tpk-24, men mere fordi der er flere muligheder med f.eks at styre den, og følge med via computer hvor man kan se hvor stort pilleforbruget er hver dag - det savner jeg meget og troede at det var muligt at sætte et interface på Tpk-24 men det er vist kun på de større modeller det kan lade sig gøre på...

Besvar