Gulvvarmestyring

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Omkring år 2000 satte min VVS'er gulvvarmestyring op af mærket "LINTECH". Termostater er forbundet med fladkabler til en central styring med 24V termoaktuatorer (telestater).

Det har faktisk aldrig fungeret ordentligt. Derfor har jeg de sidste mange år haft termoaktuatorerne afmonteret og blot kørt fuld skrald gennem alle kredse. Jeg kan ikke umiddelbart få reservedele til systemet (i hvert fald ikke under lintech navnet), og det giver jo heller ingen mening når jeg ikke er tilfreds med anlægget.

Jeg har flere gange kigget på alternative styringer. Men jeg synes ikke rigtig jeg har fundet noget som virker tiltalende. Min drømmestyring har
  • Temperaturføler i alle rum (ingen display/regulering).
    Det giver ingen mening at regulere temperatur løbende i de enkelte rum, når latenstiden i gulvvarme er flere timer. Et centralt betjeningspanel burde række.
  • Vejrkompensering
    De få styringer som har muligheden, regulerer shunttemperatur med motorventil. Der sidder telestater i forvejen - hvorfor ikke regulere med dem?
  • Føler på returvand fra alle kredse
    Når returtemperatur nærmer sig fremløb er det bedre at lukke. Så er der mere varme til andre kredse.
  • Styring ud fra prissignaler.
    Hvis varmen er ekstraordinært billig, vil jeg gerne hæve temperaturen med en grad eller 2, så jeg kan spare varmen lidt senere ved højere pris
  • Jævnlig motionering af telestater
    Det er vist de færreste gulvvarmestyringer som motionerer ventiler regelmæssigt. Når det ikke sker har ventilerne det med at sætte sig fast
  • Smartere termostater.
    Når brændeovnen har været i brug i, er gulvet koldt næste morgen.
Jeg overvejer seriøst at bygge styringen selv. Det kan laves meget billigt, når jeg genbruger de gamle termoaktuatorer. Jeg har kabler til de gamle termostater - det vil være enkelt at bruge dem til temperaturfølere.

Er der nogen som har fundet den perfekte gulvvarmestyring (hyldevare), eller har erfaringer med at lave styringen selv?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af triumph »

De fleste telestater kan udskiftes med andre, man kan få adaptere der sørger for korrekt gevind, og højde, så "slaglængden" på telestater kommer til at passe
Her er link til adapterringe til Lintech/Wavin
https://www.billigvvs.dk/wavin-adapterr ... tat-195390

Her er link til styring
https://www.billigvvs.dk/tekniske-insta ... urer=Wavin

telestater
https://www.billigvvs.dk/wavin-ahc-9000 ... nit-643002
Uden og skal kloge mig for meget, så erindre jeg noget med at styringen har en "Teach" funktion, hvor den med tiden lære hvordan den skal regulere telestaterne, så de ikke laver kæmpe oversving, fordi der er varmet 50 tons beton op, mens eftermiddagssolen bager

(Jeg kender hverken noget til Billigvvs, eller hvordan adaperringe fungere til lige nøjagtigt Lintech)

Jeg ved ikke hvordan man bygger en styring der kan tage højde for hvornår varmen er billig ?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af pelle »

Min drømmestyring til gulvvarme er en masse små kredse med en FJVR returventil til hver kreds. Temp. til alle gulvarmekredse styres af en AVTB med en AVTQ føler til. Sådan fungerer det her. Intet elektronik . Lig med intet der kan gå i stykker
Kredsene er forbundne diagonalt efter tichelman princippet. Det giver nogenlunde lige stor modstand eller flow på hver kreds. Nogle er ikke enige med mig i dette. Faktum er at her virker det perfekt :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Tichelman er ikke helt nok i mit tilfælde da der er meget stor forskel i slangelængderne. I stedet har jeg en manuel ventil i manifolden for hver kreds som justeres med en umbraconøgle. Manifolden er desværre så gammel, at der ikke er flowmålere på kredsende, men jeg mener nu at de er nogenlunde balancerede.

Jeg har FJVR på blandeshunten, så jeg har ingen problemer med at styre fremløbstemperaturen.

Jeg tror det er meget forskelligt fra hus til hus hvor godt gulvvarmen rammer. I mit tilfælde er jeg nogenlunde sikker på, at styringen helst skal inddrage rumtemperatur, gulvtemperatur og udetemperatur for at ramme rigtigt. Og når man nu er i gang med at drømme kunne det være fint også at inddrage prissignaler. Med omtrentligt 30t betongulv kan der gemmes en del varme ved blot at hæve temperaturen med en enkelt grad. Nogen styringer har mulighed for natsænkning. Efter min mening giver det normalt ikke mening, men hvis den bruges omvendt, til at øge temperaturen når varmen er billig, er det pludselig interessant.

Jeg kan godt finde en styring som næsten opfylder det hele. Problemet er blot at alt skal skiftes. Det render hurtigt op i 8-10k for 6 kredse. Det er for så vidt OK, men så skal det s'gu også virke. Det er derfor jeg overvejer at lave en løsning selv - så får jeg det jo som jeg vil ha' det og oven i købet til 1/4 af prisen. Men stakkels den fyrbøder som kommer efter mig - det kommer til at kræve teknisk snilde at reparere.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Jeg har forresten ladet mig fortælle at folk som får varmepumpe ofte fjerner alle telestater og blot lader gulvvarmen køre for fuldt skrald - akkurat som jeg gør. Temperaturen reguleres så med en enkelt rumtermostat og varmepumpens udeføler. Dvs. VP regulerer fremløbstemperaturen. Fantastisk enkel løsning, hvis det passer.

I mit tilfælde vil jeg så skulle finde en motor-aktuator som passer på en FJVR, eller eventuelt skifte hele ventilen.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af MichaelK »

svanggaard skrev: 31 jul 2023 22:39 Jeg har forresten ladet mig fortælle at folk som får varmepumpe ofte fjerner alle telestater og blot lader gulvvarmen køre for fuldt skrald - akkurat som jeg gør. Temperaturen reguleres så med en enkelt rumtermostat og varmepumpens udeføler. Dvs. VP regulerer fremløbstemperaturen. Fantastisk enkel løsning, hvis det passer.

I mit tilfælde vil jeg så skulle finde en motor-aktuator som passer på en FJVR, eller eventuelt skifte hele ventilen.
Det er nøjagtigt sådan, at det fungerer her hos mig (Bare med radiatorer og pillefyr).
Det eneste sted jeg så har skruet manuelt ned, er i soveværelset.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af Carslen »

Da jeg ved du roder med home assistant, vil det være nærliggende at kigge på esphome og lave en esp der kan styre telestarterne og så have nogle små mqtt temp følere i rummene.
Jeg løb ind i problemet med at min styring var udgået og det blev derfor pænt dyrt at få to kredse ekstra, så jeg eksperimentere med en esp og så pwm styring af telestaterne.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror ikke på at PWM (pulsbredde modulering) nogen sinde kan komme til at fungere med standardtelestater. Min tanke er derfor et relæ pr kreds + en håndfuld ds18b20 sensorer til at måle returtemperatur. Jeg har i forvejen 3 stk HUE bevægelsessensorer i huset - og de måler faktisk også rumtemperaturen. I princippet kan jeg lave styringen med home assistant og shelly.

1 stk. Shelly Plus Add-on til temperaturfølere á 120,-
3 stk. Shelly Plus 2PM med 2 relæer pr. enhed á 220,-

DS1820B sensorerne og 24V telestater samt 24V strømforsyning har jeg i forvejen.
Dvs. at styringen kan laves for ca. 800,-
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 148
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af Smoelfen »

svanggaard skrev: 31 jul 2023 22:39 Jeg har forresten ladet mig fortælle at folk som får varmepumpe ofte fjerner alle telestater og blot lader gulvvarmen køre for fuldt skrald - akkurat som jeg gør. Temperaturen reguleres så med en enkelt rumtermostat og varmepumpens udeføler. Dvs. VP regulerer fremløbstemperaturen. Fantastisk enkel løsning, hvis det passer.

I mit tilfælde vil jeg så skulle finde en motor-aktuator som passer på en FJVR, eller eventuelt skifte hele ventilen.
MichaelK skrev: 01 aug 2023 05:38 Det er nøjagtigt sådan, at det fungerer her hos mig (Bare med radiatorer og pillefyr).
Det eneste sted jeg så har skruet manuelt ned, er i soveværelset.

Mvh.
Jeg har skrevet stolper op og ned vedr. varmepumpe og gulvvarmestyring under sektionen varmepumper https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 1&start=60
Siden sidste indlæg er pumpen udskiftet med en ny inverter styret varmepumpe og PVM styret Grundfos cirkulationspumpe. Jeg må sige at der er sket noget på de sidste 8-10 år mht. virkningsgraden.
Jeg kan helt følge dine ideer . Varmepumpen kører med varmekompensation dvs. ved stigende udetemp. falder fremløbstemperaturen på alle 12 gulvvarmeslanger. Det kører så tæt på året rundt at stort set alle 24V termoaktuatorer står åbne hele tiden ( dog ikke soveværelset ). Selvfølgelig lukker rummene med sydvendt lysindfald når solen står på, eller når vi en sjælden gang tænder op i brændeovnen ( 3 gange sidste år ). Dog lukkes alle trægulve om sommeren og vi har kun varme på stengulvene ( toiletter ) om sommeren. Der sidder DS18B20 i alle rum til overvågning, men selve termostaterne til de enkelte gulvvarme aktuatorer er de oprindelige gamle bimetal termostater fra 2001. I de 22 år alt dette har kørt har jeg kun skiftet 2 aktuatorer a 140.- stykket. Det kan godt være elektrisk uden at gå i stykker :-) Jeg ville også satse på kun at skifte aktuatorer hvis nødvendigt. Jeg er ret sikker på at du kan finde en erstatning herfor.
Jeg er også helt med på at vi skal til at prøve med noget regulering afhængig af elprisen. Den nye pumpe er faktisk født med mulighed for 2 input til styring heraf. Jeg har flere gange taget tilløb til at sætte mig ned med et excel og se på hvor meget dette batter. Gu ved om ikke vi snart er henne i at vi skal lave nathævning i stedet for natsænkning når el er billigt i nattetimerne 😊 Jeg venter spændt på hvad konklusion du kommer frem til her.

Ideen med home assistant og shelly tror jeg også på, set i lyset af at det eksisterende ikke virker, og den løsning du har på brættet er billigt. Går selv og tænker i en tilsvarende løsning da netop DS18B20 allerede sidder der, men de gamle bimetal termostater virker stadig og giver en god indikation på liv i systemet når de engang imellem klikker 😊
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Jeg fandt lige et print til opgaven: "ESP32-WROOM 8x relay". Det har lidt forskellige navne alt afhængigt af leverandøren. Priser fra 100-400,- kr alt afhængigt af hvor i verden det købes.

Der er 8 relæer og standardsoftware som kan kobles til Home Assistant. Printet har både WiFi og Bluetooth - så ingen kabeltræk. Alle benene fra microprocessoren er ført ud - så det vil være muligt at koble temperaturfølerne uden yderligere fiksfakserier. Jeg er lidt lunken ved kina-relæerne, men så længe der bruges 24V telestater, som i øvrigt max trækker et par Watt hver, kan jeg ikke forestille mig nævneværdige problemer.

Der skal selvf. programmeres lidt. Styringen kan laves indlejret og/eller overlades til home assistant. Jeg laver nok en stand-alone styring, men giver home assistant mulighed for at overstyre.

Besvar