Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 2,5 "sommerdrift"?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Baxi 2,5
Areal: 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Dagligt forbrug: 48
Givet likes: 1 gang

Baxi 2,5 "sommerdrift"?

Indlæg af Bakkegaarden » 13 mar 2019 09:11

Hej StokerPro

og tak for hjælpen det seneste år. Ja, jeg har fulgt med på sidelinjen og gjort stor brug af alle jeres gode tips :great:
Egentlig har jeg overvejet at oprette en profil flere gange, men hver gang jeg har haft et problem har jeg været i stand til at finde svaret herinde. De timer jeg har brugt på at stå i fyrrummet og søge info på StokerPro fik rent faktisk min kone til at mistænke mig for at ha' en anden kvinde i fyrrummet. Så når min kone omtaler "den blå kælling" så er der ingen tvivl om hvem hun mener.

Men, nu er jeg nået dertil hvor jeg tænker at jeg har brug for lidt assistance fra eksperterne. Jeg vil forsøge at gøre det så kort som muligt:

Vi købte hus med et Baxi 2,5 i feb. 2018. Den første vinter skulle jeg lige lære det at kende og havde lidt udfordringer med indstillingerne. Efter Thy's liste blev plottet ind kom det dog til at køre stabilt, lige bortset fra når jeg glemte at fylde piller på eller da ilt niveauet pludselig steg pga. utæt liste. Det har været småting der havde en logisk forklaring.
Men for ca. en uge siden opdagede jeg at trykket på anlægget var forsvundet. Alarm A-4. Jeg fyldte på og anlægget kørte igen i nogle dage, før trykket igen forsvandt med en alarm A-4. Jeg frygtede selvfølgelig en lækage, men mistanken blev hurtigt rettet mod ekspansionsbeholderen.
Det viste sig at der kom vand ud da jeg tjekkede luftventilen. Ny blev bestilt søndag, ankom i går og blev skiftet i går aftes.

Første spørgsmål: A-4 er for høj fremløbstemperatur. Kan en defekt ekspansion have den påvirkning?

I går morges, før ekspansionen blev skiftet var fyret gået ud på en A-1. Efter ekspansionen blev skiftet i går var der igen en A-1 her til morgen. Nu har jeg valgt ikke at starte fyret op igen, da det resulterer i tilbagebrand hver gang og dermed en masse ødelagte piller (i går sad jeg og gravede våde træpiller ud af sneglen i 30 min. fordi den havde sat sig fast pga. våde træpiller)
Jeg husker egentlig godt at jeg også døjede lidt med A-1 sidste år da sæsonen lakkede mod enden. Det leder mig mod næste spørgsmål:

Er det fordi fyret har for lidt at lave på denne tid af året? Temperaturen ude ligger jo stadig på mellem 0-5 grader, og for nogle uger siden havde vi da 12-15 grader i en uges tid, uden at det gav fyringsproblemer.
Jeg tænker om jeg burde havde et "forårsprogram" som jeg skifter til når A-1 begynder at dukke op. Jeg har forresten ændret L 0,1 til 0,4 da jeg faldt over det forslag et sted. Men det skal jeg måske ændre tilbage.
Kan lige tilføje at jeg kalibrerede i går aftes og fyret blev rengjort for under 14 dage siden. Tømt røgkasse og det hele.

Vi etablerede i øvrigt også en pejseindsats i december som vi fyrer ret kraftigt med, og måske det også kan påvirke driften på fyret. Vores pejs opvarmer ca. 60 kvm stue som ellers har 7 radiatorer. Vi har en anden stue på samme størrelse som slet ikke bliver opvarmet p.t. Så måske er der bare for lidt efterspørgsel på centralvarmen.
Overvejer om et varmeflytningssystem kunne være løsningen i de her perioder hvor der måske ikke er koldt nok til fyring. Så kunne vi udnytte den overskydende varme fra pejsen i et par af de tilstødende rum.

Beklager at det blev en lang smøre, men jeg har jo sparet sammen i et helt år.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 170+60værksted+60del
Brændsel: grogodt piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-40
Årligt forbrug: ca 5
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 77 gange
Kontakt:

Re: Baxi 2,5 "sommerdrift"?

Indlæg af thy » 13 mar 2019 10:17

tja..
A-1 for lav røgtemp...
rens røgføler
kedeltemp 80
1-2 turbolator ud hvis ovenstående ikke klarer det
rens kun halvdelen af turbolatorrør hver gang
trækstabilisator?

du bør ned på 0,1 lav ellers vil den pausefyre hele tiden..og betydelig stører risiko for tilbagebrand..
du kører Thy indstillinger.. er det med tallene fra begge menu og montør indstillinger
driftformsknap lyser vel ikke..

ja den har problemer hvis den stort set ikke skal lave noget..

list gerne alle indsillinger,så kikker jeg på om der kan optimeres lidt mere til de få m2 og lille varmebehov
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 13 mar 2019 10:52

thy skrev:
13 mar 2019 10:17
tja..
A-1 for lav røgtemp...
rens røgføler
kedeltemp 80
1-2 turbolator ud hvis ovenstående ikke klarer det
rens kun halvdelen af turbolatorrør hver gang
trækstabilisator?

du bør ned på 0,1 lav ellers vil den pausefyre hele tiden..og betydelig stører risiko for tilbagebrand..
du kører Thy indstillinger.. er det med tallene fra begge menu og montør indstillinger
driftformsknap lyser vel ikke..

ja den har problemer hvis den stort set ikke skal lave noget..

list gerne alle indsillinger,så kikker jeg på om der kan optimeres lidt mere til de få m2 og lille varmebehov
Hej Thy. Tak for svar.

Mht. røgføler må jeg lige prøve at rense den. Det er ikke noget jeg tidligere har set på, for den så ret ren ud hver gang jeg har haft den ude. Men måske skal den justeres lidt i forhold til dybde også.

Kedel temp. er altid sat til 80. Den har så været ret ustabil den seneste uge samtidig med at jeg begyndte at døje med trykket på centralvarmen. Men det skulle gerne være slut nu med ny ekspansion.

Jeg prøver evt. at fjerne et par turbolatorer.

Jeg ved ikke om der er trækstabilisator. Men har faktisk overvejet om det kunne være blæsten den seneste uge der har drillet. Har jeg mulighed for selv at tjekke det?

Jeg ændrer til 0,1 igen. Resten af indstillingerne er:

høj0,3
lav 0,1 Ændret til 0,3 i sidste uge
ilt 7-8
au
høj 15
lav 40
blæs 50

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Kontakt:

Indlæg af thy » 13 mar 2019 12:38

Bakkegaarden skrev:
13 mar 2019 10:52
Hej Thy. Tak for svar.

Mht. røgføler må jeg lige prøve at rense den. Det er ikke noget jeg tidligere har set på, for den så ret ren ud hver gang jeg har haft den ude. Men måske skal den justeres lidt i forhold til dybde også.Meget vigtig den er trykket helt i bund hvis der er en skive på følern så indtil den,må gerne pege nedad inde i skorstensrøret

Kedel temp. er altid sat til 80. Den har så været ret ustabil den seneste uge samtidig med at jeg begyndte at døje med trykket på centralvarmen. Men det skulle gerne være slut nu med ny ekspansion. ja men kan jo være lidt luft der lige skal finde rundt og ud..kan være det er ok

Jeg prøver evt. at fjerne et par turbolatorer.

Jeg ved ikke om der er trækstabilisator. Men har faktisk overvejet om det kunne være blæsten den seneste uge der har drillet. Har jeg mulighed for selv at tjekke det?
der sidder en fidus i røgrør ellerskorstenen der kan åbne ved for højt træk
Jeg ændrer til 0,1 igen. Resten af indstillingerne er:

-40 kan ændres til -30
høj0,3
lav 0,1 Ændret til 0,3 i sidste uge
p05
ilt 7-8 ******7både høj og lav
au
høj 15
lav 40
blæs 50
har skrevet lidt rundt omkring i din tekst

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 13 mar 2019 13:23

thy skrev:
13 mar 2019 12:38
har skrevet lidt rundt omkring i din tekst
Super, jeg må se på det når jeg kommer hjem :great:

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 13 mar 2019 19:31

Så er L nede på 0,1 igen, 2 turbolatorer er fjernet og fyret kører nu. Spørgsmålet er så om det også gør det i morgen tidlig new9

Jeg har kigget efter trækstabilisator og det ser ikke ud til at der sidder sådan en.
Jeg må lige undersøge om det er noget jeg skulle overveje.

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 14 mar 2019 07:43

Bakkegaarden skrev:
13 mar 2019 19:31
Så er L nede på 0,1 igen, 2 turbolatorer er fjernet og fyret kører nu. Spørgsmålet er så om det også gør det i morgen tidlig new9

Jeg har kigget efter trækstabilisator og det ser ikke ud til at der sidder sådan en.
Jeg må lige undersøge om det er noget jeg skulle overveje.
Det kørte fint her til morgen. Temperaturen var ikke helt oppe på 80 (og var også lidt lav på retur), så tænker jeg måske lige skal justere lidt på shunt'en igen. Har nok rodet lidt med den i de dage hvor fyret ikke rigtig ville holde temperaturen.
Og så tænker jeg at jeg sætter en enkelt turbolator tilbage igen og ser hvad det gør.

Vi har i øvrigt også skruet lidt op for varmen i den stue som ellers ikke var opvarmet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Kontakt:

Indlæg af thy » 14 mar 2019 08:12

Bakkegaarden skrev:
14 mar 2019 07:43
Det kørte fint her til morgen. Temperaturen var ikke helt oppe på 80 (og var også lidt lav på retur), så tænker jeg måske lige skal justere lidt på shunt'en igen. Har nok rodet lidt med den i de dage hvor fyret ikke rigtig ville holde temperaturen.
Og så tænker jeg at jeg sætter en enkelt turbolator tilbage igen og ser hvad det gør.

Vi har i øvrigt også skruet lidt op for varmen i den stue som ellers ikke var opvarmet.
Godt så :great:

Temperaturen skal ikke nødvendigvis op på de 80,da den bare på den lave kan regulere 6grader under og over...
Den skal dog helst være inden for ca 10-15 grader,men så er det den høje der justeres...hvis røgtemp er 100 og opad er det ok med turbolator i igen

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 14 mar 2019 08:58

thy skrev:
14 mar 2019 08:12
Godt så :great:

Temperaturen skal ikke nødvendigvis op på de 80,da den bare på den lave kan regulere 6grader under og over...
Den skal dog helst være inden for ca 10-15 grader,men så er det den høje der justeres...hvis røgtemp er 100 og opad er det ok med turbolator i igen
Super, røgtemp. har vist ligget på 120-150 de gange jeg har været forbi.

Bakkegaarden
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Bakkegaarden » 18 mar 2019 14:18

Så har fyret kørt stabilt siden de små ændringer i sidste uge. Jeg synes endda at forbruget er lavere, men det er måske bare fordi vi går varmere tider i møde.
Frem/retur 78-80/58-62 og røgtemp. på 100-115 de gange jeg har kigget, så det er super igen.
Er begyndt at skrive logbog så jeg kan se præcis hvordan fyret har opført sig, hvad det resulterede i og hvad løsningen var. Præcis hvad der gik galt den her gang ved jeg ikke. Men om den defekte ekspansion spillede ind er vel muligt. Den nye holder i øvrigt et 100% stabilt tryk, så den gamle var helt sikkert defekt.

Jeg takker endnu engang for hjælpen :great:

Besvar